Annons

copyright

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
Jag undrar hur man gör för att "copyrighta" sina bilder. Så att dom inte blir stulna på nätet!
Skulle vara bra att veta för framtiden!!

Tack i förhand

Mvh Felicia

Det enda säkra är väl att inte lägga ut dem alls på nätet.

Fast menar du hur man ska märka sina bilder med copyright-tecknet? Ja, enklast är väl att ge bilden ett nytt lager där man skriver in copyrighttexten. (Typiskt nog får jag inte fram symbolen just nu, men då har jag ju lite att jobba med...)

hej
Jag undrar hur man gör för att "copyrighta" sina bilder. Så att dom inte blir stulna på nätet!
Du varken behöver eller kan göra nånting. Du har alltid upphovsrätt till dina bilder. Ingen annan får publicera dem utan ditt tillstånd. Däremot har alla rätt att göra kopior för privat bruk.

Rent tekniskt är det omöjligt att förhindra att någon kopierar bilder som du visar på nätet.

Hej hej

Hej hej ... i en tidigare liknande diskussion var det en medlem som skrev att publicera bilder på nätet och tro att ingen tar dem är som att lägga bilderna på ett stort bord på ett torg i en storstad och tro de ligger kvar efter en dag... nått i den stilen ...

själv kör jag med "C" märket och text .... då kommer de i allafall ihpg var den kommer ifrån =)

fridens ...

fredrik L
bildfokus.se

hej

Tack i förhand

Mvh Felicia

Hej hej ... i en tidigare liknande diskussion var det en medlem som skrev att publicera bilder på nätet och tro att ingen tar dem är som att lägga bilderna på ett stort bord på ett torg i en storstad och tro de ligger kvar efter en dag... nått i den stilen ...

själv kör jag med "C" märket och text .... då kommer de i allafall ihpg var den kommer ifrån =)

fridens ...

fredrik L
bildfokus.se

Jag förstår verkligen det där med blider på ett bord på ett torg! Jag visste att det va så, men det var en bra förklaring!
Tack för svaret!

Du varken behöver eller kan göra nånting. Du har alltid upphovsrätt till dina bilder. Ingen annan får publicera dem utan ditt tillstånd. Däremot har alla rätt att göra kopior för privat bruk.

Rent tekniskt är det omöjligt att förhindra att någon kopierar bilder som du visar på nätet.

Okej, det är nog ganska bra att veta så man inte blir helt paff OM man kommer hem till någon och ser sin egen bild! :)

hej

Tack i förhand

Mvh Felicia

Som Erland skrev tidigare har man alltid upphovsrätt till sina bilder. Det som är bra att veta är att en (c)-märkning inte krävs för det. En bild är copyrightad med eller utan märkning. Däremot påminner märkningen den som tänkt ta bilden utan att fråga en extra gång.

Det som är lite besvärligt är att USA har en lite annorlunda syn på detta.
Inte när det gäller själva upphovsrätten som sådan där följer man internationella överenskommelser.
Det som är lurigt där är att man kan inte få ersättning för annat än visad skada om man inte registrerat verket i USA.

i sverige kan man krva ersättning för otillåten publicering genom att räkna ut vad de hade fått betala om de frågat först. Det går inte i USA dvs du kan inte stämma nån om denne felaktigt publicerat din bild och räkna med någon ersättning om du inte registrerat bilden. Kan du visa att publicerngen orsakat kostnader eller skada för dig så kan du kräva ersättning för det.

Är bilden registrerad och ololigen publiceras kan du som i sverige begära ersättning för ottillåten publicering.
Registreringen är inte kostnadsfri och görs hos en myndighet i USA.

Det som är lite besvärligt är att USA har en lite annorlunda syn på detta.
Inte när det gäller själva upphovsrätten som sådan där följer man internationella överenskommelser.
Det som är lurigt där är att man kan inte få ersättning för annat än visad skada om man inte registrerat verket i USA.

i sverige kan man krva ersättning för otillåten publicering genom att räkna ut vad de hade fått betala om de frågat först. Det går inte i USA dvs du kan inte stämma nån om denne felaktigt publicerat din bild och räkna med någon ersättning om du inte registrerat bilden. Kan du visa att publicerngen orsakat kostnader eller skada för dig så kan du kräva ersättning för det.

Är bilden registrerad och ololigen publiceras kan du som i sverige begära ersättning för ottillåten publicering.
Registreringen är inte kostnadsfri och görs hos en myndighet i USA.

Okej, verkar lite krångligt för mig! :D Men det går nog bra.

Tack för upplysningen, kan vara väldigt användbar information i framtiden ;)
Mvh Felicia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar