Annons

converter eller mellanring till Tamron 90 macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Har precis införskaffat mig ett Tamron 90 macro till min nikon d50. Kan man till detta använda converter eller mellanringar för att uppnå ännu mer förstoringsgrad? Om så är fallet. vilken rekommenderas?

Om converter går att använda - blir bakgrundsoskärpan finare - mer utjämnad?

(vet inte om jag valt fel, kanske sigma 150 varit ett bättre val när det gäller snygg bakgrundsoskärpa? - Är sigmas 150 lika högludd som tamron 90 när autofokus används?)
 
Ja, det fungerar med såväl telekonverter som mellanringar på ett makroobjektiv.

Om så är fallet, vilken rekommenderas?

Det finns mycket skrivet i andra trådar om konvertrar, och med ett skarpt objektiv (som ju så gott som samtliga makroobjektiv är), brukar många anse att en 1,4X konverter ger ett gott resultat, medan en 2X konverter försämrar för mycket av den optiska kvalitén.

En 1,4X konverter ger ju dig då en möjlighet att nå en avbildningsskala (=förstoringsgrad) av 1,4:1. Det innebär att vid objektivets närgräns (=så nära du kan komma och fortfarande fokusera skarpt) och med din D50 vars sensor är c:a 22 mm bred, du då kan avbilda ett föremål som är 22/1,4= c:a 16 mm brett, och det fyller då hela sensorn.

Om du köper ett mellanringsset, så kan du kombinera dessa till olika avbildningsskalor. Jag har i en annan tråd angivit lite uppmätta värden vilka avbildningsskalor det ger på ett Sigma 150 mm, se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69473&perpage=15&pagenumber=2#post1010950.

Du kan alltså uppnå en större avbildningsskala med flera mellanringar, än med en 1,4X-konverter. En mellanring har större effekt på avbildningsskalan för en kortare brännvidd än en längre.

Såväl mellanringar som konverter dämpar ljusmängden och ökar därmed exponeringstiden.

Mellanringar kan du endast använda för närbildsfoto, medan en konverter kan du ju använda för alla objektiv (om den passar mekaniskt) och då också för vanligt telefoto.

Med mellanringar förskjuts objektivets fokusavstånd. Man måste går närmre motivet för att fokusera på minimiavståndet, och förmågan att fokusera på långa avstånd minskas eller försvinner. Skall du fotografera döda ting spelar detta i allmänhet inte någon roll.

Med en konverter behåller du samma arbetsavstånd som utan. Det är en fördel om du skall fotografera insekter.

Man kan också kombinera en konverter med en eller flera mellanringar.

Tänk dock på att ju högre avbildningsskala, desto svårare är det att få till en bra bild. Med ökad avbildningsskala sjunker ljusmängden, och skärpedjupet blir minimalt även vid stora bländartal. Även extremt små rörelser hos kameran eller motivet gör bilden suddig. Stativ och trådutlösare är starkt att rekommendera. Autofokus om det ens fungerar, är mycket otillförlitligt vid stora avbildningsskalor.

Om converter går att använda - blir bakgrundsoskärpan finare - mer utjämnad?

(vet inte om jag valt fel, kanske sigma 150 varit ett bättre val när det gäller snygg bakgrundsoskärpa?)

Bakgrundsoskärpan blir mera suddig genom att skärpedjupet minskar med ökad avbildningsskala. Men den mest "krämiga" bakgrunden (s k "bokeh") ges av så lång brännvidd som möjligt. Ett 150mm eller 180mm ger alltså en krämigare bakgrund än 90 mm vid samma avbildningsskala. Om möjligt bör man dock försöka hitta en vinkel där det är lite avstånd mellan motivet och bakgrunden för att göra bakgrunden diffus.

Vill du fotografera insekter är en längre brännvidd att föredra genom att de ger ökat arbetsavstånd. Om inte, är ju dock ditt Tamron 90 lättare och smidigare att bära med sig.

/Björn
 
Tack för en jättebra förklaring! Är det av betydelse vilken tillverkaren är när det gäller converters och mellanringar - är nikon att föredra eller spelar det ingen roll med min kombination nikon d50 - tamron 90?
 
Vad gäller konvertrar har jag läst lite olika åsikter om detta. Många hävdar att orginalkonverters från Nikon och Canon är snäppet bättre, och andra att d:eek: från Sigma/Tamron/Kenko är väl så bra. Som mycket annat är det svårt att urskilja vad som är märkestro och försvar av eget köp, från vad som faktiskt är erfarenhetsbaserat och uppmätt.

Jag vill minnas att tidningen Foto gjort ett test, och att de då tyckte att Canons konverter var något bättre med Canon-objektiv, och Sigmas med Sigma-objektiv, så resultatet var inte helt entydigt. Prisskillnaden är dock entydig, och en orginal Nikon 1,4X-konverter är ju närapå dubbelt så dyr som ett Sigma d:eek:. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dessa på en Nikon-kamera, så kanske någon annan här på fotosidan kan bidra med erfarenheter. Dock har jag en Sigma 1,4-konverter för Canon, och är mycket nöjd med kvalitén på den.

Vad gäller mellanringar är det ju endast ihåliga bitar med lite kontaktdon; här kan rimligen inte tillverkaren ha någon inverkan, då det inte är något glas eller elektronik inblandat. Själv använder jag Soligor AF mellanringsats 12/20/36mm som även finns för Nikon för c:a 1300 på Cyberphoto.


/Björn
 
Jag har provat både telekonverter och mellanringar och båda funkar bra. Man får olika arbetsavstånd och förstoringsgrad beroende på hur man kombinerar prylarna men man får även olika ljusförluster. Jag har gjort en tabell över hur det blir här:
Makrotabell
Hoppas att det är till någon hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.