Annons

Crimson/Frontweb

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
Jag ska beställa en uppförstoring av ett digitalt foto som julklapp. http://i10.photobucket.com/albums/a141/chaosbehindagun/e0c0dc95.jpg Jag har lite funderingar angående storlek och upplösning. I original är bilden 1712x2288 pixlar (60,4x80,72 cm). Med upplösningen 72 pixlar/tum.

Jag har hört att man helst ska ha upplösningen 200 pixlar/tum för att göra en kopia. Kan jag ändra detta i PS utan att kvalitén försämras. Jag skulle vilja ha uppförstoringen i 50x75 cm, går det med ändrad upplösning?

Eftersom bilden inte har storleken 50x75 cm bör jag då beskära för att passa måtten och om jag inte gör det riskerar jag då att bilden beskärs automatiskt.

1. Kan jag ändra upplösningen?
2. Måste jag beskära bilden?
3. Bör jag tänka på något annat när jag beställer en kopia? Färger, nivåer osv.

Tacksam för svar.
MVH Therése
 
Helt ointerpolerad är bilden ca en 20x30 förstoring i 200 dpi. Storleken på en bild vid förstoring gör du i bildstorlek (klicka ur ändra bildupplösning) och skriv i 200 dpi (se bild). Om 200 dpi är den utskriftskvalite bilden skall ha är det enklast att ändra detta på en gång. Sen kan du interpolera upp bilden genom att klicka i "ändra bildupplösning" och skriva in dom mått du vill ha på bilden, i detta fall blir bilden 56x75 i rätt proportioner, och sedan trycka ok. Då lägger PS till pixlar (interpolerar). Sedan kan du då beskära bilden så att den blir exakt 50x75 cm.

Saken är den att bildens kvalitet försämras vid en sådan process. Olika beroende på faktorer som urspungsbildens upplösning, kvalitet på optik etc... Så med tanke på den förhållandevis låga upplösningen på orginalbilden är det nog ingen vidare bra ide att blåsa upp den till 50x75 såvida du inte använt en mycket bra optik vid fotograferingen.
 

Bilagor

  • crop.jpg
    crop.jpg
    36.9 KB · Visningar: 541
catalyst skrev:
3. Bör jag tänka på något annat när jag beställer en kopia? Färger, nivåer osv.

Tacksam för svar.
MVH Therése

Justera bilden som vanligt tills du är nöjd, Crimson använder den inbäddade färgprofilen om det finns en sådan, annars kör dom Colormatch har jag för mig. Jag brukar lägga på en liten skärpning i PS, lite olika beroende på typ av bild.
 
Tack för ditt svar. Det var nog det här med ointerpolerad och interpolerad jag inte förstod innan. Men nu förstår jag och det är nog ingen bra idé med en sådan stor uppförstoring som du skrev. Tycker inte att det syns i PS att bilden förlorar så mycket kvalité när jag ändrar upplösningen till 200 men utskriven blir den nog inget rolig. Speciellt med tanke på att den inte är tagen med någon bra digitalkamera. Satsar på en mindre och med förhoppningsvis bra kvalité :)

Therése
 
Re: Re: Crimson/Frontweb

mange78 skrev:
Justera bilden som vanligt tills du är nöjd, Crimson använder den inbäddade färgprofilen om det finns en sådan, annars kör dom Colormatch har jag för mig. Jag brukar lägga på en liten skärpning i PS, lite olika beroende på typ av bild.

Nja, ett förtydligande. Crimson har olika profiler för sina olika maskiner, som dock ligger väldigt nära varandra. Enligt vad jag har hört så är colormatch en lämplig färgrymd att skicka i för att den ligger nära maskinernas profiler. Men jag har också skickat i Adobe 98 utan problem.
 
catalyst skrev:
Tack för ditt svar. Det var nog det här med ointerpolerad och interpolerad jag inte förstod innan. Men nu förstår jag och det är nog ingen bra idé med en sådan stor uppförstoring som du skrev. Tycker inte att det syns i PS att bilden förlorar så mycket kvalité när jag ändrar upplösningen till 200 men utskriven blir den nog inget rolig. Speciellt med tanke på att den inte är tagen med någon bra digitalkamera. Satsar på en mindre och med förhoppningsvis bra kvalité :)

Therése

Nej, när du ändrar till 200 dpi och kryssar ur rutan "ändra bildupplösning" händer inget med bilden så länge du betraktar den på skärmen, utan du talar bara om vilken upplösning den skall printas ut med och får då reda på hur stor den fysiska storleken blir.

Efter att du talat om för PS att du vill ha 200 dpi, och återigen går in i bildstorlek och kryssar i rutan "ändra bildupplösning" (se bild) och anger höjden på bilden till 75 cm och trycker ok kommer du märka att det händer saker. Testa det, och du lär se en klart märkbar försämring.
 

Bilagor

  • crop2.jpg
    crop2.jpg
    41.2 KB · Visningar: 457
Re: Re: Re: Crimson/Frontweb

MattiasL skrev:
Nja, ett förtydligande. Crimson har olika profiler för sina olika maskiner, som dock ligger väldigt nära varandra. Enligt vad jag har hört så är colormatch en lämplig färgrymd att skicka i för att den ligger nära maskinernas profiler. Men jag har också skickat i Adobe 98 utan problem.

Visst, Adobe RGB är det bästa att använda, och den man bör bädda in i filen. Det bästa är ju att ladda ner deras proof-profil i Prefix tjänsten och använda i PS, men det kanske är lite "overkill" att gå in på det i just denna tråd...
 
Nej, jag menar att colormatch är lämpligast då den liknar maskinernas profil mer än Adobe. Men som sagt, den detaljen kanske kan lämnas därhän just nu.
 
MattiasL skrev:
Nej, jag menar att colormatch är lämpligast då den liknar maskinernas profil mer än Adobe. Men som sagt, den detaljen kanske kan lämnas därhän just nu.

Å andra sidan så är adobeRGB betydligt större än colormatch. Ser man bara till att göra en soft-proof med crimsons profil innan man skickar så kan man lika gärna skicka i adobeRGB som i colormatch.
 
Tycker att bilden inehåller såpass få detaljer att man kan skriva ut den i ännu lägre upplösning. Alternativ tål bilden interpoleras rätt kraftigt. Jag tror faktiskt att 4Mpx som bilden är kan skrivas ut till 50x75. Dock få reda först på vilken upplösning de gör utskrifterna på så att du interpolerar bilden därefter.

Ser nu att Crimson har ett ljussystem med olika färger. När du laddar upp bilden i steg 2 kan du se om bilden har tillrackligt med pixlar. Jag undrar om de interpolerar bilderna eller ej på sin FrontWeb tjänst.
 
timofej skrev:
Tycker att bilden inehåller såpass få detaljer att man kan skriva ut den i ännu lägre upplösning. Alternativ tål bilden interpoleras rätt kraftigt. Jag tror faktiskt att 4Mpx som bilden är kan skrivas ut till 50x75. Dock få reda först på vilken upplösning de gör utskrifterna på så att du interpolerar bilden därefter.

Ser nu att Crimson har ett ljussystem med olika färger. När du laddar upp bilden i steg 2 kan du se om bilden har tillrackligt med pixlar. Jag undrar om de interpolerar bilderna eller ej på sin FrontWeb tjänst.

De interpolerar upp bilderna på sin Frontweb tjänst men jag brukar föredra att göra det själv för att ha kontroll över den processen. De använder 200 dpi vid utskrift.

Visst innehåller bilden få detaljer och det är möjligt att det skulle kunna funka. Så det är bara att testa Therese!
 
jag lyckades få upp dessa bilder ganska stort: http://jimpawa.jimpewa.com/oppet_hus/images/6.jpg
är små osäker på exakta formatet, men poster storlek är det i alla fall.
Kameran har 3.2mp och jag interpolerade en hel del.
Visst, står man nära så ser det ju inte bra ut, men backar man 1 meter så är det förvånandsvärt bra.

Dessa bilder är visserligen printade hoss ett tryckeri, men tanken är ju den samma
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.