ANNONS
Annons

Crimson - dålig kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibland blir det för mycket!

Detta är första gången jag lägger mig i en diskussion på Fotosidan och vi har alltid hoppats på stöd från våra kunder, något som denna tråden visat!

Men ibland känns det som att inte kunna få göra ett genmäle, något som journalistiskt är en ren självklarhet.

Paradoxalt nog (för Kamera & Bild) har vi bestämt att inte längre annonsera i denna tidning, just för att inte misstänkliggöras att dela säng med dom! Ändå dyker detta upp på denna sida.
Så kränkande.

Vi gör alla fel ibland (utom några medlemmar här) och vi gör allt för att rätta till dem och jobbar ständigt för att minimera dem.

Ett par saker vill jag klargöra:

Prefix är en proffstjänst. Vi har valt att mindre bilder exponeras på en Noritsu-skrivare på grund av priset. Vill man välja Lambda så kan man lägga ram på bilden så att den blir 31 cm eller större på kortaste sidan. Då blir priset för en 31x31-kopia 59 kronor på Lambdan.

Svart/vitt papper var inte tänkt att lanseras förrän nästa vecka, men på detta forum går det fort. Då vi tänkte annonsera på Fotosidan om detta så hoppas jag inte att det kommer att upplevas som sängläge med David & Co!

Håkan.

scrappy skrev:
.....Jag har framkallat många bilder via Crimson men aldrig varit riktigt nöjd. Nu när jag fick mina senaste bilder är jag väldigt fundersam. De har för hög kontrast och det ser ut som en grå hinna ligger över bilden.

Jag fotar raw och framkallar i Canon DPP (sRGB), därefter justerar jag kurvor, mm i PS.......

jaha och med vilken process framkallar man RAW bilder? C41 kanske? ;)

Jag har aldrig haft problem med crimson iaf..

Jag har hittills skrivit ut cirka 40 bilder hos Crimson, alla med perfekt resultat. Dessutom blixtsnabbt levererat. Jag har använt Frontweb express och Poster.

Re: Re: Crimson - dålig kvalitet

harryett skrev:
jaha och med vilken process framkallar man RAW bilder? C41 kanske? ;)

Jag har aldrig haft problem med crimson iaf..

Men kan du inte titta på min bild och hjälpa mig att få den rätt. Jag vill väldigt gärna fortsätta använda Crimson, gillar deras färger, papper och snabba leveranser. Hade det inte varit viktigt hade jag ju bytt labb direkt.

Jag startade tråden för att få hjälp med att FORTSÄTTA använda Crimson, ledsen om jag var otydlig på den punkten.

Här ligger bilden:
http://members.chello.se/jpm/Lejon.jpg

HåkanH skrev:
Ibland blir det för mycket!

<snipp>

Svart/vitt papper var inte tänkt att lanseras förrän nästa vecka, men på detta forum går det fort. Då vi tänkte annonsera på Fotosidan om detta så hoppas jag inte att det kommer att upplevas som sängläge med David & Co!

Håkan.

Håkan, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag avslöjade det där om svartvitt papper. Jag förstod inte på Per att det var en "hemlighet" så att säga. Jag hoppas verkligen att det inte kommer ligga honom i fatet! Anledningen att jag ringde var främst för att reda ut det här med skillnaden mellan noritsun och lambdan.

Re: Re: Re: Crimson - dålig kvalitet

scrappy skrev:
Men kan du inte titta på min bild och hjälpa mig att få den rätt. Jag vill väldigt gärna fortsätta använda Crimson, gillar deras färger, papper och snabba leveranser. Hade det inte varit viktigt hade jag ju bytt labb direkt.

Jag startade tråden för att få hjälp med att FORTSÄTTA använda Crimson, ledsen om jag var otydlig på den punkten.

Här ligger bilden:

Så snart som jag har ätit upp min mat så ska jag titta på den. Jag ska skicka ett par bilder på framkallning till crimson, om det är OK för dig så skulle jag kunna skicka med den också, som ett test. Då givetvis till noritsu-printern.

Scrappy!
Har du frågat Crimson? Om du gör det så tittar de helt säkert på bilden åt dig och talar om ifall det har blivit fel hos dem, eller om det kan var något med din bild! Det kan ju vara bra att ha en bra kontakt med dem, om du nu gillar dem och vill fortsätta använda dem - jag har själv haft problem med mina bilder och Håkan har varit en ÄNGEL guld värd i oerhört pressade siuationer! Jag är helt säker på att de gärna hjälper dig.

Kanske lite klargörande...

.. alltså problemet jag skrev om här har legat hos mig, utom nu senast som jag skrev i tidigare inlägg, då de bytte papper förra helgen/veckan och det såg en aning märkligt ut - men som sagt rättade de till det omedelbart och utan extra kostnad vilket nog är en självklarhet för dem. Ett duktigt och hjälpsamt labb är en väldig trygghet för mig, och viktigt att samarbeta med någon man litar på - därför, försök först att få hjälp från Crimson själva!

Mette Ottosson skrev:
Scrappy!
Har du frågat Crimson? Om du gör det så tittar de helt säkert på bilden åt dig och talar om ifall det har blivit fel hos dem, eller om det kan var något med din bild! Det kan ju vara bra att ha en bra kontakt med dem, om du nu gillar dem och vill fortsätta använda dem - jag har själv haft problem med mina bilder och Håkan har varit en ÄNGEL guld värd i oerhört pressade siuationer! Jag är helt säker på att de gärna hjälper dig.
Ja, de är mycket hjälpsamma och de har tittat på bilderna. De tycker att bilderna ser bra ut.

Problemet är att när jag nu går igenom höstens leveranser från Crimson så är de lika mörka, så det kan inte vara bara denna batch som gått snett.

Jag vill som sagt gärna fixa mitt arbetsflöde så att även jag kan njuta av bra papperskopior till lågt pris.
Vad är fel på bilden?

Walle skrev:
Håkan, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag avslöjade det där om svartvitt papper. Jag förstod inte på Per att det var en "hemlighet" så att säga. Jag hoppas verkligen att det inte kommer ligga honom i fatet!

Christoffer, du behöver inte ursäkta dig! Ingenting ligger i fatet för någon på Crimson, men vi gör alla stora eller små misstag, och meningen är väl att vi lär oss av det.....i alla sammanhang!

/// Håkan

HåkanH skrev:
Christoffer, du behöver inte ursäkta dig! Ingenting ligger i fatet för någon på Crimson, men vi gör alla stora eller små misstag, och meningen är väl att vi lär oss av det.....i alla sammanhang!

/// Håkan

Jag är glad att jag inte har orsakat några problem för Per. Måste säga att han är oerhört kunnig och trevlig att samtala med!

I övrigt så håller jag med dig till fullo! Alla är människor, misstag kan alla göra. Huvudsaken är att man tar ansvar för sina misstag (vilket jag har fått intrycket att ni på crimson gör, själv har jag inte råkat ut för det) och att man lär sig av det.

För övrigt tycker jag inte att det är något som helst fel att ni/du deltar i diskussioner, som handlar om labbet, här på fotosidan. Tycker snarare att det vore en tillgång ifall ni deltog mer frekvent. Dock så förstår jag problematiken, varför ni i "normala" fall väljer att undvika att delta.

En fråga, har du någonting emmot att jag ställer lite frågor, via email, om den andra nyheten jag nämnde förut?

Christoffer: Tack för att du tog dig tid och tog reda på detta, guld värt! Finns ju alltså vissa skillnader och jag kommer nog själv och köra på en ram runt i fortsättningen för att kunna få lambdan även på mindre bilder.

Det där med svart-vitt lät intressant, tror nog alla labb måste bli bättre på just den punkten om man ska kunna locka över alla gamla mörksumsrävar till det digitala formatet.

Men sen måste jag säga att jag blir lite förvånad/skrämd över tonläget i denna tråd. Det råder ju yttrandefrihet, så visst är det väl bara nyttigt att vädra sina åsikter i trådar som denna. Är man skeptisk till kvalitén hos ett labb måste man ju få ta upp det och kolla med andras erfarenheter, utan att bli påhoppad och kritiserad för att ge kritik. Eller ska vi förbjuda kritik i detta forum? Att kritisera ett labb ska väl inte vara som att svära i kyrkan?

Walle skrev:

Snart kommer också en funktion i gränssnittet som jag personligen har saknat: Möjlighet att skicka bilder till kund, där kunden får faktura med mina priser, och betalning sker till crimson, som sedan betalar ut till bildleverantören/fotografen. Där kan vi prata om service! Vilket annat proffslabb erbjuder den tjänsten?
Jag tycker det visar på att crimson inte "slappar efter", utan fortsätter att utveckla sig för att hela tiden ligga på topp!

Crimson är, och kommer fortsätta vara mitt naturliga val av labb.

Och nej, jag har inte fått betalt för att skriva detta inlägg :D

YES! yes. yes!!!!
gillar detta.... mycket!!
Kan bli vådligt bra helt enkelt...

/b

ps, bilderna ? tja jag har nog aldrig upplevt några problem...och jag har använt dem sedan 1986...

Tycker det är lite underligt att 50 pers säger att Crimson är bra och tre fyra tycker de är usla. Ändå blir förespråkare för Crimson och testet av dem själsligen ledsna av detta. Jag kan förstå det, men å andra sidan får man räkna med att man ger vissa dålig service, inget företag är perfekt.

Kanske vore en mer konstruktiv dialog om vad som var/är dåligt på sin plats, från bägge parter. Crimson har bra rykte här så lite plats för kritik borde kunna få släppas fram.

I övrigt håller jag faktiskt med om att kameratidningars tester av fotolabb ofta är ganska knepiga. De blir ofta lite lata. Tycker nästan att rejäla tester av 2 labb sida vid sida är en bättre grej än ett test av 8 labb sida vid sida. Pappersutrymmet är begränsat och det blir sällan vidare utförligt, svårt att få grepp vilka som erbjuder vad och hur bra det funkar.

Senast ändrad:
Jag skall väl säga att min första erfarenhet av Crimson inte vart så bra...

Det är inte kvalitén på deras utskrifter jag är missnöjd med utan deras webbtjänst/gränssnitt.
Jag skall kort försöka förklara vad som hände.

Jag hade interpolerat upp en bild från min Nikon D70 till en A3's storlek i 300dpi som jag sedan försökte ladda upp via deras FileUpload, Det fungerade... även om det tog ett BRA tag och jag vågar inet ens tänka på hur lång tid detta skulle ta med en A1 vid 300dpi då bildfilen väger betydligt mer än vad min lilla jpg gjorde vid A3-format. Nåväl när bilden sedan var uppladdad valde jag mina egenskaper för utskriften och skickade iväg ordern. När jag sedan skulle betala för min beställning med mitt visakort så talade systemet om för mig att betalningen inte kunde genomföras och skickade tillbaks mig till ruta ett. Jag tänkte att jag kanske skrivt något fel så jag försökte på nytt men resultatet blev detsamma. Då vart jag sur och raderade min bild och loggade ur för att söka upp ett annat nätlabb. För säkerhets skull kollade jag mitt konto och upptäckte att Crimson hade debiterat mig 2ggr (alltså dessa 2 beställningar som inte gick att genomföra.) ..??????..

Hur kan man ha ett system som talar om för användaren att något fel har uppstått och ber denne försöka en gång till, När det sedan dimper ner "fakturor" på samtliga felaktiga försök?

Jag ringde givetvis till dom dagen efter och fick det utrett efter att ha förklarat vad som hänt. Jag slapp betala för Order Nr. 2 (tacka f*n för det). Även fast ordern redan var processad och på väg hem till mig.

När bilderna sedan kom hem till mig så var den ena bilden bra och den andra oanvändbar pga. ett stort "dammkorn" mitt i bilden.

Plus är väl att tjejen i supporten var mycket trevlig och tillmötesgående samt att dom har väldigt snabba leveranser.

PS: Nej jag sover inte, jag sitter på jobbet ;)

scrappy skrev:
Ja, de är mycket hjälpsamma och de har tittat på bilderna. De tycker att bilderna ser bra ut.

Problemet är att när jag nu går igenom höstens leveranser från Crimson så är de lika mörka, så det kan inte vara bara denna batch som gått snett.

Jag vill som sagt gärna fixa mitt arbetsflöde så att även jag kan njuta av bra papperskopior till lågt pris.
Vad är fel på bilden?

Johan, jag tog mig friheten och gjorde en testutskrift av bilden på crimson, när jag lämnade in ett par andra bilder för print. Jag tycker resultatet blev mycket bra. Jag gjorde en soft-proof innan jag skickade bilden, och den visade att färgerna skulle bli lite mustigare, mestadels på själva lejonet. Kopian stämde väldigt bra med vad förhandsgranskningen visade.

Hur har ditt tidigare resultat blivit med den bilden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar