Annons

Crop eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)

mbjornbe

Aktiv medlem
Hej,
Har en Canon 400D med crop faktor 1,6 och min fråga är vad som skiljer en camera med eller utan crop faktor, kvalitet på bilderna?
Tack på förhand.

/Michael
 
Ja, 400'n har 1,6 i cropfaktor.

Vad jag förstår så får man "förstärka" bilden mer ju mindre sensor du har, då förstärks även bruset.

Men en kamera i småbildsformat (24x36mm) är därmed inte brusfri. Det är bara att brännvidden på objektivet är anpassat till den storleken.
 
Moderna sensorer kallas ju croppade utifrån jämförelsestandarden småbildsformatet, alltså storleken av ett 24x36mm filmnegativ.
24x36 anses alltså vara normen, eller fullformat.
Digitalsensorer är alltså oftast mindre än så. Detta innebär till exempel att ett 100mm objektiv på din kamera ger en bildvinkel som ett 160mm objektiv enligt den gamla normen (100mm x 1,6 = 160mm). Själv äger jag en olympus med 2x cropfaktor vilket innebär att om vi sätter samma 100mm objektiv på min kamera och på din så kommer min brännvidd upplevas ännu längre. Bildvinkeln kommer på min vara som från ett 200mm objektiv enligt den gamla analoga normen.
Sen att sensorn är mindre innebär ju mindre pixlar. Om du har 10megapixel på en yta av 24x36mm, och 10megapixel på min sensor som är 17x13mm så förstår man ju att mina pixlar är - mindre. Och mindre pixlar betyder lägre ljuskänslighet och högre brus.
Ett annat "problem", beroende på hur man ser det, är att ju mindre sensorytan är desto större blir skärpedjupet. Vill man ha kort skärpa och suddig bakgrund är det lättare att få till med en större sensor. Detta är lite invecklat och jag har inte kunskapen att förklara hur eller varför, men så är det visst.
Hoppas något klarnade.
/jer.
 
Skärpedjup bestäms till stor del av avbildningskala dvs hur stort motivet är på sensorn i förhållande till faktisk storlek. Större sensor ger mindre avbildningsskala. Kort sagt...

En annan sak värt att notera är att med FF har du lättare att hitta vidvinkelobjektiv men förlorar lite på telesidan. Så det kan vara värt att notera om man ofta använder långa teleobjektiv. Å andra sidan kan hög upplösning och delförstoring vara ett alternativ i det läget.
 
Det är bara att böja sig för den sammanfattade kunskapen som besitts här!

Tack för alla svar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.