Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har några frågor om Crimsom - Frontweb.se.

http://www.frontweb.se/kampanj/

Det har riktigt bra priser... Men jag hittade nästan ingen information på deras hemsida... Tex. Färgprofil och exakt exponeringsmått (antalet pixlar i höjd och bredd.)...

Så jag undrar om någon har dessa uppgifter...

...och vilka är era erfarenheter av detta labb. För och nackdelar!


För närvarande så använder jag fotolabo som mitt digitala labb...

//Eric
 
Har precis skickat iväg några för prov till Crimson.

Förstår inte riktigt hur du menar med mått.. antal pixlar i höjd/bredd. De trycker ju bilden i t.ex. 30x45. Många pixlar=jättebra, få pixlar=inte så bra..

Färgprofil, de använder väl den inbäddade, det brukar labben göra. Ingen inbäddad profil=Colormatch sRGB tror jag de kör med.

Får återkomma på tisdag om hur kvalitén blev.
 
Jag har kört några lite större bilder hos crimson och kan inte annat än att lovorda. Se bara till att du gör bilden med rätt mått i PS före bara. Om jag inte minns fel så gör dom de större bilderna i ca 280dpi eller så.
 
Jag skickar alla mina bilder till Crimson numera och är jättenöjd.

De använder väl alltid Colormatch RGB om man inte väljer Lamda kopior då den använder den inbäddade profilen. Eller? Tänk att att de alltid skärper bilden också. Om du väljer Lamda kopior däremot gör de inget alls med bilden förrutom skriver ut den :)
 
Uhhhuu??

Så om du skickar in en 6MP bild till fotolabo och väljer 50x75 storlek.. så får du en 17x27 kopia på ett 50x75 papper ?????

Det där låter inte rimligt..
 
Crimson är kanon! Jag har kört med Fujifilm, fotolabo, VSFL, Kodak m.fl med varierat resultat. Crimson har däremot BARA levererat toppkvalitet! Att de har bra priser och kan processa C41, E6 och svart/vitt i sitt labb och leverera med vändande post är ju helt super.

Nej, jag har ingen provision från crimson! Jag är bara en väldigt nöjd kund =)

/Francis
 
Kanske svarar i nattmössan nu, för jag är osäker på om jag förstår frågan, men med FrontWeb så får du upp en liten varning/information om hur stort de anser det är rimligt att skriva ut bilden.

Kan bara säga bra saker om Crimson. Har varit jättenöjd med de bilder jag framkallat via FrontWeb, gillar speciellt deras matta papper.

/Maria
 

Bilagor

  • crimson.jpg
    crimson.jpg
    8.1 KB · Visningar: 5,050
Bra labb

Kan bara instämma, av de olika labb jag har testat tycker jag Frontline verkar bäst. Sammantaget med kundservice, kunnande och bildkvalitet är jag mycket nöjd.
 
Jag har kört crimson i flera år, och har varit mycket nöjd. Dock irriterar jag mig på att det i deras prislista står 40*50, men på frontline kan man bara beställa 35*50. Kundtjänst svarade att man får beställa en 50*75 och fylla upp med vitt runt bilden.

Patrik: som jag har förstått det så skärps alla bilder som beställs via frontline, även lambda-bilder. Det är när man beställer via lambda prefix som bilderna inte skärps. Beställning via lambda prefix sker genom att ladda upp en ZIP till deras ftp samt skicka ett email med instruktioner. Jag har testat detta en gång med gott resultat.

Allt som allt så är crimson ett mycket bra lab med bra kundtjänst, och som dessutom håller riktigt vettiga priser!
 
Jeppe skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar med mått.. antal pixlar i höjd/bredd. De trycker ju bilden i t.ex. 30x45. Många pixlar=jättebra, få pixlar=inte så bra.
För absolut bästa kvalitet är det bäst om bilden har ett visst antal pixlar.

För bilder från Fotolabo är det 100 pixlar per centimeter som gäller vilket medför att en 10x15 skall ha 1000x1500 pixlar.

Mskinerna på Fotolabo belyser med 100 punkter per tum oavsett hur många pixlar din fil har.
Det betyder att om du skickar för få måste den lägga till pixlar och tvärtom om det är för många.
Frågan är bara vem som skall interpolera bildfilen, jag (i exempelvis Photoshop) eller labbet i sina maskiner?

Personligen föredrar jag att göra det själv.

En 30x45 kommer belysas med 3000x4500 belysningspunkter, vilken upplösning eller centimeterstorlek din bildfil har är ointressant.
Bilden skall vara uppbyggd av 3000x4500 pixlar när den exponeras. Frågan är bara vem som skall lägga till de saknade pixlarna.

För mängdkopior i 10x15 brukar jag låta labbet göra det, men för viktiga förstoringar blir det bäst om jag gör det själv, hittills har inget labb kunnat interpolera bättre än vad jag gör själv via Photoshop eller Genuine Fractals.

Intressant är att mitt lokala snabblabb säger att de absolut inte interpolerar bilderna, skickar kunden en fil med för få pixlar blir det ”pixligt”.
Men de har faktiskt fel, bilden interpoleras visst, maskinen måste ha ett visst antal pixlar för en viss bildstorlek.
Poängen är att maskinen använder en metod liknande ”närmsta granne” vilket gör att bilden ser pixlig ut trots att den har fått nya pixlar...

Slutpoängen är att centimetermått och upplösningstal är meningslösa, det som gäller är antalet pixlar för en viss bildstorlek i en viss maskin.

Fotolabo i 20x30 => 2000x3000 pixlar
Mitt snabblabb i 20x30 => 2362x3543 pixlar

(Med reservation för felräkning, jag jobbar med annat just nu...)
 
Walle skrev:

Patrik: som jag har förstått det så skärps alla bilder som beställs via frontline, även lambda-bilder. Det är när man beställer via lambda prefix som bilderna inte skärps. Beställning via lambda prefix sker genom att ladda upp en ZIP till deras ftp samt skicka ett email med instruktioner. Jag har testat detta en gång med gott resultat.

Japp!

Lamda Prefix var det jag menade :) Jag har även provat detta med gott resultat!
 
Naturligtvis Mikael, det var det jag menade...Antingen gör man interpolationen själv, eller så gör labbet det.
 
Ja, jag står inte för några absoluta sanningar.

Trots ettor och nollor får man själv prova sig fram till lämpligt arbetsflöde med alla variabler som finns.

Så mycket kan påverka, har jag skärpt innan interpolering och hur? Skall jag skärpa först efter eller både ock? Vad är viktigast, detaljåtergivning eller snygga övergångar?

Prova, prova ,prova själv.
 
Jag har skickat efter förstoringar i 50 X 75 från Fotolabo...

Jag interpolerade dock inte upp mina bilder (från min 300D) innan jag skickade iväg dem för förstoring. Det skall bli mkt intressant att se resultatet på bilderna.

Jag återkommer till denna tråden när jag fått hem förstoringarna för en recension :)


/Catherine
 
Jag har gjort många 50x75 från Fotolabo och skillnaden mellan att jag interpolerar eller labbet gör det är minimal.

När labbet skalar upp bilden blir det en aning lite ”mjukare” i kanterna (skärpan är inte lika distinkt) men nu snackar vi finlir, bilden skall ändå betraktas på en meters avstånd.

Tycker jag alltså...
 
Trracer skrev:
Jag har kört några lite större bilder hos crimson och kan inte annat än att lovorda.

Jag har inte heller provision från dem, men jag började använda Crimson för 2 år sedan & kan inte säga annat än att de är riktigt bra att ha att göra med & resultatet är precis som jag vill ha det!
 
Fick precis bilderna i lådan! Beställde i fredags... ojojoj..

Lämnade in mina bilder ointerpolerade.. 8MP lagom uppskärpta för tryck... Fick tillbaka 6 st GRYMMA bilder :)

Helnöjd med resultatet. Mycket proffsigt levererade dessutom.

/Jeppe - som skyndar sig att göra fler förstoringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.