Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Contax G1 vs. Contax G2
- Trådstartare ville2002
- Start datum
steinick
Aktiv medlem
Kameran zoomar inte, däremot är autofokusen på G1 långsammare och lite osäkrare. G2 har både passiv och aktiv AF. Zoomobjektivet 35-70 kan bara användas på G2. Här kan du hitta jämförelser:
http://www.contaxg.com/contaxuser/#features
http://www.contaxg.com/contaxuser/#features
Senast ändrad:
ville2002
Aktiv medlem
...steinick skrev:
Kameran zoomar inte, däremot är autofokusen på G1 långsammare och lite osäkrare. G2 har både passiv och aktiv AF. Zoomobjektivet 35-70 kan bara användas på G2.
....Okey...men vad menar du med osäkrare...?...
janm
Aktiv medlem
ThomasT
Aktiv medlem
Jag har hört att G1:an ska vara rätt dålig av sig. Den ska knappt gå att fokusera med (manuellt/af) (kanske bara något man lär sig, många "novisa" människor tror ju att det här är en P&s (point and shoot) kamera och köper den för just den typen av användning. kanske därför det inte går bra?).
Dock ska nästan alla problem vara fixade i G2:an, dock är sökaren fortfarande lite mörk men många säger att man vänjer sig. Optiken är på topp!
Om du nu köper en G1:a i alla fall så skulle jag gärna vilja ha ditt utlåtande på den. Går i samma tankar som dig.
Dock ska nästan alla problem vara fixade i G2:an, dock är sökaren fortfarande lite mörk men många säger att man vänjer sig. Optiken är på topp!
Om du nu köper en G1:a i alla fall så skulle jag gärna vilja ha ditt utlåtande på den. Går i samma tankar som dig.
Senast ändrad:
ville2002
Aktiv medlem
ThomasT skrev:
Jag har hört att G1:an ska vara rätt dålig av sig. Den ska knappt gå att fokusera med (manuellt/af) (kanske bara något man lär sig, många "novisa" människor tror ju att det här är en P&s (point and shoot) kamera och köper den för just den typen av användning. kanske därför det inte går bra?).
Okey Thomas...så du går samma tankar...Jag har tittat på ebay.com, där verkar dom vettigaste priserna finnas...och dollarn står mycket bra i förhållande till kronan...så...
...blir lite konfunderad nu angående autofocuseringen...hmm...som många säger...är så dålig...Vad har du tänkt på för andra alternativ...eftersom du har gått i samma tankar..?
ThomasT
Aktiv medlem
ville2002 skrev:
Okey Thomas...så du går samma tankar...Jag har tittat på ebay.com, där verkar dom vettigaste priserna finnas...och dollarn står mycket bra i förhållande till kronan...så...
...blir lite konfunderad nu angående autofocuseringen...hmm...som många säger...är så dålig...Vad har du tänkt på för andra alternativ...eftersom du har gått i samma tankar..?
Det finns inga riktiga alternativ.
Det är en sån eller en SLR (F80) för min del. Mätsökare med utbytbar optik kostar FÖR mycket
janm
Aktiv medlem
ThomasT skrev:
Mätsökare med utbytbar optik kostar FÖR mycket
En Voigtländer Bessa R är väl inte så dyr?
matnyttige
Aktiv medlem
Jag har haft en G1:a o har en G2:a nu. Autofokusen är som sagts bättre på G1. Hade dock sällan problem med fokuseringen på G1:an. Den klarade dock inte rörliga motiv så bra (tex någon som gungar i en gunga som man fotar framifrån).
G1:an är mindre, men allt är för övrigt bättre på G2:an. En G1 + den superskarpa 45:an får man ibland begagnad för 5000-6000:-.
Men sedan kan man ju fråga sig varför man har eller vill ha en sådan kamera? De flesta svarar nog för de skarpa gluggarna och för den lilla storleken. Man kan ju sedan undra hur folk klarade att ta bilder innan autofokusen kom. Det gick tydligen då också att få fina bilder.
G1:an är mindre, men allt är för övrigt bättre på G2:an. En G1 + den superskarpa 45:an får man ibland begagnad för 5000-6000:-.
Men sedan kan man ju fråga sig varför man har eller vill ha en sådan kamera? De flesta svarar nog för de skarpa gluggarna och för den lilla storleken. Man kan ju sedan undra hur folk klarade att ta bilder innan autofokusen kom. Det gick tydligen då också att få fina bilder.
PerK
Aktiv medlem
Jag har både en Contax G1 och en Nikon F80. Bilderna från G1:an är helt klart bättre. Autofokusen har problem bara när kontrasten är låg. Här är Nikonen bättre. Jag har bra erfarenheter av att få snabbare autofocus på G1 genom att ställa in fokuseringen på kontinuerlig (följande). Det har gett mig många bra snapshots.
Objektiven till Contax G1/G2 är suveräna och i förhållande till bildkvaliteten jättebilliga.
Objektiven till Contax G1/G2 är suveräna och i förhållande till bildkvaliteten jättebilliga.