catalyst
Aktiv medlem
Jag ska beställa en uppförstoring av ett digitalt foto som julklapp. http://i10.photobucket.com/albums/a141/chaosbehindagun/e0c0dc95.jpg Jag har lite funderingar angående storlek och upplösning. I original är bilden 1712x2288 pixlar (60,4x80,72 cm). Med upplösningen 72 pixlar/tum.
Jag har hört att man helst ska ha upplösningen 200 pixlar/tum för att göra en kopia. Kan jag ändra detta i PS utan att kvalitén försämras. Jag skulle vilja ha uppförstoringen i 50x75 cm, går det med ändrad upplösning?
Eftersom bilden inte har storleken 50x75 cm bör jag då beskära för att passa måtten och om jag inte gör det riskerar jag då att bilden beskärs automatiskt.
1. Kan jag ändra upplösningen?
2. Måste jag beskära bilden?
3. Bör jag tänka på något annat när jag beställer en kopia? Färger, nivåer osv.
Tacksam för svar.
MVH Therése
Jag har hört att man helst ska ha upplösningen 200 pixlar/tum för att göra en kopia. Kan jag ändra detta i PS utan att kvalitén försämras. Jag skulle vilja ha uppförstoringen i 50x75 cm, går det med ändrad upplösning?
Eftersom bilden inte har storleken 50x75 cm bör jag då beskära för att passa måtten och om jag inte gör det riskerar jag då att bilden beskärs automatiskt.
1. Kan jag ändra upplösningen?
2. Måste jag beskära bilden?
3. Bör jag tänka på något annat när jag beställer en kopia? Färger, nivåer osv.
Tacksam för svar.
MVH Therése