ANNONS
Annons

Compact Flash på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dyrt är fint?

Ni kan få köpa mitt kort för 1000kr, Ultra II, det är jäääätte bra, vill du ha ett bättre kan du få det för 1500kr.

Skulle kortet vara bättre för att det kostar mer i Arjeplog?

Edit: Oj, lite sent, nu tog det lång tid innan jag tryckte på knappen.

Edit2: det är väll helt normalt att man söker det billigaste, så länge man kan acseptera kvaliten. Och har man inte råd så kanske man måste köpa nåt dåligt för det är ens enda alternativ. Som tur är brukar ju sakerna bli billigare hela tiden, mitt 2GB UltraII-kort var lika dyrt som mitt 1GB standard-kort som i sin tur kostade ungeför lika mycket som mitt första 512MB-kort.

Senast ändrad:
hornavan skrev:
Ursäkta mig, jag antog att ni sökte billigaste skit som finns. Det gör nämligen de flesta.

Vad trevligt att åtminstone två av er vet vad minneskorten kostar i Arjeplog.
Då har ni i alla fall varit hit och kollat läget och vet vad ni pratar om.

Jo, du antog att länkarna du inte tittat på tipsade om billigt skit och jag antog att du var dyrare än de butikerna som länkarna hänvisade till. Ber om ursäkt för att jag inte kollade fakta.
Men det var inte det tråden handlade om och fortsätter vi diskutera det spårar tråden ur.

Jag tror att det kommer att finnas CF-kort kvar under överskådlig tid men att fler och fler kameror kommer att få modernare, mindre och snabbare kort. Och då blir det med tiden svårare att få tag i CF-kort vilket trådskaparen märkt i en del butiker, jag ahr dock inte märkt av det än. Det lär dröja ett tag innan de försvinner helt. Hur många år ett tag är törs jag inte gissa på men alla vet hur svårt det är att få tag på reservdelar till en T-ford idag.

Bussmicke skrev:
Tänk att folk aldrig kan hålla sig till ämnet..

Det är väl som vilket samtal som helst där flera människor deltar. Om nån börjar prata om segling på fikarasten på jobbet, är du där och rättar när någon råkar göra en avstickare om att roddbåtar har blivit dyra? ;-)
Samtal rör sig fram och tillbaka. Huvudsaken att någon inte medvetet går in för att sabotera samtalet.

Hehe. Tack för skrattet, det här var en rolig tråd. :)

Och, nej, CF-kort är definitivt inte på väg ut, varför sitter det i sådana fall en läsare för sådana i t.ex. Canons nyaste kamera?

Tänkte bara rapportera utfallet i det praktiska fallet... jag handlade på komplett.

Jag vidhåller dock att tillgängligheten på CF verkar minska. Tyvärr om man har utrustning som gillar sådana, annars är det ingen nackdel alls.

Jag antar att problemet kommer på övriga typer också. Fy för att snart sagt varje tillverkare har eget format. Fram för standard, eller åtminståne defacto-standrad.

/Mikael

Men i dagsläget är väl CF mer eller mindre defactostandard för kameror riktade till mellan- och det övre segmetet.

Tror inte att det är många yrkesfotografer som ens skulle vilja tänka tanken på att stå och skifta micro-SD kort i -25C och halv storm eller stå och fummla med att hitta "lillfingernageln" i kavajfickan under en bröllopsfotografering. Näe då behöver man saker som det går att hålla i och då är det CF som gäller. Förhoppningsvis så lyssnar kameratillverkarna på detta och fortsätter tillverka lösningar som går att använda. Minnestillverkarna kommer att tillverka minnen så länge kunderna efterfrågar, så enkelt är det ;-)

My 2 cents
/Per

microSD går bort... SDkort däremot är ju helrätt... SD OCH CF-slots borde vara standard i nästa generations hus imo.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.