Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson, håller dom måttet?

Produkter
(logga in för att koppla)

shampo

Aktiv medlem
Har beställt bilder av crimson några gånger, men problemet är att jag inte får bilderna i rätt storlek. Sist beställde jag 8 st a4 bilder och fick dom i formatet 204mm X 307mm istället för 210mm x 300mm. Är det fler som haft detta problem? eller är jag bara för kräsen?

/Fredrik Sandberg
www.eosinfo.se

A4 är egentligen 210x297mm men det måttet finns inte på fotopapper, utan detta är 20x30cm som "standard". Passande passepartouter har t.ex. en öppning på 19x29cm. Även fotopapper för bläckstråle har måtten 20x30cm. Dessutom är bilden från en systemkamera i 3:2 format, eller då 30x20, det går helt enkelt inte att få ut en 21x30cm utan att beskära bilden. Vad är problemet?

Ps. Vill du ha bilden exakt 21x30 cm så får du beskära bilden så att den har måtten 21x30 cm och välja fit-in.

Vad är det för ramar?

Själv använder jag 30x40 ramar med passepartout (som har innermått 19x29). Det blir både snyggt och bra.

Jag tycker att Crimson fungerar extremt bra.

Nu vet jag inte hur du beställt bilderna men använder du prefix får du bilderna i den storlek som filerna du laddar upp är anpassade för.

Använde frontwebb express.

Men jag tycker att om jag beställer något som är 210x300mm så skall man få det inte något annat.
Samma sak beställer jag 10 g saffran då vill jag ju ha det och inte 8g saffran.

Men det hela grundar ju sig på din bildfil.. vilken storlek har den? Man kan liksom inte göra en 21x30 från en bild med 3:2-förhållande utan att skära i den. Har du då valt 21x30 och bilden är i 3:2-format så måste du välja fill-out men det kanske du har gjort?

Men du.. eftersom du inte är nöjd med resultatet, så kanske ett telefonsamtal till Crimson hade löst ditt problem? För har du nu verkligen beställt 21x30 och Crimson gjort dem i 20x30 så bör de nog göra om kopiorna till dig.

Måste klart säga att Fredrik har rätt! Har varit med om precis samma sak, störande! Man ska väl för f*n kunna stoppa ett A4-foto i en ram avsedd för ett A4-foto?

Kan väl hålla med om att crimson borde lägga ut dom exakta måtten så att man vet vad man får. Proprint har exempelvis bilder som det står är i 20*30 men de exakta måtten är något större, vilket man också anger på sidan.

Ja, men Crimson har på sin sida val av BÅDE 20x30 och 21x30. Har nu Fredrik beställt i 21x30 och valt fill-in (och inte fit-in) så bör ju bilden vara 21x30 och utskriven över hela pappret.

Standardstorlek på papper för fotomaskiner är 203, 210 och 305. Så för A4 brukar man köra på 210bredd och mata 297mm. 20x30 kör man som 203x305 eller 305x203.

Crimson löser säkert detta åt dig om du kontaktar dem, de är seriösa och proffsiga.

Jag är toknöjd med bildresultatet,beställde 21x30 och kopian var 21x30,1 så denna mm var inget att knysta om bilden var i 3:2 format fotat med Canon system. I övrigt känns det som ett äkta proffslabb med snabba leveranser.

// Håkan

Jo, är ju klar nöjd med kvalité och leveranstider, oftast är det dagen efter och det får man ju räkna som riktigt bra.

Ja...

A: Crimson har gjort fel, de har behandlat bilden som en 20x30 och kopierat den därefter.

B: Fredrik har gjort fel, när han valde format.
Om han valde 21x30 och Fit-in så har ju Crimson anpassat bilden efter pappret, dvs 30cm, således räcker inte bilden till 21 cm om formatet är 3:2 på bildfilen, utan andra sidan blir 20 cm. Vet dock inte om Crimson skär kopian eller inte. Men oavsett så blir bilden 20x30 även på ett 21x30 papper om man väljer fit-in.

Har Fredrik däremot valt Fill-in, så förstoras bilden upp så att den täcker hela pappret. Bilden blir således 21x31,5. MEN eftersom pappret bara är 30 cm så beskär maskinen 1,5 cm på den ledden. Men kopian skall bli 21x30.

Så frågan man bör ställa sig är om Fredrik val fill-in eller fit-in..och om bilden (vilket den troligtvis är) har ett 3:2-format.

Fit-in på ett 21x30 med 3:2-format

Blå ram 21x30, svart ram bilden

Bilagor

• fit-in.jpg
    fit-in.jpg
    32.2 KB · Visningar: 287
Fill-in på ett 21x30 med 3:2-format (beskuren)

Blå ram 21x30, svart ram bilden

Bilagor

• fill-in.jpg
    fill-in.jpg
    40.5 KB · Visningar: 286
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar