Annons

Contax G1 - Några erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Den senaste månaden ungefär har jag lånat en Leica M3 av en kompis och är numera förälskad. Inte i namnet, det är inte märket som fångat mig, utan av mätsökarprincipen. Möjligheten att fotografera smidigt och tyst har öppnat nya möjligheter.

Jag har därför börjat fundera på att själv köpa en mätsökarkamera men har tyvärr inte råd med en leica. Dock verkar det som att Contax G1 går att få begagnad till ett hyffsat pris. Är det någon som har några erfarenheter eller hört några rykten är jag tacksam om jag får dela dessa.

Ett annat alternativ kanske vore Voigtländer Bessa men dom verkar ha separata sökare för skärpa och komposition vilket jag inte vill ha. Har alla Bessa två sökare?

Har ni kanske andra tips på bra och billiga mätsökarkameror?

hälsar
markus
 
Trevlig kamera med otroligt skarp optik, det jag inte gillar med kameran är att från avtryck till bild finns en liten fördröjning, men på G2an är det annorlunda, men frånsett det så skall du köpa om du hittar en till rätt pris.
 
Hej!

Har själv en Konica Hexar Silver och är mycket nöjd med den. Många anser att den kameran har det bästa objektiv som någonsin tillverkats. Upplösning på bättre än 10 000 dpi vid f=11, effektiv ljusstyrka på ca 1.5, ytterst bra bokeh dvs effekter i områden med oskärpa, ljudlös AF och filmframmatning.Kanske svår att finna en men med litet tålamod bör det gå vägen. Lycka till.

Mvh Lars Johansson
 

Bilagor

  • konicahexarsilver.jpg
    konicahexarsilver.jpg
    4.4 KB · Visningar: 322
markus skrev:
Ett annat alternativ kanske vore Voigtländer Bessa men dom verkar ha separata sökare för skärpa och komposition vilket jag inte vill ha. Har alla Bessa två sökare?

nej, det gäller bara vid extrema vidvinklar. Det är samma för all mätsökarkameror att de extremaste vidvinklarna kräver separat sökare.
 
markus skrev:
Den senaste månaden ungefär har jag lånat en Leica M3 av en kompis och är numera förälskad. Inte i namnet, det är inte märket som fångat mig, utan av mätsökarprincipen. Möjligheten att fotografera smidigt och tyst har öppnat nya möjligheter. Ett annat alternativ kanske vore Voigtländer Bessa men dom verkar ha separata sökare för skärpa och komposition vilket jag inte vill ha. Har alla Bessa två sökare?

Voigtländer Bessa är ett utmärkt val, och den extra sökaren behövs bara för extrema vidvinklar. Notera dock att det finns flera olika Bessa varianter. De är kompatibla med Leica skruvattning. Optiskt så håller Voigtländer optiken en oerhört fin kvalitet, till väldigt bra priser. Det finns ett bra utbud, men du kan - som sagt - köra Leica om du känner för det. Även Pentax (superfina FA 43 f/1.9 finns med Leica fattning, fast tyvärr säljs den bara i Japan). Om du inte behöver autofokus så är Voigtländer ett utmärkt och prisvärt val.

Även Konica Hexar är fantastiskt fin, men den har autofokus - och ligger i en dyrare prisklass. Jag har dock läst någonstans att även den ska klara Leica optik (blir manuellt fokuserade då).

Contax är en fin kamera, men objektivutbudet är begränsat.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Re: Re: Contax G1 - Några erfarenheter?

FotoZ skrev:
Även Konica Hexar är fantastiskt fin, men den har autofokus - och ligger i en dyrare prisklass. Jag har dock läst någonstans att även den ska klara Leica optik (blir manuellt fokuserade då).

För tydlighetens skull så är det skillnad på Hexar (som syns ovan) som har fast optik och Hexar MF som hr lösa leicaliknande objektiv- vad jag har hört kan det vara lite problem med avståndsinställningen om man kör Leica gluggar på Konican och vice versa.
 
Oj, det var många bra svar. Tack ska ni ha. Bessa verkar vara ett bra alternativ om man inte behöver två sökare. Priset verkar ju kanonbra men tyvärr har jag inte hittat några på begagnatmarknaden än. Kanske värt att ha tålamod?

G1:an lockar verkligen...mycket tack vara att den är så satans snygg :) Hur stort är problem är avtrycksfördröjningen som du nämde Inge? Jag hatar det fenomenet på digitalkameror och om det är lika illa hos G1:an kanske den inte är nått alternativ.

Hexar verkar ju också vara ett alternativ men den ligger nog lite dyrare än vad jag kan ha råd med. Jag ska dock göra en koll och se om det går att göra några begagnatfynd.

hälsar
markus
 
markus skrev:

G1:an lockar verkligen...mycket tack vara att den är så satans snygg :) Hur stort är problem är avtrycksfördröjningen som du nämde Inge? Jag hatar det fenomenet på digitalkameror och om det är lika illa hos G1:an kanske den inte är nått alternativ.
Jag har en G2 och har haft en G1:a. En gissning är att G2 tar ca 3-4 tiondels sekund för att ställa in skärpan och G1:an nästan dubbelt så lång tid.
 
Lägg till lite pengar och köp en G2´a istället. Avtryckarfördröjningen är hopplöst lång på G1, blir persoligen helt flipprig på dylika flunkar i konstruktionen. G2´an är helt ok däremot. Sökaren är dock riktigt j-vla dålig, använder själv M6 och i jämförelse med leicans sökare är contaxen rena skämtet. Har dock mött folk vars omdömmen jag normalt respekterar, som faktiskt gillar, eller åtminstone kan leva med, G-sökaren. Så det är kanske en vanefråga.
Funderar själv på en G2 med 21mm glugg, då slipper man titta i usla sökaren och kan använda 21mm sökaren istället. Det är ju trots allt en liten läckerbit till kamera, och gluggarna är ju kanonbra
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.