Annons

Copyright info automatiskt in via Bridge/ACR/PS, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har nyligen börjat fota med Canon 5DMkII. Innan har jag mest använt 7D och där kan man ange Copyright info som därmed lades in på varje bild automatiskt (i EXIF). Det går inte i 5DMkII, men finns det något sätt i Bridge/ACR/PS som automatiskt anger det på behandlade bilder?

Har nyligen börjat fota med Canon 5DMkII. Innan har jag mest använt 7D och där kan man ange Copyright info som därmed lades in på varje bild automatiskt (i EXIF). Det går inte i 5DMkII, men finns det något sätt i Bridge/ACR/PS som automatiskt anger det på behandlade bilder?

Ganska säker på att det inte går.
Du får nog köra ett nerladdningsprogram som Downloader Pro el dylikt för att automatisera all det när du hämtar in bilderna från kameran till datorn.
Annars kan du göra det per bild eller grupp av bilder i Bridge genom att skapa en xmp fil innehållande den infon. Jag går inte vidare med det nu då jag inte vet om du redan kan detta. Kan du det inte och vill veta hur så säg bara till.

Eller varför inte använda Canons utmärkta EOS Utility, som överför bilderna mycket bra med exif information inkl Copyright info?!

Stämmer det verkligen att man inte kan lägga in copyright direkt i kameran?

Jag har för mig att jag lagt in mitt namn på min gamla 400D (eller om det var 40D) och att den informationen följer med bilden. Men jag kanske minns fel?

Jag har för mig att jag lagt in mitt namn på min gamla 400D (eller om det var 40D) och att den informationen följer med bilden. Men jag kanske minns fel?

Ja, det verkar inte bättre.
"In their infinite wisdom" så har Canon tydligen gjort så att man måste fixa det från datorn.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2073

Man får installera EOS Utility, skriva in infon där och sedan ladda över den till kameran.

Har du lagt in det i EOS utility så överförs det till kameran. Oavsett vilket överföringsalternativ du använder sedan. Har kört mitt kort via kortläsare till datorn och visst finns Copyright info på dessa bilder.
Lägg in Copyright i EOS utility och kör över en bild, så finns infon i kameran efter det.
Rätta mig om jag har fel men tror inte det....
För hos mig fungerar det med en 5DMKII samt 50D.

Ja, det verkar inte bättre.
"In their infinite wisdom" så har Canon tydligen gjort så att man måste fixa det från datorn.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2073

Man får installera EOS Utility, skriva in infon där och sedan ladda över den till kameran.

Precis, det är ju så det "alltid" har varit. 5D mkII kom ju före 7D. På 7D behöver man inte använda EOS-utility utan kan mata in namnet via kamerans meny.

Själv har jag valt att inte längre lägga in copyright i själva kameran - ibland lånar jag ut den till någon och då blir det lite galet. Jag har istället en preset i LR där jag applicerar den infon vid import.

Med Nikon har man kunnat mata in Copyright sen många år tillbaka.
Hur som helst så blir det inte lika noggrant och rikligt inmatat genom kameran eller med dessa externa verktyg som det blir om du editerar en xmp fil för Bridge att automatisera det med.

Ganska säker på att det inte går.
Du får nog köra ett nerladdningsprogram som Downloader Pro el dylikt för att automatisera all det när du hämtar in bilderna från kameran till datorn..

Verkar ju krångligt tyvärr. F.n. använder jag Brige's nedladdningfunktion när jag ansluter kameran - får kolla lite nogrannare om det finns där men ännu har jag inte hittat det.

Wilhelm - dags att hoppa på Lightroom-tåget nu! ;)

Grattis till nya kameran!

Tackar tackar Anders :) Jo det är en fin kamera liksom 7D fast på helt nya sätt. Är mycket nöjd så här långt pga någon slags klarhet i bilderna som jag ännu inte kan sätta fingret på - och det är väldigt dyrt ersätta objektivparken med lika skarpa motsvarigheter. Några grymma fasta har jag skaffat så här långt, men letar för ögonblicket efter en "normalzoom" och det är inte helt lätt mot mitt absoluta favoritobjektiv 15-85.

Skulle du vilja förklara det lite mer utförligt hr man gör det i EOS Utility.
Starta EOS Utility (med kameran ansluten).
- Gå in i Camera settings/Remote Shootings
- Klicka på tredje ikonen i mitten av bilden, set-up meny
- Skriv in den info du önskar ha med i exif.

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    14.9 KB · Visningar: 186
n letar för ögonblicket efter en "normalzoom" och det är inte helt lätt mot mitt absoluta favoritobjektiv 15-85.

Ja, jag jag såg dina funderingar i en annan tråd.

Jag har själv funderingar på att någon gång gå till FF så det skall bli intressant att följa vad du kommer fram till eftersom vi tycks ha ungefär samma "historia" när det gäller kameraval .

I Bridge nerladdnings funktion kan du ange en simpel copyright text till alla dina bilder som kommer från kameran. Du kan också köra en valfri xmp fil som har mer riklig info om copyright och vad du än vill ha i alla dina bilder.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto