Annons

Compact med RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Tjena

Funderar på att skaffa mig en smidig kamera att ta med när jag inte orkar eller kan kånka på min D7:a.

Canons G12 är väl den som ligger närmast till hands men kikar även på andra.
Fujufilms Finepix X100 gillar jag skarpt! Retrolooken och f2.0 är mums. Men så hittar jag ännu fler och då är jag helt plötsligt villrådig!?

Raw och hyfsat väl att få ned i fickan är kraven. Vilken skall jag ta i djungeln?
Eller vilken skall jag absolut inte ta? :)

(står lite mellan G12:an och X100 och G12:an är billigare)

//Jonas

G12 och X100 är ju två väldigt olika kameror.

Intressanta alternativ till G12 (båda med f/2) är Canon S95 och nya Olympus XZ1. Den senare har tillbehörssko där man kan fästa en sökare.

G12 och X100 är ju två väldigt olika kameror.

Intressanta alternativ till G12 (båda med f/2) är Canon S95 och nya Olympus XZ1. Den senare har tillbehörssko där man kan fästa en sökare.

Ja visst är dom olika! Precis som fotohumöret är. Men om jag verkligen vet vad jag vill göra så är det D7:an som åker med. Compakten blir "den lille" som är bättre än inget och förhoppningsvis blir skitbra i vissa sammanhang. Jag kör ju hoj så där är den given. Likadant att smyga med på släktfester. Eller så är vad jag ser framför mig just nu. Kanske är helt fel tänk?
X100 är med på tapeten för att den är så jäkla snygg :)

Ska tilläggas att man via CHDK kan få alla Canons kompaktkameror att fota i Raw. Personligen kommer jag dock gå mot X100.

X100 är inte speciellt liten, faktiskt ungefär lika stor som en mindre dslr. G12 är något (men inte mycket) mindre. S95 går nästan ner i en byxficka.

Det kanske blir lättare att fatta ett beslut om du funderar på vad som är viktigast: ljusstyrka? zoom? optisk sökare? fickvänlighet?

Förstår inte motsatsförhållande D7/hoj? (Sagt med litet ironi). Har alltid med systemkamera, några objektiv och stativ på längre resor med hojen men det är klart det är smidigt med en kompakt. Hittade en lös insats med god och skyddad plats som passar fint i väskorna.

Tillbaka till kompaktkamera så tror jag att man vill ha en flexibel kamera om den skall ersätta systemkameran i vissa fall. Med det menar jag ett hyfsat zoomomfång och samtidigt vill jag fota i RAW. Mitt val föll på Nikon P7000 men det berodde i första hand på att jag använder Nikons CaptureNX för bildredigeringen, den ger klart bäst resultat med Nikons RAW-format, och att jag hade en smidig liten Nikonblixt, SB400.

Annars hade valet stått melan P7000 och G12. Kan inte tro att man skall se någon skillnad på resultatet från dem. /FW

X100 är inte speciellt liten, faktiskt ungefär lika stor som en mindre dslr. G12 är något (men inte mycket) mindre. S95 går nästan ner i en byxficka.

Det kanske blir lättare att fatta ett beslut om du funderar på vad som är viktigast: ljusstyrka? zoom? optisk sökare? fickvänlighet?

I rangordnong för mig:

1: raw
2: ljusstyrka
3: fickvänlig
4: pris
5: optisk sökare

Sedan går det väl att fylla på med makro, vidvinkel etc men då börjar det väl bli väl mycket kompromiss, om jag fatta det hela rätt.

Olymposen verkar vara ett bra tips som jag tar till mig. Kan nog bli en sådan. X100 är lite för dyr, hur snygg den än är!

Förstår inte motsatsförhållande D7/hoj? (Sagt med litet ironi). Har alltid med systemkamera, några objektiv och stativ på längre resor med hojen men det är klart det är smidigt med en kompakt. Hittade en lös insats med god och skyddad plats som passar fint i väskorna.

Tillbaka till kompaktkamera så tror jag att man vill ha en flexibel kamera om den skall ersätta systemkameran i vissa fall. Med det menar jag ett hyfsat zoomomfång och samtidigt vill jag fota i RAW. Mitt val föll på Nikon P7000 men det berodde i första hand på att jag använder Nikons CaptureNX för bildredigeringen, den ger klart bäst resultat med Nikons RAW-format, och att jag hade en smidig liten Nikonblixt, SB400.

Annars hade valet stått melan P7000 och G12. Kan inte tro att man skall se någon skillnad på resultatet från dem. /FW

Ha ha, jag har allt med mig min D7 när jag glider runt i dom svenska nejderna på min Bulle. Men att en liten smidig sak hade vart perfekt för dom där "dokumentationsfotona" vid raster och dylikt. Då kan systemkameran ligga väl packad och så kör man säkrare och slipper trasslandet med packningen. I somras tröttnade jag på upp/ned-packandet och hade den helt sonika hängandes på bröstet när jag körde... (riskanalysen bestod i: soligt, jag kör på skånska små fina vägar, äsch, det går nog bra!).

Jag hade egentligen tänkt en G12 hela tiden eftersom jag har Canon och då passar blixt och annat skoj. Men nu har jag funderat så här, om jag vill fota med blixt, kommer jag använda kompakten då? Knappast... ;-)

I rangordnong för mig:

1: raw
2: ljusstyrka
3: fickvänlig
4: pris
5: optisk sökare
När det gäller ljusstyrka är X100 förmodligen helt överlägsen, eftersom den har väldigt mycket större sensor än de andra alternativen. Utan att ha sett kameran i verkligheten är jag ganska säker på att den också är det enda alternativet som har en användbar optisk sökare (den i G12 är riktigt usel).

S95 är både fickvänligast och billigast. En alldeles utmärkt fickkamera. XZ1 är både större och dyrare, men har lite bättre ljusstyrka.

Utgår man från din prioriteringslista är G12 knappast ett alternativ.

När det gäller ljusstyrka är X100 förmodligen helt överlägsen, eftersom den har väldigt mycket större sensor än de andra alternativen. Utan att ha sett kameran i verkligheten är jag ganska säker på att den också är det enda alternativet som har en användbar optisk sökare (den i G12 är riktigt usel).

S95 är både fickvänligast och billigast. En alldeles utmärkt fickkamera. XZ1 är både större och dyrare, men har lite bättre ljusstyrka.

Utgår man från din prioriteringslista är G12 knappast ett alternativ.

Det står nu mellan XZ1 och S95.
Försöker utläsa smågrejer... som exemeplvis om de klarar av at ta tre bilder i olika exponering, men ser inte det. Är inte så noga men HDR är ändå något jag brukar använda mig av.
Äsch, det blir nog en XZ1 pga av att den har bäst ljusstyrka.

Det jag prioriterar på en sådan kamera är bildkvalitet och ett zoomobjektiv förutom litet andra saker. Zoomobjektivet har en nackdel och det är ljusstyrkan men det ser jag inte som ett problem till det jag använder kameran. Vad gäller bildkvalitet står ju G12 och P7000 högt på listan.

Ett alternativ kan vara S95 för smidigheten?

Edit: Missade de senaste inläggen.

/FW

Kolla även upp hur snabbt kameran klarar att hantera rawfilerna. Min gamla Olympus gick att köra i Tiff men den blev så seg att man tröttnade.

Micke.

Kolla även upp hur snabbt kameran klarar att hantera rawfilerna. Min gamla Olympus gick att köra i Tiff men den blev så seg att man tröttnade.

Micke.

Åh, det var ett bra tips. Får undersökas.
Sedan när det gäller klämma och känna så vete katten om någon av dem kommer kännas ok då jag är supervan vid D7:an nu... :)

Samsung EX1. Ljusstarkt objektiv f1.8, vridbar amoled skärm, mycket snabb autofokus även i skum belysning. Mycket skön att fota med. Stabilt byggd i metall och lite retrolook.
Smidiga reglage för slutartid och bländare.
Tar mycket bra bilder och har naturligtvis RAW-format.
Tyvärr ingen optisk sökare, men skärmen är mycket klar även i starkt dagsljus.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto