Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Converterare skruv/bajonett

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Undrar om det möjligen skulle finnas en converterare/mellanring, som gör att man kan använda gamla skruvgängade objektiv på modernare hus med bajonettfattning

Om det nu inte finns tänkte jag tillverka en själv, antingen genom att sätta gängor på en mellanring med bajonettfattning, eller möjligen svetsa samman två olika ringar..... tror Ni det fungerar? Vet inte änns om objektiven är värda besväret, men det vore ju kul om man fick användning för dessa

// Anders
 
Tack för länken.... men $175 för en liten metallring, är inte det att ta i.....

// Anders
 
Photax i Nybro säljer M42 adapter till Nikon AI/AF för 250 kr, Pentax K 180 kr. De har även haft för Canon EOS men den verkar ha utgått.
 
Tradera och ebay brukar periodvis drälla av adaptrar av varierande kvalitet. Till de vanligaste märkena brukar de inte vara så dyra, typiskt 150-200 kr.
Finns drösvis med gamla trådar här på fotosidan där detta stöts och blöts för de flesta tänkbara objektiv-kamera-kombinationer.
 
Men se upp om du köper adapter. Jag köpte en från Photax till min Nikon FM2, men den passade inte. Den gick inte att snäppa in helt och hållet.
 
aceeo skrev:
Tack för länken.... men $175 för en liten metallring, är inte det att ta i.....
Jo, det är väldigt mycket pengar! Men kolla forumen på fredmiranda.com där adaptrar diskuteras. Toleranserna när det gäller dels tjocklek och dels jämnhet är mycket, mycket små, delar av en millimeter. Det finns många billiga adaptrar på t ex ebay men det är sällan de är bra (om man får tro det som skrivs på nätet). Jag har själv adaptrar från Cameraquest som fungerar utmärkt medan en billig (40 USD) Arax-adapter inte tycks göra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.