Annons

Converter 2x till EF 300 f4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

kennycanon

Avslutat medlemskap
Har funderingar på att införskaffa en canon converter EF 2x II till min EF 300 f4 L IS USM.
Någon som har koll på om denna kombination är okey?
Framför allt skall jag försöka fånga fåglar i flykt för dom sitter ju sällan still dom rackarna.
Går det att få bra skärpa?
Måste man fota mitt på dagen i bästa ljus eller går det även på morgon och kväll om det inte är allt för mörkt?
Brukar använda stativ med kulled.
Vore tacksam för lite input från någon som har erfarenhet.
 
Har funderingar på att införskaffa en canon converter EF 2x II till min EF 300 f4 L IS USM.
Någon som har koll på om denna kombination är okey?
Framför allt skall jag försöka fånga fåglar i flykt för dom sitter ju sällan still dom rackarna.
Går det att få bra skärpa?
Måste man fota mitt på dagen i bästa ljus eller går det även på morgon och kväll om det inte är allt för mörkt?
Brukar använda stativ med kulled.
Vore tacksam för lite input från någon som har erfarenhet.

2x-konverter stjäl 2 bländarsteg så 4/300mm blir ett 8/600mm. Då fungerar inte AF längre om du inte har ett "proffshus" i 1 D-serien. Skärpan blir si så där och måste ställas manuellt.
Funger väl möjligtvis på sittande fågel, stativ och mycket ljus.

1,4x-konverter fungera utmärkt och rekommenderas varmt. Man får ett fint 5,6/420mm med AF.
Nästan i klass med EF 5,6/400 mm.
 
En 1,4 konverter blir i detta fall dessutom extremt mycket billigare, för den har Kenny redan!

Däremot ingen 1D.

Om man ska tro kameraväskan på Fotosidan.
 
AF funkar även på de billigare Canonhusen om man tejpar kontakterna på konvertern. Visserligen kommer AF att vara osäker och långsam, eftersom den får så lite ljus, men den stängs inte av.

Det är inget jag rekommenderar. Funktionen blir alldeles för dålig.
Det är väldigt irriterande om man äntligen får ett läge på en fågel och så misslyckas man för att man lurat sig själv till att försöka snika ihop något som egentligen inte funkar.


Litet inpass: Gamla 4/300 mm EF utan IS anses av många vara lite vassare än IS-varianten.
Jag har en del "gamla" bilder med detta objektiv och 2x-konverter. När man lyckas nita skärpan så blir kvaliteten hyfsad.
Vad jag läst så kan en del äldre exemplar av IS-varianten behöva justeras för att ge exakt fokusering och blir då lika excellenta som gamla klassikern.
 
Det är inget jag rekommenderar. Funktionen blir alldeles för dålig.
Det är väldigt irriterande om man äntligen får ett läge på en fågel och så misslyckas man för att man lurat sig själv till att försöka snika ihop något som egentligen inte funkar.
Jag har inte heller rekommenderat det, bara påpekat att det (i motsats till vad du påstod) funkar. Jag påpekade också problemen.

Själv har jag använt en liknande lösning, med 1,4x på 100-400. Det finns tillfällen då det är meningsfullt, men oftast inte.
 
Det är inget jag rekommenderar. Funktionen blir alldeles för dålig.
Det är väldigt irriterande om man äntligen får ett läge på en fågel och så misslyckas man för att man lurat sig själv till att försöka snika ihop något som egentligen inte funkar.


Litet inpass: Gamla 4/300 mm EF utan IS anses av många vara lite vassare än IS-varianten.
Jag har en del "gamla" bilder med detta objektiv och 2x-konverter. När man lyckas nita skärpan så blir kvaliteten hyfsad.
Vad jag läst så kan en del äldre exemplar av IS-varianten behöva justeras för att ge exakt fokusering och blir då lika excellenta som gamla klassikern.

Jag håller med om detta. Har testat gamla 300/f4 utan IS med Canon 2x II och det kan bli hyfsat, men är verkligen svårt att hitta exakt skärpeläge manuellt så det är verkligen inget att använda när saker rör på sig. Dessutom ett stegs nedbländning rekommenderas och då ligger man på f/11. Smartare och säkrare att då använda 1,4-extendern och istället croppa om det behövs.
 
Det finns faktiskt ett annat sätt att få autofokus med 300/4L och 2x TC, det är att använda "live view" läget och "live focus" (alltså kontrastbaserad utifrån sensordata). I detta läge kan alla Canonkameror (med "live view") fokusera oavsett bländare (om det finns tillräckligt med ljus vill säga), det är kanske inget för actionfotografering då "live focus" är hopplöst långsamt. Men det fungerar faktiskt ganska bra om man kan placera fokus på ett förbestämt ställe och vänta in motivet, det vill säga lite som vi gjorde förr innan autofokus fanns.
 
De va som jag trodde!

Tacka ALLA för att ni tog er tid att kommentera och skriva några rader.
Det känns som att lösningen med konverter inte va toppklass direkt så den får vi nog glömma.
Man får väl skaffa ett gömsle och lite gott i gott gott och lägga ut så kanske man kan komma lite närmare. Någon kanske har något gömsle till salu ? vilken typ är bäst ?
 
Tacka ALLA för att ni tog er tid att kommentera och skriva några rader.
Det känns som att lösningen med konverter inte va toppklass direkt så den får vi nog glömma.
Man får väl skaffa ett gömsle och lite gott i gott gott och lägga ut så kanske man kan komma lite närmare. Någon kanske har något gömsle till salu ? vilken typ är bäst ?


Jag har inte så hemskt mycket erfarenhet.
Men ett gömsle bör i alla fall vara rymligt så att man kan sträcka på sig emellanåt. Helst kunna stå rak.
Jag har övergått till kamoflagekläder, kamoflageskynke och även skaffat ett maskeringsnät.
Idéen är att sitta gömd men ändå vara fullt rörlig. Samt kunna förflytta sig smidigt i terrängen.
Ibland har jag med mig en liten "jaktstol". Idealet är om endast frontlinsen sticker ut när man sitter och väntar på rätta tillfället...

Du kan gå in på Omar Brännströms hemsida, där finns många fina länkar till allt möjligt som tänkas kan till fågelfoto.

MVH J O
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.