Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactFlash minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Hej

Behöver lite råd inför kommande köp av minneskort till min E-410. Ska ut på en längre resa till våren så därför tänkte jag köpa 2-3 4GB eller 3-4 2GB CF kort. Blir ju ganska dyrt med tanke på antalet, har därför kollat på lite udda märken av CF kort. Ska man köra på säkra kort som SanDisk och Lexar eller funkar udda märken lika bra? Har tex hittat ett billigt 4GB för 300kr, det heter eXpansys, någon som provat det? http://www.expansys.se/p.aspx?i=118551 Finns ju även en hel del olika märken att köpa på eBay till bra pris. Frågan är om ett sådant här billigt kort funkar lika bra som tex SanDisk om hastigheten är lika?

Vad är minsta hastighet som man bör ha?

mvh Benny

Onödigt att köpa snabba kort. Däremot bör du försäkra dig om att korten är fullt kompatibla med din kamera. Då är väl SanDisk och Lexar säkra kort antar jag. Låt inte snålheten bedra visheten.

Det kan bli problem. Jag köpte ett billigt twinmos kort till min Minolta för två år sedan. Det var dumt gjort. Kameran klarade inte av att skriva till kortet ordentligt så man fick bara med delar av bilderna man tog. Se till att kolla upp vilka tillverkare som stödjs och satsa på dom. Det är dyrt att köpa många billiga kort som inte funkar.
Vidare har du nog ingen större nytta av kort som är snabbare än 10 mb/s om du inte har bråttom när du lägger in dom på datorn. Skillnaden mot ett snabbare kort är försumbar och inte värt det högre priset.

CF korten är bra, men även bra kort kan strula, ex vis Sandisk lämnar garantier på i alla fall vissa av sina kort vilket kan vara bra, börjar det strula så bara byt det mot ett nytt, det har funkat hitintills för mig i alla fall..

Du ska vara jävligt försiktig med att köpa minneskort på eBay. Läs på nätet. Många till antalet är dom som blivit blåsta, och fått fakekort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar