Annons

Crimson vs Proprint!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Gjorde ett litet test och skickade samma fil till bägge dessa labb. Bildbehandlingen bestod av en nivåjustering, en svag s-kurva och USM. Det var en svart-vit bild i A4 format.

Anledningen till att jag gjorde detta var för att jag inte är helt nöjd med Crimson, kontrast och "sting" i bilden har inte motsvarat vad jag ser på min skärm.

DÖM OM MIN FÖRVÅNING! Jag upplever STOR skillnad mellan dessa två labb. Proprint har ett rejält mycket bättre tryck i kontrasten och det blir det "sting" i bilderna som man ofta saknar hor Crimson. Proprints bild motsvarar det jag ser på min skärm. Jag trodde min skärm kanske var taskigt kalibrerad, men nu vet jag inte längre.

Hur kan detta komma sig? Visst, Proprint kör med aningen tjockare papper. Men det är ändå Fuji Chrystal Archive papper hos bägge, med skillnaden att Proprint kör med Supreme varianten.

Nä, det får nog bli Proprint i fortsättningen när det handlar om bilder upp till A4.

Vilka tjänster körde du? Crimsons Prefix eller någon annan tjänst? ProPrint verkar inte ha några liknande val?

Även jag har skickat efter samma bild från både Crimson och Proprint.

Har aldrig tyckt och kommer nog aldrig att tycka heller att Crimson är dåliga, men Proprint är bättre enligt mina erfarenheter.

hur har du gjort? konverterat till proprints färgprofil eller kört båda labbens atutomatik?
när jag skickat efter en och samma bild (optimerad efter varje labb) så är där extremt liten skillnad, färg- och kontrastmässigt sett, mellan de två labben.

Estethia skrev:
hur har du gjort? konverterat till proprints färgprofil eller kört båda labbens atutomatik?
när jag skickat efter en och samma bild (optimerad efter varje labb) så är där extremt liten skillnad, färg- och kontrastmässigt sett, mellan de två labben.

Jämförelsen gäller alltså en svart-vit bild. Således har färgprofil inte beaktats. Det gäller alltså skillnad i kontrasten som är mycket tydlig.

Ingen automatik har använts vid något av labben.

Jag använde Crimsons vanliga express tjänst. Har inte testat deras prefix tjänst. Men hur stor skillnad kan det innebära på en svart-vit fil, skulle väl vara pappersvalet då kanske?

Då maskinerna arbetar i RGB och filerna också är i RGB, även om de inbördes värdena är balanserade så spelar profilerna roll.

Själv ska jag byta till Crimson ett tag då de senaste omgångarna från ProPrint har varit lite åt det mörka hållet, trots profil och kalibrerad skärm.

Jo jag är medveten om profilernas betydelse. Dock upplever jag ingen skillnad i Proprints fall om jag bäddar in deras profil eller inte gällande svart-vita filer.

När det gäller Crimson använder ju dom den inbäddade profilen, och jag använder endast deras färgprofil som proof när jag behandlar bilderna. De säger ju själva att denna inte bör bäddas in i filen? Så jag utgår från att det ska bli korrekt att lämna filerna i Adobe RGB.

Hur som helst är det ju i så fall så att Proprint har ett bättre system för att hantera de inbäddade profilerna eftersom filen fick så mycket bättre resultat hos dom.

Viktigt att påpeka här är att det här handlar inte om tycke och smak gällande kontrasten, skillnaderna är för stora för det. Jämför man bilderna sida vid sida, saknar Crimsons riktig svärta och den ser alldeles för platt ut.

som sagt, jag har ju inte testat prefix tjänsten. Verkar krånglig, men jag skall testa det också. Det verkar ju som om det skall gå att få liknande resultat.

utöver den vanliga bildbehandlingen - ingenting.

för bilder till proprint konverterar jag till proprints profil innan jag laddar över dom.

Kör också Frontweb Pro och tycker att det blir riktigt, riktigt bra. Kan det inte vara så att bilderna behandlas olika med express och pro? På t.ex. fotolabo var det en ORDENTLIG skillnad om man använde den mer "avancerade" metoden mot "express" varianten och det jag tyckte var mest markant var just kontrasten och det allmäna "trycket" i färgerna..

/Micke

det är ju exakt mitt flöde! Skumt det här...

Kan det vara nåt med Pro-tjänsten då? Jag använde ju Frontweb express. Är framkallningsprocessen en annan i Pro tjänsten?

Till min stora utställning körde jag Crimson Prefix. Bilderna 30x45 cm blev mycket bra. Adobe RGB inbäddad. Crimsons profil för "soft proof" i Photoshop. Första gången glömde jag göra soft proof och då blev kontrasten för låg. Med soft proof blev det ungefär som på skärmen. För orange/röda bilder med hög färgmättnad var jag även tvungen att aktivera "show gamut warning" för att jag skulle se rätt på skärmen.

Tittade lite närmare på Pro tjänsten nu, och dom rekommenderar ju till och med Express tjänsten om man bara skall göra en engångsbeställning av en bild. Då kan det ju inte skilja något i själva processen, det borde man ju i så fall påtala.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar