Annons

Converter!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Micasp

Aktiv medlem
Hallå!! behöver lite hjälp me ett beslut... ska införskaffa mej en converter till min 1D MK IIN

Nu e ju då frågan VILLKEN!! Converter jag ska ha.. är Canons egna bättre än sigmas tex?

Är 1,4 klart mycke skarpare än 2.0?

Vill få lite längre räckvidd på mitt 70-200 som i nuläget då ligger på 260 mm om ja räknat rätt?

Har väl tänkt fotat lite djur å natur.. men även kunna komma lite närmare när ja fotar festivalspelningar å så...

Finns säkert en massa trådar om de hela.. men har inte tiden att sitta och söka igenom de hela...
tar tacksamt emot alla förslag å ider å tankar om de hela!

MvH Micke
 
Ska du inte tumma på kvaliten och satsa lite seriöst..så är ju orginalen klart bäst.

1,4x brukar man inte se någon större nämnvärd skärpe förlust med...2 x är åxå fina men lite skillnad blir det.
 
En 2x-converter skulle jag inte använda annat än på mycket skarpa fasta objektiv (jag använder en på ett 300/2,8).

1,4x tillsammans med bra objektiv (som t.ex. 70-200) fungerar bra med liten skärpeförlust.

Har du ett Canonobjektiv tror jag det blir märkbart bättre med Canons egna converter, men jag vet inte säkert ...
 
Jag har både 1,4x och 2x.

Jag använder nästan bara 1,4x. Det blir ofta för ljussvagt och oskarpt med 2x.

2x använder jag bara i nödfall.
 
Ursäkta en okunnig, men hur många bländarsteg förlorar man på en converter? Är det två hela steg på en 2 ggr eller hur funkar det?

Säg att jag har en 70-200/4 och sätter på en konverter. Vad blir "fyran"?
 
Två steg med 2x, ett steg med 1,4x.

70-200/4 * 1,4 = 98-280/5,6
70-200/4 * 2 = 140-400/8
 
Jag instämmer helt med Bo!!
Tackar så väldigt mycke för alla svar... får bli en Canon 1,4 (precis som beräknat) även om 2x lockar rätt mycke pga av bränvidden... men ja vill inte förlora så mycke i bildkvalité ju förmodligen bättre å sattsa på ett fast 300 2,8 :D

(Ingen som har någe bortskänkes för avhämtning eller så? jag menar ett fast 300 då ;) )

//Micke
 
Michael: kolla om du kan få tag på en sån där cashback-kupong som Canon skickar med i alla lådor till dom som köper 350D, 30D eller 5D nu. Då får du 450 spänn tillbaka om du köper en 1,4-konverter.

Måste nog använda min egen tyvärr annars kunde jag skicka den...
 
Ahh!! de hade vart trevligt om dom skickat me en cashback kupong till min 1D a....
undrar varför dom inte skickar me någon faktiskt.. 5D hade ju cashback.. å så mycke dyrare är ju inte min kamera..:/
Å på 5Dn så va de ju ett par tusen tillbaka har ja för mej... Grrrr... :)

Tackar för tipset iaf..:)

//Micke
 
Slowfinger skrev:
Ja, vad skulle man vara utan Fotosidan... okunnig ;-)

Tack!


Eller tvärt om. Nu har en ställd fråga återigen blivit besvarad med en rad ”fast jag vet inte” svar.
Som vanligt tyvärr.
Jag äger sedan några år en Canon EF 70-200,2,8 L 0ch en 1,4 konverter och en 2x konverter (Canon orginal)
I verkligehetens fotografiska värld, dvs inte i en pixelkikande virtuell värld är bägge konvertrarna
och gluggen mycket bra. Proffskvalitet. Varje gång jag använt 2x konvertern har jag blivit positivt överraskad eftersom jag också påverkas av bull shit.
Är det då ett vettigt svar som trådskaparen här har fått? Borde vi inte diskutera nivån på svaren; eller är det bättre att alla skall säga vad dom vill. Regardless.

Grabben vill ju tydligen helst ha en 2x konveter, men ”jag vet inte säker” folket har klämt in honom i ett 1,4 hörn.

Det är väl inte den sortens kunskap vi behöver?

PS: jag har fått många kunniga och kompetenta svar på FS. Det är det jag gillar med sidan.
 
Ett av de billigare alternativen blir att beställa från t ex B&H i USA. Med frakt, tull och moms blir det billigare än vad du kan hitta den här i Sverige. Visst är cashback bra, men det blir nästan samma pris från USA. Då slipper du vänta 38 dagar på pengarna.
 
Hehehe! du har väldigt rätt i de du säger Johan!
Ja har setat å funderat lite själv en stund.. å kom fram till att de bästa sättet är ju faktiskt att ja provar själv... å gör en bedömmning utifrån de... på så vis underlättar ja ju för mig själv.. å slipper bli inträngd i ett hörn... för visst fan lockar 2x... å få en bränvid på 520mm... så nu e de jag som beger mig till närmsta foto affär å gör en egen bedömmning...

De jag igentligen vart mest osäker på är om man skulle ha köpt en Canon eller något annat märke... men ja tror att de säkraste är att köra på Canon.. dom är ju iaf helt avsedda för varann (rätta mej nu om ja har fel:D)

Tackar Johan så mycke för åsikterna..

//M
 
McPhersson skrev:
Ett av de billigare alternativen blir att beställa från t ex B&H i USA. Med frakt, tull och moms blir det billigare än vad du kan hitta den här i Sverige. Visst är cashback bra, men det blir nästan samma pris från USA. Då slipper du vänta 38 dagar på pengarna.

Det handlar inte om mer än ett par hundralappar man tjänar om jag har räknat rätt på en 1,4 extender från B&H efter att tull och moms är pålagd. Är det verkligen värt besväret...
 
Slowfinger skrev:
Det handlar inte om mer än ett par hundralappar man tjänar om jag har räknat rätt på en 1,4 extender från B&H efter att tull och moms är pålagd. Är det verkligen värt besväret...

Billigast i Sverige är Zebramedia som tar 3025 för den. Med frakt så hamnar det på 3107:-
Andra ligger mellan 3300-3700:-

B&H tar 275$ för en. Med en kurs på 7.2 och med tullavgiften 3% för optik och med moms (25%) samt den billigaste frakten 29$ så slutar det hela på: 2758:- levererat hem. Detta är 350 billigare än Zebramedia och så slipper man vänta på cashbacken som på ett sätt inte är 450 utan 430 då brevet man skickar till Irland kostar 20:-

Vad består besväret i att handla från B&H Bo? ;-)
 
hornavan skrev:
I verkligehetens fotografiska värld, dvs inte i en pixelkikande virtuell värld är bägge konvertrarna
och gluggen mycket bra. Proffskvalitet. Varje gång jag använt 2x konvertern har jag blivit positivt överraskad eftersom jag också påverkas av bull shit.
Är det då ett vettigt svar som trådskaparen här har fått?

Bra fråga.

70-200/2,8 med 2x är helt klart fullt användbart. Och nedbländat funkar det även för den kritiske.

Men min erfarenhet utifrån min sätt att fotografera är att 1,4:an är mer användbar. Det blir oftast fullt tillräckligt med tele och ett steg ljusstarkare.

Är man lite kräsen så blir skillnaden 2 stag eftersom man måste blända ner 2x mer för att få ungefär samma skärpa.

Jag tror oxkså att det är bra att det finns folk som är en motvikt mot telekåtheten... :)
 
Micasp skrev:
(Ingen som har någe bortskänkes för avhämtning eller så? jag menar ett fast 300 då ;) )

Jag har inte använt mitt 120-300/2,8 sedan oktober. Det åbäket ligger mest och dammar. Men nästa vecka behöver jag det. Annars så... :)
 
Haha! Ok Magnus! då kan du väl få använda de nästa vecka åxo då! men sen e de mitt! ;) hehe!!
120-300 hmm! de är ett Sigma låter de som?

Hur är de objektivet rent kvalité/bildmässigt
Va inne på å skaffa ett sånnt förut...

Ge mej ett bra bud ;)

//Micke
 
Micasp skrev:
Hehehe! du har väldigt rätt i de du säger Johan!
Ja har setat å funderat lite själv en stund.. å kom fram till att de bästa sättet är ju faktiskt att ja provar själv... å gör en bedömmning utifrån de... på så vis underlättar ja ju för mig själv.. å slipper bli inträngd i ett hörn... för visst fan lockar 2x... å få en bränvid på 520mm... så nu e de jag som beger mig till närmsta foto affär å gör en egen bedömmning...

De jag igentligen vart mest osäker på är om man skulle ha köpt en Canon eller något annat märke... men ja tror att de säkraste är att köra på Canon.. dom är ju iaf helt avsedda för varann (rätta mej nu om ja har fel:D)

Tackar Johan så mycke för åsikterna..

//M

Exempel kan kanske hjälpa i beslutet?

Canon EF 70-200/2.8 med 2x Ext. Fotat på 360mm/bl 5.6 ISO 400. Handhållet.

www.majsajt.se/meja.jpg

/Anders
 
McPhersson skrev:
Billigast i Sverige är Zebramedia som tar 3025 för den. Med frakt så hamnar det på 3107:-
Andra ligger mellan 3300-3700:-

B&H tar 275$ för en. Med en kurs på 7.2 och med tullavgiften 3% för optik och med moms (25%) samt den billigaste frakten 29$ så slutar det hela på: 2758:- levererat hem. Detta är 350 billigare än Zebramedia och så slipper man vänta på cashbacken som på ett sätt inte är 450 utan 430 då brevet man skickar till Irland kostar 20:-

Vad består besväret i att handla från B&H Bo? ;-)

Jag räknade uppenbarligen lite taskigt då. Jag jämförde med priset på Cyberphoto utan moms och fick det till ca 200 men det var tydligen fel.

Närå - inget besvär att handla från B&H (jag har gjort det) mer än att det blir lite krångligare med bokföringen när man har firma. Och lite krångligare om något skulle vara fel...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.