Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimsons profil mindre än sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Stefan för att Du bringar klarhet så bra!
Själv tror jag att det är ett riktigt val av Crimson att sköta konverteringen till utskrift själva - för de stora flertalet kunder så skulle risken troligtvis öka för felhantering annars.
Å det funkar, jag har även använt ProPhoto RGB mot Crimson.

sinduda skrev:
Tack Stefan för att Du bringar klarhet så bra!
Jag har lite svårt att hänga med i vad du menar det är som har klarnat här? Stefan visar att det går att softproofa med Crimsons profil från 2005, men det tror jag vi kände till att det fungerade.

Frågan var väl om det resultat man får genom att softproofa med denna gamla profil överenstämmer med printen? Om jag förstod Fredrik rätt menade han att softproof och print inte stämmer överens.

Om du konverterar till en faktisk utskriftsprofil, alltså den som labbet sedan använder, så vet du ju att din softproof stämmer med det som används.

Som det är nu får du bara någon sorts ungefärlig uppfattning som ska gälla för alla typer av papper och dessutom, att ha en två och ett halvt år gammal profil utlagd för proofing skapar ju bara frågetecken.

alfin skrev:
Som det är nu får du bara någon sorts ungefärlig uppfattning som ska gälla för alla typer av papper och dessutom, att ha en två och ett halvt år gammal profil utlagd för proofing skapar ju bara frågetecken.

Nu gäller den bara för deras fotografiska material, inte deras utskrifter på canvas eller lumppapper. Fotomaterial finns i blankt eller halvblankt och skillnaden mellan dessa är en något annorlunda svartpunkt. Det vore bra om de la ut en profil för respektive material, men jag tror inte skillnaden skulle bli så stor att den hade en avgörande inverkan.

Den väsentliga frågan är ju dock, som du säger, om deras softproofprofil stämmer överens med verkligheten. Jag jämförde nyligen en utskrift från dem med en utskrift som jag gjort.

Min utskrift vet jag är korrekt, sådant går att mäta och kontrollera. Man skriver ut en karta med ett tusental färger, mäter upp dessa och jämför dem med de förväntade färgerna. På så sätt får man en kontroll på hur stor avvikelsen är. Denna mäts i ett term som heter Delta E. Min avvek mindre än Delta E=1 i snitt, vilket är samma sak som att säga att färgerna avviker i snitt under den nivå där det mänskliga ögat kan uppfatta en skillnad. Så jag vet att min är 100% korrekt.

Min bläckstråleutskrift visar ett antal mättade röda och gula nyanser som ligger utanför det omfång som de klarar av att återge. Men Crimsons utskrift hade samma färger i alla de valörer som deras Lambda kunde återge. Så jag tror att deras printar är OK i sin färgåtergivning.

Men som jag började säga någonstans i början av denna tråd, detta med softproofing är inte enkelt. Du ska ha ett bra betraktningsljus med rätt ljusstyrka och färgåtergivning. Du ska ha en bra skärm, korrekt kalibrerad. Du ska ha en bra betraktningsmiljö som inte distraherar ditt färgseende. Om alla dessa parametrar är OK, då kan du jämföra utskrift och skärm.

Stefan

alfin skrev:
Om du konverterar till en faktisk utskriftsprofil, alltså den som labbet sedan använder, så vet du ju att din softproof stämmer med det som används.
Du vet exakt lika lite om du konverterar till utskriftsprofilen eller om du softproofar. Photoshop visar bilden på samma sätt. Om inte så gör du något fel.

Stefan

Jag har svårt att få softproofing till en så exakt vetenskap, som några i denna diskussion, vill få det till - är det möjligt?
Jag ser det mest som en hjälp att se tendensen och vilka färger i min bild som är för mättade för att bli exakt återgivna.

sinduda skrev:
Jag har svårt att få softproofing till en så exakt vetenskap, som några i denna diskussion, vill få det till - är det möjligt?

Ja, men det är inte enkelt. För de flesta som inte vill sätta sig ett grått, avskärmat rum med exakt rätt ljus och skärm för 15000-30000 kr, så är det nog som du säger, det ger en tendens och en anvisning om vilka färger som är för intensiva.

Stefan

stefohl skrev:
Du vet exakt lika lite om du konverterar till utskriftsprofilen eller om du softproofar. Photoshop visar bilden på samma sätt. Om inte så gör du något fel.
Nja, jag uttryckte mig oklart. Jag menade att softproofen då stämmer med profilen som du de facto printar med. I Crimsons fall har du olika profiler för softproof och print. Att softproof och konvertering ger samma resultat är grundkurs...

alfin skrev:
Nja, jag uttryckte mig oklart. Jag menade att softproofen då stämmer med profilen som du de facto printar med. I Crimsons fall har du olika profiler för softproof och print. Att softproof och konvertering ger samma resultat är grundkurs...
OK, jag missförstod dig och kom också på att jag gjorde det lite för enkelt för mig. En skrivarprofil består egentligen av två profiler, en som tar hand om konverteringen till utskriftsmediet, en annan som tar hand om konverteringen tillbaka till arbetsfärgrymd och sedan till skärmprofil. Så du kan mycket väl ha en felaktig skärmvisning i en profil, även om samma profil ger en korrekt utskrift. När jag editerar utskriftsprofiler gör jag först ordning färgerna så att de stämmer till utskriften, sedan den i den andra riktningen.

Stefan

Det är ju riktigt att hela arbetsmiljön måste stämma. Fast då uppstår ju liksom nästa problem. Printen, boken eller vad det nu är kommer ju inte att visas i en perfekt kontrollerad miljö. Inte ens gallerierna har ju rätt lampor att belysa med.

Certifieringar och standarder i all ära, men är det inte verklighetsanpassade så får vi/jag problem iaf.

Det är inte helt ovanligt att kunder kommer tillbaka och klagar på färgstick, speciellt i svartvita bilder, och så när vi tillsammans tittar på dem i butiken så är färgsticket borta eller helt annorlunda. Och så får man dra hela harranget om hur betraktningsljuset påverkar. De flesta kunderna förstår mest ingenting ser det ut som och de tror nog att man försöker blåsa dem mest.

Knepigt det där...

Mvh
Maverick
(Som ska köpa riktiga lysrör, men tänker inte måla om väggarna. Inte ännu iaf...)

Maverick skrev:
Det är ju riktigt att hela arbetsmiljön måste stämma. Fast då uppstår ju liksom nästa problem. Printen, boken eller vad det nu är kommer ju inte att visas i en perfekt kontrollerad miljö. Inte ens gallerierna har ju rätt lampor att belysa med.

Du har rätt och fel. Anledningen till att man vill kolla i detta simulerade dagsljus är att då har vi enklast möjligt att se bilderna och avgöra om de har färgstick. Om sedan betraktaren ser din bild i ett svagt glödlampsljus har denne svårare att se felen i färgerna.

Så skulle det fungera om vi hade perfekta färgpigment. Nu måste vi också ta hänsyn till det som brukar kallas metameri, alltså den effekt som kan förändra färgernas utseende beroende på vilket ljus som bilden ses i. Nästan alla färgpigment påverkas av denna effekt. Skillnaden mellan de pigment vi använder idag och de som användes runt 2000 är rätt stor, så detta problem har minskat med de senaste generationerna av skrivare.

På detta problem finns bara en lösning och det är att göra profiler som tar hänsyn till vilket ljus som bilden ska visas under. Är relativt enkelt att bygga sådana profiler, men det är ändå få som gör det.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar