Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

afropavo

Aktiv medlem
Jo jag tänkte höra om jag kunde få några tips på vilken converter som fungerar bäst till en minolta7000i och ett sigma 300/4AF objektiv. Jag hade tänkt mig en converter eller flera. Tex 1,4x, 1,7x eller 2,0x.
Är det alltid så att de ökar bländarvärdet med förstoringsgraden?
Jag har hört att Kenko skall vara bra. Självklart vill jag att de skall vara så billiga som möjligt, får gärna vara begagnade.

mvh,
Andreas

Vet ej om det stämmer men jag läste i någon tidning om olika konverter test. Det visade sig att sigmas konv. fungerade bäst till sigmas gluggar.

Annars kan jag varmt rekomendera Kenkos X2 300 pro konverter..

Blev förvånad hur skarpt det blev!

En converter ökar brännvidden med den angivna multiplikationsfaktorn, och minskar största bländaren med mellan ett och två steg:

300/4 x1.4 = 420/5.6 (ett stegs "bländarförlust")
300/4 x1.7 = 510/6.7 (osäker här... 1.5 steg?)
300/4 x2 = 600/8 (två stegs "bländarförlust")

Tänk på att de flesta kameror inte kan använda AF med mindre bländare an 5.6, så med en x1.7 eller x2 blir det nog till att fokusera manuellt

/Ingo

1.7 converter innebär i praktiken 2 steg enligt cyberphoto = meningen med en 1.7 converter ???

Är det någon som vet varför man inte kan använda AF på lägre bländartal än 5.6 på vissa kameror?

Vilka kameror är det som kan?

Är ett paket med 300/4 + 2x konverter= 600/8 slagkraftigt som natur(fågel)foto utrustning. Eller är det för "mörkt"?

Vilken film bör man använda för bländarsteg 8? Fuji Provia 400F?

Mycket frågor.:)

om konvertrar

Mig veterligt är det bara Canon eos 3 som klarar av att behålla autofokusen med ett 300/4,0 + 2x konverter(effektiv bländare=8) Vad detta beror på vet jag inte säkert. Men jag skulle tro att det är konstruktionen på autofokus-sensorn som inte fixa det då vinkeln mellan ljusstrålen i centrum och periferistrålen(den yttersta strålen) blir för liten.Det kan ju inte bero på ljusmängden för då borde inte autofokusen funka i dåligt ljus.

Angående konvertrar så säger jag bara- satsa på original (ev. beg).

Angående film till 300+konverter så har jag provat det mesta och rekomenderar Kodachrome 200 eller provia 400. (har även testa sensia 100 och pressat denna till 200 med mycket gott resultat- dock ej lika skarp som kdk 200 men med klart godkända färger och hyfsat fint korn).

Jeppe skrev:
1.7 converter innebär i praktiken 2 steg enligt cyberphoto = meningen med en 1.7 converter ???

Stämmer inte, isf är det ingen 1.7x-converter. Formeln lyder (om jag har räknat rätt):

bländarsteg = 2 x log(förlängningsfaktor) / log2

eller kortare: bländarsteg = 6,64 x log(förlängningsfaktor)

Alltså:
Förlängningsfaktor 1.4x ger 1 bländarsteg
Förlängningsfaktor 2x ger 2 bländarsteg
Förlängningsfaktor 1.7x ger ca 1.5 bländarsteg

Okey!

Då hade cyberphoto fel (som vanligt ;) )

Så då borde kameran bara kompensera 1,5 steg och det är ju bra när man får 1,7 :rolleyes:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar