Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson, Qpix eller annat företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin.B

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte beställa ett gäng utskrifter i storlek 15x23cm och står lite i valet och kvalet mellan olika leverantörer. Har kikat främst på Qpix och Crimson eftersom att de verkar seriösa och sägs leverera bra bilder. Vilken bör jag välja? Priset spelar ingen roll egentligen, utan det är bildkvalitet som prioriteras.

Sedan funderar jag lite på det här med vilka inställningar jag ska välja när jag exporterar bilderna som JPEGar från Lightroom. Spelar färgrymd någon roll? DPI/PPI har jag fortfarande lite svårt att faktiskt förstå ordentligt - är det något jag bör aktivt gå in och justera innan jag exporterar bilderna?

Tack på förhand!

Båda är bra. Crimson är kända för att leverera lite mörka bilder, jag brukar ljus upp mina. Upplösning räcker med 300dpi.

Om du exporterar för utskrift hos Crimson bör du välja 300 dpi och måtten 15x23 cm och skärpning för utskrift i Lightroom. Då får du filer som är i exaxt den storlek som passar deras skrivare (2717 x 1772 pixlar).

Jag brukar använda AdobeRGB exporterar från LR för utskrift hos Crimson, då de hanterar det på rätt sätt - hur det blir från andra leverantörer vet jag inte.

Tänk också på att beskära din bild i Lightroom så den får rätt proportioner (skapa en anpassad beskärning som är just 2,3 x 1,5) - annars kommer bilden att kapas lite på höjden vid utskrift.

Tänk också på att beskära din bild i Lightroom så den får rätt proportioner (skapa en anpassad beskärning som är just 2,3 x 1,5) - annars kommer bilden att kapas lite på höjden vid utskrift.

Okej, jag trodde att det fanns en standard för de flesta systemkameror? (Fotar med Nikon D7000)

Vet du förresten om de har olika papperstyper att välja mellan i sin vanliga express-tjänst?

Båda är bra. Crimson är kända för att leverera lite mörka bilder, jag brukar ljus upp mina. Upplösning räcker med 300dpi.

Aha! Så då var det inte enbart min skärm då. Har även jag som vana att numera ljusa upp mina bilder som går till Crimson för utskrift.

Men fin, fina utskrifter blir det enligt mitt öga från dom.

Okej, jag trodde att det fanns en standard för de flesta systemkameror? (Fotar med Nikon D7000)

Vet du förresten om de har olika papperstyper att välja mellan i sin vanliga express-tjänst?

De flesta systemkameror kör 3:2-proportioner (m4:3 gör det förstås inte), vilket är lite lite lägre än 23x15. Det kan göra att du råkar kapa en fot eller frisyr eller så :)

Såvitt jag kan se kan du inte välja papperstypp i expresstjänsten (jag har bara använt Prefix och Canvas).

Båda är bra. Crimson är kända för att leverera lite mörka bilder, jag brukar ljus upp mina.

Är det sant? Och det beror inte bara på det vanliga felet att folk har sina kalibrerade skärmar på för hög luminance/brightness? Jag som har suttit hela helgen och kalibrerat om och om och om igen till olika luminance-värden med olika program utan att hamna rätt ändå (inte ens vid 80cd/m2).

1) Hur gör ni för att ljusa upp bilden globalt inför utskrift?
2) Hur vet ni hur mycket ni ska ljusa upp dem?

Senast ändrad:
Kör själv Fuji via deras hemsida http://www.fujidirekt.se.

Editerar i LR5 på kalibrerad skärm och får mycket bra kopior till mycket rimliga priser.

Glöm inte att klicka bort deras autokorrigering, bara!

Använde tidigare Crimson och visst var resultatet bra, men priserna höga - tycker att Fuji är ett mycket bra och prisvärt alternativ.

Beställde ett gäng bilder från Qpix, var väldigt bra att kunna plocka upp dem själv här i GBG. Tyckte att de helt klart blev fina!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar