Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crop i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
När jag har arbetat "klart" med en bild i Photoshop och lagt till en hel del lager får jag ibland för mig att beskära bilden eftersom jag tycker att den blir snyggare så. Men, jag är alltid rädd att jag ska vilja gå tillbaka till "hela" bilden, så som den var innan jag beskar den. Om jag har beskurit den och sedan ändrar mig finns det ingen återvändo, inte som jag beskär i alla fall. Min fråga är ifall det finns något sätt att beskära bilder så att jag kan återvända den som den var innan ifall jag ändrar mig.

När jag har arbetat "klart" med en bild i Photoshop och lagt till en hel del lager får jag ibland för mig att beskära bilden eftersom jag tycker att den blir snyggare så. Men, jag är alltid rädd att jag ska vilja gå tillbaka till "hela" bilden, så som den var innan jag beskar den. Om jag har beskurit den och sedan ändrar mig finns det ingen återvändo, inte som jag beskär i alla fall. Min fråga är ifall det finns något sätt att beskära bilder så att jag kan återvända den som den var innan ifall jag ändrar mig.

Varför jobbar du inte med en kopia? Duplicera innan crop. Sen har du lightroom som nämndes där orginalfilen alltid finns kvar då du justerar.

Det är ju bara att spara den som ett photoshop dokument innan du beskär den och sen spara som en ny bild efter du beskärt den. Det brukar jag göra med de filer jag kan tänka mig vilja ha i olika versioner.

Den funktionen låter precis som det jag är ute efter! Men jag hittar inte Hide-knappen. Läste igenom länken du skickade och googlade själv efter problemet, så här står det på Adobes hemsida: "Note: The Hide option is not available for images that contain only a background layer; you must convert the background to a regular layer."

Jag tog bort mitt Background layer men hittade ändå ingen Hide-knapp. Provade med flera bilder och lyckas inte. Vad är problemet? Använder CS5.

EDIT: Problemet löst! Jag behövde ju faktiskt använda crop verktyget för att få upp menyn :p. Tack för hjälpen! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto