ANNONS
Annons

Copyrigt info Å,Ä,Ö

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogirl

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vad jag har gjort för fel.
Jag hjälpte en väninna att fixa till hennes foton i Lightroom. Exporten gjorde jag via webb i lightroom.
Hon lade upp bilderna på sin hemsida, men nu när folk högerklickar på bilerna för att ladda ner dem och sedan lägga upp dem på Facebook blir Ä ett konstigt tecken (hon heter Pärsson i efternamn)och
jag skrev in hennes namn i Nykelordtaggarna.

Någon som vet varför det blir så ?
 
Jag vet inte vad jag har gjort för fel.
Jag hjälpte en väninna att fixa till hennes foton i Lightroom. Exporten gjorde jag via webb i lightroom.
Hon lade upp bilderna på sin hemsida, men nu när folk högerklickar på bilerna för att ladda ner dem och sedan lägga upp dem på Facebook blir Ä ett konstigt tecken (hon heter Pärsson i efternamn)och
jag skrev in hennes namn i Nykelordtaggarna.

Någon som vet varför det blir så ?

Du får forska lite i vilket teckenkodsformat som används i respektive ände. Problem med svenska tecken uppstår om man använt ett teckenkodsformat som inte kan hanteras av läsaren.

UTF-8 är bra på att hantera svenska tecken.
 
Du får forska lite i vilket teckenkodsformat som används i respektive ände. Problem med svenska tecken uppstår om man använt ett teckenkodsformat som inte kan hanteras av läsaren.

UTF-8 är bra på att hantera svenska tecken.

Hej Alagazam,
Som jag skrev innan så gjorde jag exporten via lightroom Webb och använde mig av en html mall.
När jag kollar på dom html sidorna som webb genererar, kan jag läsa följande

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" >

Så där kan inte felet ligga och vad det gäller facebook så ser det ungefär samma

<meta charset="utf-8" />
Det är när man för muspekaren över bilden så blir Ä ett S med något konstigt tecken över.
 
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" >

Visst kan felet ligga där, och gör det också.

Det du beskriver beror på att texten är kodad som UTF-8, men att webbläsaren _tror_ att det är ISO8859-1.

Det finns massor av sätt att åka på detta..

1. Man tänker inte på att EXIF bara stöder 7-bit ASCII, och plockar därifrån.
2. Man kör Apple som har haft lite fuffens för sig med sin MacRoman-teckentabell och hämtar infon därifrån.

etc etc etc.

Det finns gott om träffar på Google med folk som åker på liknande problem med Lightrooms Webb-export.
 
Senast ändrad:
Visst kan felet ligga där, och gör det också.

Det du beskriver beror på att texten är kodad som UTF-8, men att webbläsaren _tror_ att det är ISO8859-1.


Hej j2^,
Det är lightroom som skapar den koden
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" >

Men jag förstår inte varför det blir så när man sparar ner bilden från hemsidan med koden ovan och sedan lägger den på Facebook?

Kan man ändra det ? eller får alla som använder lightrooms webb samma problem ?
 
Hej j2^,
Det är lightroom som skapar den koden
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" >

Men jag förstår inte varför det blir så när man sparar ner bilden från hemsidan med koden ovan och sedan lägger den på Facebook?

Kan man ändra det ? eller får alla som använder lightrooms webb samma problem ?

Javisst skapar LR den koden. Men det betyder ju inte att RESTEN av infon automatiskt blir UTF-8 bara för det.

Jag, personligen, är förvisso fanatisk lightroomförespråkare.. men webbexportmodulen är skräp med de templates som följer med. Jag har köpt andra templates, som inte lider av detta problem.

Huruvida det går att ändra beteendet i de templates som följer med har jag ingen aning om eftersom jag, som jag tidigare sade, inte använder dem.

Fast om bilderna skall upp på facebook så förstår jag inte varför du använder webb-exporten överhuvudtaget. Det är ju inte riktigt det den är till för.
 
Javisst skapar LR den koden. Men det betyder ju inte att RESTEN av infon automatiskt blir UTF-8 bara för det.

Jag, personligen, är förvisso fanatisk lightroomförespråkare.. men webbexportmodulen är skräp med de templates som följer med. Jag har köpt andra templates, som inte lider av detta problem.

Huruvida det går att ändra beteendet i de templates som följer med har jag ingen aning om eftersom jag, som jag tidigare sade, inte använder dem.

Fast om bilderna skall upp på facebook så förstår jag inte varför du använder webb-exporten överhuvudtaget. Det är ju inte riktigt det den är till för.

Hej Janne
Att Lightroom webb används beror på att bilderna läggs upp på en föreningshemsida, och då kan medlemmar höger klicka och spara ner bilderna dom vill ha (hela tanken är att dom får använda bilderna som dom vill men att fotografens namn skall anges när dom lägger dom på Facebook etc.

Vad är det för templates som du använder ?
 
Hej Janne
Att Lightroom webb används beror på att bilderna läggs upp på en föreningshemsida, och då kan medlemmar höger klicka och spara ner bilderna dom vill ha (hela tanken är att dom får använda bilderna som dom vill men att fotografens namn skall anges när dom lägger dom på Facebook etc.

Vad är det för templates som du använder ?

Aha, jag fattade det som att ni exporterade med webbfunktionen, och därefter lade upp bilderna på facebook. My mistake.

Mestadels slideshowpro, men den kommer inte att fungera för er, eftersom den inte låter folk spara bilderna då den är flashbaserad.

Men, jag gissar fortfarande på att det "ä" som finns i fotografens namn inte har lagts in i databasen som UTF-8 utan som ISO8859-1 eller MacRoman, men utan att veta exakt varifrån ni plockar infon så är det svårt att sia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.