Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cosina 70-210/2.8-4 VS liknande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarM

Aktiv medlem
Hej!

jag är lite sugen på att köpa ett teleobjektiv till min D50 och har kikat runt lite.

cosina 70-210/2.8-4 fångade mitt intresse. vad tror ni om detta objektiv? jag är intresserad av det eftersom det är det enda tele't som är ljusstarkare än 4-5.6 i min prisklass. jag skulle gärna ha ett tele, men jag tycker att 4-5.6 känns lite väl slött i f-värde.
men tror ni att bildkvalitén är betydligt sämre än t.ex ett tamron, sigma eller nikon i samma prisklass?

det känns som att f/2.8 som största öppning gör att man kan få en del bilder som man inte kan få med f/4 som största öppning. jag kikade lite på www.photodo.com/nav/prodindex.html och där får det ungefär samma värden som de andra liknande objektiven.

så vad tror ni, är det ett hyfsat köp eller ska jag skita i att ta en del bilder, men å andra sidan få bättre kvalité på dom jag väl tar?
(jag är av den åsikten att jag hellre har en dålig bild än ingen alls, samt att ett bättre objektiv är bättre än ett sämre.)

(det känns dessutom som att ett tele (med fuskmacro 1:2.5) kan vara roligare att ha under sommaren än ett 50/1.8 som kommer köpas efter sommaren isåfall. eller...?)

kan vara att det har f2,8 men hur bra är skärpan
är en annan fråga, Cosina är ganska billiga och ofta dåliga oxå, skulle häller kolla Sigma 70-300 APO macro som är bra i sin prisklass.

jovisst kan det säkert sakna en del i bildkvalité och så, men det är ändå ett helt stop ljusstarkare än konkurrenterna. det känns som att den extra ljusstyrkan hade varit fin att ha i många lägen, t.ex handhållet vid 210 mm.
jag är ju som sagt av den åsikten att en bild är bättre än ingen bild, även om den är av dålig kvalité.

men om jag tvingas dubbla ISO (t.ex 800 istället för 400, eller 1600 istället för 800) med ett annat objektiv av bättre kvalité men sämre f-värde, går inte en del av kvalitén i bilden bort då t.ex brus blir mer synligt?

jag funderar på att köpa på ebay i tyskland för 120€ (jo, man får väl vad man betalar för...) och se ifall jag kan leva med dess bildkvalité, och sedan kan man ju alltid sälja det och köpa bättre grejer om man vill. den extra ljusstyrkan lockar ordentligt...

Jag köpte det objektivet till en Konica Minolta 5D just från FotoWalser på E-bay. Tror att jag betalade 750 kr för objektivet och 250 kr i frakt. Jag var dum och tog mot postförskott och eftersom FotoW inte hade lämnat alla upplysningar om vart pengarna skulle sättas in så tog den svensak posten ut en avgift på 195 kr(!) utöver de 50 kr i postförskott som de också skulle ha. Jag trodde ju att eftersom jag betalade den summan till den tyska posten så skulle det vara klappat och klart.

I alla fall. Jag hann också lämna tillbaka kameran innan jag fick hem objektivet. Kameran var defekt och jag köpte en Canon istället. Men, byggmässigt kändes objektivet rätt så stabilt. Det var plastigt, men med robust karaktär. Skjutzoomen var så där lagom trög. Tyvärr vet jag inte hur bra bilderna blev. Men kolla här. Det är en sökning på Fotosidan över de bilder som är tagna med "Cosina 70-210". Det ser ju inte så tokigt ut. Du hittar även bilder som Jimmie Petterson tagit. Det var han som köpte mitt objektiv...

jag hittade en ägare till detta objektiv, och frågade honom vad han tyckte om det. han var någorlunda nöjd med det och tyckte att det gav bra valuta för pengarna, även om det inte var toppklass på det rakt igenom.
han hade gjort ett test som han lagt upp här:
http://www.ciafoto.de/content/view/39/89/

verkar väl någorlunda åtminstone...
på nåt vis känns det som att jag har bestämt mig för att köpa det, när jag får lite extra pengar.

men fler åsikter tages tacksamt emot!

Jag har inte använt objektivet, men svjv är det samma objektiv som cyberphoto sålde under namnet Soligor, för ett tag sedan.
Detta kollade jag lite på och det jag lyckades luska ut om det var att det presterar ungefär som de andra billiga telezoomarna, typ den 70-300:eek:r som finns ute på marknaden. "Sådär" vidöppet, men okej om man bländar ner ett steg. Så man har ju lite nytta av den större bländaren.
Nu blev det inget sånt för mig då cyberphoto hann rea ut alla såna innan jag köpte telezoom.

Om det det test som du hittade visar är representativt för objektivet så skulle jag dock säga att det inte har någon direkt fördel eg. Man får blända ner till f/8 genom hela omfånget för att få ett hyfsat resultat, vilket gäller för de lite ljussvagare zoomarna åxå. Men f/2.8 på Cosinan funkar ju, som han skriver, för snapshots och så, såklart.

Jag tycker att du ska försöka leta reda på ett begagnat 80-200/2.8 eller 70-210/4 istället, om du vill ha lite mer ljusstyrka än f/4-5.6 för en vettig peng.

Jag föreslår att du letar efter en begagnad 70-210/3,5-4,5 som är mycket bättre än 70-210/4 i tester och subjektiva omdömmen på olika hemsidor. Jag hade just en sån för en liten tid sedan. Kanonfint objektiv, problem med krypzoom, men bra bilder, speciellt runt 70-135, riktigt kanonbra vid nedbländning till 5.6-7.

tack för tipsen! jag ska nog hugga på lite allt möjligt på ebay.de framöver då! det fanns en del att bjuda på så vi får väl se vad det blir till slut. jag ska åka på scoutläger om 2.5 vecka så det hade ju varit trevligt med ett teleobjektiv då...

till slut köpte jag ett billigt tele på tradera.
det blev ett tokina 60-300/4-5.6 för 830:- inkl frakt.
bildkvalitén lämnar väl en del att önska i många situationer, men jag vet inte om det hade blivit bättre om jag köpt nåt annat billigt teleobjektiv.
300 mm + högt iso kan med fördel användas inom konstnärliga kretsar...

tyckte dock att lite extra ljusstyrka hade suttit fint när det började skymma lite och slutartiden behövdes hållas hög för att inte få skakiga bilder.

hade varit fint om nikon hade kommit med bildstabilisering i huset oxå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar