Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Consumer fotoskrivare, "billig" i drift?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för all input!

Verkar vara lite delade meningar kring om det är värt att köpa någon alls och gå till labb istället, att en konsumentskrivare är tillräckligt bra och att man ska gå upp till Epson P-600.

Det får bli så att jag testar en konsumentskrivare och antingen blir jag nöjd eller så får jag se det som läropengar. Kanske blir hooked och köper en Epson P-600 efter sommaren :)

Ingen verkar ha något att klaga på vad det gäller valet av konsumentskrivare, Canon Pixma MG7550?

Sten-Åke Sändh (eller någon annan med svaret): Har Canon Pixma MG7550 också Precision Core-tekniken? Verkar onekligen bra.
 
Nej Precision Core är Epsons egen stora utskriftstekniksatsning. De har lagt många miljoner på att utveckla den och den används nu genom hela deras sortiment från industrimaskiner till hemelektronik.

Canon har valt en annan väg för att hantera intorkningsproblemen där om jag förstått Stefan Ohlson rätt det finns flera uppsättningar alternativa munstycken som successivt tas i bruk när de gamla blivit igensatta. Där sitter tydligen huvudena ihop med patronerna. I Epsons fall byter man vare sig ut munstycken successivt eller skrivhuvudet utan det är ett och samma hela tiden - på gott och ont. Canons lösning har uppenbarligen sina poänger om det strular den med. Båda teknikerna fungerar uppenbarligen. De stora problem folk haft med föregångaren till SC-P600 (R3000) är nog trots allt att betrakta som ett enskilt grovt design-misstag.

Men när det gäller utskriftkvaliteten och speciellt då svärta och dynamiskt omfång så är det ju bläckuppsättningen som spelar stor roll också. Min enklare all-in-one skrivare har bara fyra bläck: Cyan, Magenta, Gult och Svart (CMYK), vilket gör DR sämre än med fotoskrivarens nio olika bläck. Det syns verkligen om man lägger två utskrifter bredvid varandra. Det blir ett helt annat djup i bilden från fotoskrivaren genom möjlighet till djupare svärta och nyanserna återges mycket rikare.

Om det är värt att gå upp några steg och satsa på en SC-P600 kan man ju alltid fråga sig. Det är en fantastiskt fin skrivare, men skriver man sällan ut några bilder så är det en ännu sämre affär än om man skriver ut mycket och knorrar över bläckpriserna.

Att de två exempelbilderna blev så olika ovan kan väl förklaras av att det helt saknades profiler för pappret man skrev ut på för den billiga HP-skrivaren. Färghanteringen i skrivaren som man då är hänvisad till gör ju att det man får ut i värsta fall ligger rätt långt ifrån vad man ser på den förhoppningsvis kalibrerade skärmen. Hela kedjan måste ju vara intakt för att det ska funka.
 
Är det verkligen samma bild?

Det är precis samma original som använts till båda utskrifterna.
Som jag skriver saknar HP skrivaren pappersprofiler.
Normalt är det pappersprofilen som styr mängden bläck, färgbalans, konstast, ljushet mm. när man låter LR sköta färghanteringen. Detta går alltså inte med HP skrivaren utan skrivaren får själh hantera detta.
Detta gör normalt utskriften mycket mindre exakt. I detta fallet mindre bra. Bilden blir inte som jag redigerat den i LR.
 
Det är precis samma original som använts till båda utskrifterna.
Som jag skriver saknar HP skrivaren pappersprofiler.
Normalt är det pappersprofilen som styr mängden bläck, färgbalans, konstast, ljushet mm. när man låter LR sköta färghanteringen. Detta går alltså inte med HP skrivaren utan skrivaren får själh hantera detta.
Detta gör normalt utskriften mycket mindre exakt. I detta fallet mindre bra. Bilden blir inte som jag redigerat den i LR.

Jag menade. Det är ett annat bildutsnitt på bild 2 jmf med bild 1. Det kan inte vara så att det var en annan vitbalans om du använde automatisk vitbalans? Om inte är det helt otroligt för det är stor skillnad. Jag har en enkel canonskrivare men jag tycker ändå att utskrifterna matchar det jag ser på skärmen.
 
Men det är ju faktiskt lite kul att konstatera att du har gjort en utskrift enligt konstens alla regler med både kalibrerad skärm, ordentligt jobb i Lightroom och schyssta profiler till din "fina" skrivare och din dotter tycker ändå att det var den andra bilden som såg bäst ut för henne!

"När jag frågade min dotter vilken bild hon gillade bäst så valde hon bilden från HP skrivaren.
Hon ser på helheten och inte på den tekniska kvalitén. Så så kan det bli.", skrev du.

... eller hur skulle jag bara vilja säga för hon har ju ingen som helst relation till hur du tagit fram bilden och ville ha den egentligen. Förmodligen gillade hon den klarare färgen i HP-utskriften än din mer balanserade bild som du gjort "så bra du bara kunde".

Otack är världens lön!

Men ska man ha någon slutkläm så är det väl att hon råkade gilla det som kom ut den här gången trots att det var slumpens skörd och styrningen av slutresultatet var bristfällig. Så behöver det ju inte alls slumpa sig nästa gång.

En annan sak att tillägga som jag lärt mig den hårda vägen. Jag brukade skriva ut med 300 ppi upplösning från Lightroom de gånger jag gjorde det men jag har inte alls varit nöjd med resultatet tills jag fick ett tips att det blir bättre om man skriver ut med upplösningar som synkar med skrivarens "naturliga" upplösning. Någon rekommenderade 360 eller 720 istället efter info från Michael Reichmann på Luminous Landscape och det blir faktiskt en icke oväsentlig skillnad även om jag inte tycker utskrifterna från Lightroom är lika bra som de jag får ur DxO Optics Pro med 360 ppi där med eller för den delen med Epsons eget enkla Epson Easy Photo Print.

Ytterligare en sak som man kanske gått och trott är att om man skriver ut från en behandlad RAW i Lightroom så får man 16 bitars utskrifter . Enligt Scott Shelby så är det bara Lightroom ovanpå Mac OS av senaste sort som man får stöd för 16 bitars utskrifter. I Windows-varianten får man överhuvudtaget inte det valet.

Det är aldrig fel med lite kunskap också. Saknar man vital kunskap så kan det slumpa sig så att man skriver ut suboptimalt med sin utmärkta skrivare, fast man tycker man gör rätt hela vägen och har koll på det mesta.
 
R3000

Jag tror vi är helt eniga i det mesta du skrev. Fyra nollor kan det ju kosta men då pratar vi väl A2-skrivare för proffs. De flesta seriösa entusiaster stannar nog vid A3 för annars hamnarna man ju på en helt annan prisnivå. Men även 6000:- för en skrivare som man kanske inte kommer utnyttja till fullo är ju även det kapitalförstörelse. Har man dessutom otur som många av de som köpte föregående modell (R3000) som strulade för många kan det ju bli en verklig plåga.

Vilka problem hade R3000?
Jag undrade just varför Epson plockat bort sitt flaggskepp...
 
Vilka problem hade R3000?
Jag undrade just varför Epson plockat bort sitt flaggskepp...

Den finns nog fortfarande att köpa på sina ställen. Vill varna alla för att köp en R3000. Detta även om den säljs ut till ett bra pris.
Skrivarhuvudets photoblack del börjar läcka och sölar ner papperet. Felet kommer krypande och blir allt värre till det inte går att använda skrivaren.
Felet drabbar de flesta efter 2-3 år av användning.
Exakt vad som går sönder och varför har Epson inte kommenterat. De försöker förtiga problemet.
De som drabbats (och det är många) har inte på något sätt kompenserats för en dålig konstruktion och heller inte fått svar på vad som hänt efter de rapporterat felet till Epsons support. De hänvisar bara till att det är 1 års garanti.
De som lämnat skrivaren för lagning har fått hela skrivarhuvudet utbytt och en räkning på drygt 4000 kr. Detta på en skrivare som kostade knappt 6 000 kr som ny.
 
Den finns nog fortfarande att köpa på sina ställen. Vill varna alla för att köp en R3000. Detta även om den säljs ut till ett bra pris.
Skrivarhuvudets photoblack del börjar läcka och sölar ner papperet. Felet kommer krypande och blir allt värre till det inte går att använda skrivaren.
Felet drabbar de flesta efter 2-3 år av användning.
Exakt vad som går sönder och varför har Epson inte kommenterat. De försöker förtiga problemet.
De som drabbats (och det är många) har inte på något sätt kompenserats för en dålig konstruktion och heller inte fått svar på vad som hänt efter de rapporterat felet till Epsons support. De hänvisar bara till att det är 1 års garanti.
De som lämnat skrivaren för lagning har fått hela skrivarhuvudet utbytt och en räkning på drygt 4000 kr. Detta på en skrivare som kostade knappt 6 000 kr som ny.

Det gör ju att man drar sig för att köpa en P600...

Jag har erfarenhet sedan tidigare av Epson, då gällande min Perfection 3200 photo scanner.
En hyfsat bra scanner när jag köpte den, men efter nåt år när Win 7 kom, hade dom slutat uppdatera sina drivrutiner. Som tur hittade jag VueScan, ett fristående scannerprogram som klarar i stort sett alla maskiner på marknaden.

Epson verkar inte ha sina kunder i första rummet.
 
Man kan ha otur med allt, men några problem med mina två Canonskrivare har jag inte haft, när de gäller skrivhuvudet. Däremot vill min Pixma MP970 inte starta ibland. Det är en liten rörlig plastbit till mekanismen som tar hand om överflödigt bläck som blir trög av just överflödigt bläck. Men några tops och lite vatten, så går det ett tag igen.
Min Pro-1 har inte krånglat på något sätt alls.
Jag har dessutom en Kyocera, som nu passerat 30000 utskrifter. Den har inte krånglat någonting den heller. Men den är tonerbaserad, så det är inte för fotografier.
 
Man kan ha otur med allt, men några problem med mina två Canonskrivare har jag inte haft, när de gäller skrivhuvudet. Däremot vill min Pixma MP970 inte starta ibland. Det är en liten rörlig plastbit till mekanismen som tar hand om överflödigt bläck som blir trög av just överflödigt bläck. Men några tops och lite vatten, så går det ett tag igen.
Min Pro-1 har inte krånglat på något sätt alls.
Jag har dessutom en Kyocera, som nu passerat 30000 utskrifter. Den har inte krånglat någonting den heller. Men den är tonerbaserad, så det är inte för fotografier.

Annars är jag tveksam till Pro-1 just för dess långa slangar för bläcket... i övrigt en fin skrivare med rejäla patroner.
 
Det gör ju att man drar sig för att köpa en P600...

Jag har erfarenhet sedan tidigare av Epson, då gällande min Perfection 3200 photo scanner.
En hyfsat bra scanner när jag köpte den, men efter nåt år när Win 7 kom, hade dom slutat uppdatera sina drivrutiner. Som tur hittade jag VueScan, ett fristående scannerprogram som klarar i stort sett alla maskiner på marknaden.

Epson verkar inte ha sina kunder i första rummet.

Jag var ytterst nära att köpa en R3000 för ett halvår sedan men sedan såg jag att de lanserat SC-P600 i Tyskland och läste om den satsning de gjort med den nya utskriftstekniken, så då väntade jag. Sedan kom rapporterna allt tätare med R3000-problemen. Jag pratade också direkt med Epson och tog upp problemen med R3000 och att jag tyckte det var svagt att man inte höll sina kunder skadeslösa vid en sådan konstruktionsmiss. De kan ju inte säga så mycket, fast jag tyckte jag hade ett bra samtal med en av deras tekniker om den nya tekniken som de just hade utbildats på.

Jag köpte en SC-P600 för jag trodde på tekniken och jag tycker de visat att de tagit ett ordentligt grepp på de här problemen och delvis också på förbrukningen i sin nya design. Så jag har inte varit särskilt orolig även om jag kan ha fel. Det har funkat fint hittills och även min gamla R1800 gick ju faktiskt i 7 år innan skrivhuvudet kroknade och det känner jag nog att jag kunnat leva med, så jag har ett hyfsat förtroende för Epsons kunnande trots allt.

Det var dags att skaffa en ny ändå eftersom jag ville ha bättre B & W -utskrifter än de R1800 gav.
 
Vad tror ni om en Canon Pixma iP8750 för 2700kr?
Är det overkill för att vara en enklare skrivare eller är det dumt att inte gå upp till en dyrare modell med tanke på kvalitet och pris per utskrift?
Tips mottages tacksamt!

/Evert
 
Vad tror ni om en Canon Pixma iP8750 för 2700kr?
Är det overkill för att vara en enklare skrivare eller är det dumt att inte gå upp till en dyrare modell med tanke på kvalitet och pris per utskrift?
Tips mottages tacksamt!

/Evert

Har ingen erfarenhet av just den modellen men skulle bli förvånad om du blir missnöjd. Möjligheten att skriva ut A3+ är trevligt.
 
Vad tror ni om en Canon Pixma iP8750 för 2700kr?
Är det overkill för att vara en enklare skrivare eller är det dumt att inte gå upp till en dyrare modell med tanke på kvalitet och pris per utskrift?
Tips mottages tacksamt!

/Evert

Se till att köpa en skrivare som har pappersprofiler för fotoutskrifter om du tänker göra sådan.
I detta fall då för Canons fotopapper. Utan profiler blir färgerna ofta dåliga och fel.
 
Hur vet jag vilka skrivare som har profiler? Är Canons fotopapper bra?

Du får söka på deras hemsidor eller fråga säljaren. Canon har helt OK papper.
Själv kör jag en stor Epsonskrivare för fotoutskrifter och en HP multifunktionsskrivare för andra utskrifter. Den sistnämnda har inte pappersprofiler.
Jag har kört någon test för att jämföra just fotoutskrifter i kvalitet mellan de båda.

Det blir ganska bra även på HP skrivaren förutom att färgerna blir fel mot vad jag ser på min kalibrerade skärm. Det är där pappersprofilen kommer in i bilden.

Fast det är klart att fotoskrivaren klår en multifuntionsskrivare oavsett. Den kostar ju faktiskt 5 gånger mer.
 
Hur vet jag vilka skrivare som har profiler? Är Canons fotopapper bra?

Jag har varit mycket nöjd med Canons fotopapper. Utbudet är brett så det borde vara lätt att hitta en favorit. Fotopapper handlar mycket om tycke och smak.

Jag har köpte flera Canon-skrivare, billiga och dyrare och alla har haft profiler till Canons papper. Du borde kunna utgå ifrån att denna skrivare har profiler för Canon papper.

Visst är en dyrare skrivare säkerligen bättre men för amatörbruk är jag övertygad om att den modell som du tittar på kommer att leverera bilder som du är nöjd med. På butiker som Scandinavianphoto brukar de ha demomaskiner uppställda där man kan få utskriftsprover. Vet inte om det gäller denna modell men ring och kolla.
 
Jag kapar tråden en smula då ni varit inne och nosat på detta med pappersprofiler. Hoppas det är ok, annars kan kanske admin flytta den.

Jag är själv ute efter en skrivare, men har inte bestämt mig för om jag ska börja med en billigare,typ Canon MG7750 eller brassa på med en Epson p600 eller Canons motsvarighet på en gång. Anledningen till att jag vill köpa skrivare är att jag är intresserad av att lära mig hela kedjan. Så att det blir dyrare än att anlita ett labb är såklart med på. Men frågan är alltså hur jag ska börja. Två saker bekymrar mig med en billigare A4 skrivare. 1. Går det att ladda in andra papperstillverkaren profiler i någon A4-skrivare på marknaden (går det med den ovan nämnda multiskrivaren?)? 2. Då jag börjat intressera mig för svartvitt så undrar en såklart hur det blir på, t.ex MG7750? Vad jag förstår så menar många att det är ett steg upp till de lite dyrare A3 skrivarna som gäller där. Vidare tycker jag att det är än viktigare med rätt papper för sv, och går det inte att ta in dessa profiler i den billigare A4'an så.. Jag behöver som ni förstår en viss vägledning i ämnet. Hoppas ni har lust och tid,
 
Jag kapar tråden en smula då ni varit inne och nosat på detta med pappersprofiler. Hoppas det är ok, annars kan kanske admin flytta den.

Jag är själv ute efter en skrivare, men har inte bestämt mig för om jag ska börja med en billigare,typ Canon MG7750 eller brassa på med en Epson p600 eller Canons motsvarighet på en gång. Anledningen till att jag vill köpa skrivare är att jag är intresserad av att lära mig hela kedjan. Så att det blir dyrare än att anlita ett labb är såklart med på. Men frågan är alltså hur jag ska börja. Två saker bekymrar mig med en billigare A4 skrivare. 1. Går det att ladda in andra papperstillverkaren profiler i någon A4-skrivare på marknaden (går det med den ovan nämnda multiskrivaren?)? 2. Då jag börjat intressera mig för svartvitt så undrar en såklart hur det blir på, t.ex MG7750? Vad jag förstår så menar många att det är ett steg upp till de lite dyrare A3 skrivarna som gäller där. Vidare tycker jag att det är än viktigare med rätt papper för sv, och går det inte att ta in dessa profiler i den billigare A4'an så.. Jag behöver som ni förstår en viss vägledning i ämnet. Hoppas ni har lust och tid,

För det första är de större skrivarna ofta betydligt billigare i drift än de små skrivarna. Sedan är profiler något som du lägger in i datorn, så det fungerar på vilken skrivare som helst. Men sedan tar ju papperstillverkare fram profiler framförallt för fotoskrivare. Ska du skriva ut svartvitt ska du kolla om det finns ett speciellt svartvitt läge. Finns till både Epsons och Canons fotoskrivare.
 
För det första är de större skrivarna ofta betydligt billigare i drift än de små skrivarna. Sedan är profiler något som du lägger in i datorn, så det fungerar på vilken skrivare som helst. Men sedan tar ju papperstillverkare fram profiler framförallt för fotoskrivare. Ska du skriva ut svartvitt ska du kolla om det finns ett speciellt svartvitt läge. Finns till både Epsons och Canons fotoskrivare.
Det finns skrivare där man inte kan stänga av skrivardrivrutinens färghantering och då blir det knepigt att använda separata pappersprofiler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.