Annons

copyright..

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
Jag funderar på att ta bilder i temat Sagor te.x. Sagan om ringen, Askungen, Snövit m.m. Men får jag göra det och sen sälja bilderna?
Det känns på ett sätt som jag stjäl nån annans idé...

Det är fritt fram att knycka andras idéer, för idéer har inget skydd i lagen. Däremot har idéernas fysiska gestaltning skydd i lagen.

Så det är bara för dig att börja plåta och sälja dina bilder bäst du vill och kan.

Det enda jag ser som en möjlig stötesten är om du efterliknar tidigare bilder för mycket. Men då skall din och den andres bilder vara ruskigt lika: samma kläder, samma pose, samma ljussättning, samma bakgrund, samma.....

Slutligen: det är inte fel (inte ens olagligt) att låta sig inspireras av andras bilder.

Det är fritt fram att knycka andras idéer, för idéer har inget skydd i lagen. Däremot har idéernas fysiska gestaltning skydd i lagen.

Så det är bara för dig att börja plåta och sälja dina bilder bäst du vill och kan.

Det enda jag ser som en möjlig stötesten är om du efterliknar tidigare bilder för mycket. Men då skall din och den andres bilder vara ruskigt lika: samma kläder, samma pose, samma ljussättning, samma bakgrund, samma.....

Slutligen: det är inte fel (inte ens olagligt) att låta sig inspireras av andras bilder.

Snövit och Askungen är medeltida resp. runt Kristi födelse, men nedtecknades båda av Grimmarna. Dessa kan du lugnt inspireras av utan att få amerikanska advokater efter dig!

Uffe- ok själva idén är att det ska vara väldigt lika som i sagorna.. så att man verkligen känner igen sig..
Men te.x. med Sagan om ringen då, det är ju en rätt ung saga el vad man ska kalla det.

Jotemaster- oj är dom så gamla, hade ja ingen aning om.

Nu är jag inte advokat, men jag tycker det är bara för dig att sätta igång. Så länge du inte medvetet försöker plagiera sedan tidigare existerande bilder är det ingen risk att du trampar över någon lagstadgad gräns. Och eftersom tex Snövit och Askungen, så vitt jag vet, är tecknade filmer lär det vara svårt att bli fälld för olaglig kopiering om du har en modell, bakgrund, fotobelysning och så vidare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar