Annons

Cosina 100-400

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet och vill dela med sig av detta när det gäller Cosina 100-400/4.5-6.7

Cosinas objektiv brukar vara lite si och så med byggformen men bra optiskt sett.
Det är ju Cosina som bygger Soligor 100/3.5 Macro som är ett av de skarpaste makrona i klassen och därför är jag nyfiken på att få veta hur det står till med optik typ den jag nämnde ovan.
Att det inte är ett särskilt ljusstark objektiv det vet jag så det kan ni bortse från.

BoSamuelsson skrev:
Någon som har erfarenhet och vill dela med sig av detta när det gäller Cosina 100-400/4.5-6.7

De bilder jag sett har varit allt annat än bra...men bildkvalité är en högst subjektiv fråga. Det jag dömer ut, kan du tycka duger. Men jag tycker det är bortkastade pengar. Bör nog bländas ned till f11, för att ge hyffsad skärpa, vilket gör det ganska oanvändbart enligt mig.

BoSamuelsson skrev:

Det är ju Cosina som bygger Soligor 100/3.5 Macro som är ett av de skarpaste makrona i klassen..

Öhhh? förskoleklassen möjligen då.. Det bästa är väl att man ska dra på en försättslins för att få 1:1.. det förhöjer verkligen kvalitén ;)

Får man fråga var du läst detta?

Det är ju Cosina som bygger Soligor 100/3.5 Macro som är ett av de skarpaste makrona i klassen

Tja det finns ju inte så många alltenativ i den prisklassen .
Det jag vet är att på just 100 Macrot så skilljer det som natt&dag från exemplar til exemplar (optiskt sett ) en del håller riktikt bra kvalite & andra är mer än mediokra .
kan nog tänka mig att det är samma sak med 100-400.

Jag håller med om att det finns mycket övrigt att önska ur ett sådant objektiv, oavsett hur billigt det är.

Af,en är kass, men fungerar ju. Mekaniskt så får man vad man betalar för,,

Optiskt sett är det Användbart, helt klart, enligt mig.
I centrum så har det en "rättsåOK" skärpa, även på öppen bländare vid 300-400mm.

Jag har sett en serie fina bilder med den linsen. En duktig fotograf som vet vad linsen går för kan pressa den till goda prestationer, helt klart!

Det är dock viktigt att man som konsument VET vad man köper om man väljer Den.
Man måste vara på det klara över linsens begränsningar som är ganska stora.

Upplevelsen av kvalitet är ngt subjektivt och bedöms ofta utifrån konsumentens förväntningar och det pris han betalar.

Jag tror att den person som vet vad han köper kan få glädje även av en sådan budgetlins, utan tvekan!

Mvh Niclas,

Re: Re: Cosina 100-400

skägga skrev:
Det är ju Cosina som bygger Soligor 100/3.5 Macro som är ett av de skarpaste makrona i klassen

Eh, i vilken klass då, prisklass? Kan bero på att utbudet av makro runt 2000:- inte är så stort.
Man får vad man betalar för...

Det verkar som att alla här drar billiga objektiv över en kam.

Har själv ett Soligor 100/3,5 och det ger otroligt skarpa och naturliga bra bilder.

Har för skoj skull lånat ett Canon 100/2.8 macro och plåtat samma motiv efter samma premisser med bägge optikerna med min EOS 1N-HS och Velvia 100F

Tadaa. varken jag eller någon annan som betraktat bilderna har kunnat se någon skillnad överhuvudtaget. Som tillägg kan jag säga att en av fotograferna som var med och bedömde skillnaderna mellan bilderna fanns en av Sveriges mest kända naturfotografer.

Re: Re: Re: Cosina 100-400

bjanha skrev:
Eh, i vilken klass då, prisklass? Kan bero på att utbudet av makro runt 2000:- inte är så stort.
Man får vad man betalar för...

ööö ?, var det inte just det jag skrev ?
det föll bort att det där var ett urdrag ur trådskaparens text

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar