Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact Flash ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Skall man köpa ett SanDisk Compact Flash 2GB Ultra II eller 2st SanDisk Compact Flash 1GB Ultra II?

Blir CF slöare ju större det är?
Eller är det bara ett försäljarknep för att sälja 2 st 1gb


Är till en Olympus E500.
 
Prestandamässigt är det ingen skillnad. Dock kan det ju vara bra med två stycken då man inte blir av med alla sina bilder om ett kort går sönder.

/Viktor
 
barret skrev:
....och desto större chans att man har kvar ett om ett försvinner......:)

Klockrent! Helt sant.....

Jag föredrar också att man har flera kort, jag har även en bärbar hårddisk som jag kan tömma mina minneskort i. Det funkar bra.
 
Köp så stort du kan!

Själv är jag inte minsta orolig för att mitt 2GB kort skall gå sönder. Har även ett litet 512MB kort som nödlösning ifall 2GB kortet blir fullt och jag inte har tid att tanka över kortet till min portabla disk.
 
Köp ett 2Gb, tänk att behöva byta kort när du håller på att fånga en ögonblicks händelse som inte kommer igen...
Köpte i helgen ett Sandisk Cf Extreme III för 995:- på Webhallen.

Ca 580 bilder(max upplösning), eller 233 Raw får jag plats med.

Har ett Ultra II 512 Mb backup kort med... =P
 
ok

Man kan ju alltid köpa 2 st 2gb.. om man nu är orolig att ett skall gå sönder jag var bara orolig att det skulle slöa ner prestandan med ett stort kort.
 
Både få eller många är mitt tips.

Beror också på hur stora filer man fotar!!

Till En EOS 1DmII så hade iaf jag skaffat mig ett 8 GB kort (som huvudkort) och ett par/tre st 4GB.

Då har man för en aktiv dag. Bara att inte glömma batterikapasitet så att man kan fylla korten också;)

Oavsett kamera eller filtyp så vill jag ha minst tre kort av hygglig storlek.



Till din kamera (vet inte filstorleken,,) så hade jag köpt ett par/tre st 2GB kort.



MVH Niclas,
(mina åsikter,,)
 
Zebra

Är det någon som vet om dom är bra?

Datorbutiken blir lite billigare för man slipper frakt om man skriver in "datorbutiken" som kod ord.
 
Har själv handlat från zebramedia och har funkat kalas, inga problem alls.

(förutom att deras hemsida är slö som f*n ibland)
 
Re: Zebra

Ripper skrev:
Är det någon som vet om dom är bra?

Datorbutiken blir lite billigare för man slipper frakt om man skriver in "datorbutiken" som kod ord.

Är ju en fördel att bo i Nyköping! I fredags var jag på Zebra och köpte 3 batteri till KM D7D för 244 kr st (original kostar 895 kr) samt en laddare som går på både 220 volt och 12 volt för 187 kr. Slank ner ett ScanDisk 2 GB Ultra II också för 900 kr.

Billigt är bra / Jan-Olof
 
När jag köpte mit compact flash kort sa säljaren
att det är 5 års garanti om kortet går sönder !
Bilderna förlorar man naturligtvis.
 
Om jag vill köpa ett stort CF kort finns det någon risk att kameran inte stödjer så många GB?

(Jag vet att datorer med gamla moderkort t.ex inte begriper hårddiskar över 120GB ibland för det problemet har jag råkat ut för.)

Techspecen för kameran anger bara att den stödjer CF kort av typen I eller II, inget om hur stort kortet kan vara.
 
Ja, det finns en risk. Många kameror klarar bara av filsystemet FAT på minneskorten (alltså inte FAT32) och filsystemet FAT har en gräns på ca 2GB.

Inte helt säker på detta så rätta mig om jag har fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.