Advertisement
ANNONS
Annons

Compact Flash på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet om CF-kort är på väg att fasas ut helt? De har utgått hos fler och fler återförsäljare... Känns rätt alarmerande för oss med CF-kameror tycker jag... Hoppas att jag har fel.. (Är på jakt efter 2 gigare, vilket är vad min småbarnsekonomi kan klara för tillfället.)

/Mikael

mikaelkr skrev:
Hej!

Är det någon som vet om CF-kort är på väg att fasas ut helt? De har utgått hos fler och fler återförsäljare... Känns rätt alarmerande för oss med CF-kameror tycker jag... Hoppas att jag har fel.. (Är på jakt efter 2 gigare, vilket är vad min småbarnsekonomi kan klara för tillfället.)

/Mikael

Knappast ararmerande. De används i många proffskameror. Däremot i vanliga konsumentkameror ersätts de av mindre kort, fär att få kompakta kameror.

Tycker nog att de finns lite överallt.

Kolla in pricerunner så hittar du ett vanligt kort som Sandisk extremeIII 4GB CF på ett 60 tal ställen.

(Jag köpte just 2 stycken extreme IV hos eXpansys.se)

Varför billigast??

Varför söker ni alltid det billigaste.
Den här tråden är ett typiskt exempel på att alla skall var duktigast och hitta billigaste. Tråden spårade, som vanligt ur, och handlar nu enbart om lägsta priset.
Varför bryr ni er inte om att skaffa bäst?? Ni satsar tiotusentals kronor på att ha bästa kameran, bästa gluggen osv, men när det gäller minneskort så går ni över eld och vatten för att hitta det billigaste och sämsta kortet?!
Som fotograf och enda försäljare i Arjeplog får jag ofta besök av människor som har gjort som ni; köpt billigaste.
Det är billigaste som går sönder först. Som regel, sedan finns det naturligtvis undantag. Nu väntar jag , darrande, på att någon skall hävda att deras dyra kort minsann gick sönder. Visst, allt kan hända, men som regel blir den som köper billigt mest besviken.
Köp så det svider, då varar lyckan längst.

Re: Varför billigast??

hornavan skrev:

Kan bara halla med. Svider det betyder det ju att du har gjort en uppoffring och du uppskattar det du kopt mer!

(Detta ar val inte riktigt vagen att ga for en yrkesfotograf, som ska kopa vad han/hon behover for att utova sitt yrke, men for amatorer och hobbyister sa tycker jag att det ar helt riktigt! och jag gillar mitt Extreme IV 4GB med firewire lasare.)

hornavan skrev:
Den här tråden är ett typiskt exempel på att alla skall var duktigast och hitta billigaste. Tråden spårade, som vanligt ur, och handlar nu enbart om lägsta priset.
Varför bryr ni er inte om att skaffa bäst?? Ni satsar tiotusentals kronor på att ha bästa kameran, bästa gluggen osv, men när det gäller minneskort så går ni över eld och vatten för att hitta det billigaste och sämsta kortet?!
Som fotograf och enda försäljare i Arjeplog får jag ofta besök av människor som har gjort som ni; köpt billigaste.
Det är billigaste som går sönder först. Som regel, sedan finns det naturligtvis undantag. Nu väntar jag , darrande, på att någon skall hävda att deras dyra kort minsann gick sönder. Visst, allt kan hända, men som regel blir den som köper billigt mest besviken.
Gör som jag, köp en Mercedes om ni vill att skiten skall rosta upp, frugan har en Skoda som är 5 år gammal, aldrig haft en reparation på 14000 mil. Så det är inte alltid som det dyra är bäst.

Re: Re: Varför billigast??

inge skrev:
Gör som jag, köp en Mercedes om ni vill att skiten skall rosta upp, frugan har en Skoda som är 5 år gammal, aldrig haft en reparation på 14000 mil. Så det är inte alltid som det dyra är bäst.
Du kan tydligen inte läsa. Jag har ALDRIG påstått att dyrt alltid är bäst. ”Jag skrev som regel”. det betyder i de flesta fall. Detta svar på mitt inlägg är också typiskt för vissa FS-trådar. Någon gör sig rolig över ett inlägg och hela tråden brister..

Re: Re: Varför billigast??

inge skrev:

Jag har en Mercedes SL600 arsmodell 2004 (i USA), BMW 325 CI -02 (Sverige) och en BMW 545 2004 (USA), och jag har aldrig problem med mina BMW bilar, dock sa ar Mercedes helt hopploss och gar sonder stup i kvarten, total har jag haft den pa verkstad 4 manader sen December 04. Jag har haft mina BMW's total tillsammans ungefar en vecka.

Sa kontentan ar att lagg mer pengar pa din hobby, men kop inte utan att forska i vad du koper. Dyrare ar oftast battre, men inte alltid, sa kop inte bara for att det ar dyrt, utan for att det ar battre och da kostar det oftast mer.

Den tråden var väl inte alls urspårad innan du svarade? De länkar som var innan ditt inlägg visade inte till lågpris kort utan till sidor som säljer minneskort av olika fabrikat av CF-typ för en billig peng. Lite billigare än i Arjeplog bara men sånt är livet. Ett Sandisckort för 300 eller 500 är lika bra var man än köper det. Konsumentens uppgift är att hjälpa varandra hitta rätt vara till rätt pris, sen får fotohandlare tycka vad de vill.

hornavan skrev:

Ingen har väl sagt att de vill köpa kort av dålig kvalitet? Även om du vill köpa det du tror är av bästa kvalitet, finns ju ett enormt spann mellan billigast och dyrast. Själv köpte jag nyligen några Sandisk Extreme III 4 Gb för ca 570 kronor styck - samma kort kan man hitta i "butiken på hörnet" för mer än dubbla priset. Hälften så mycket kort av samma modell - varför skulle man vilja köpa det?
"Det billigaste" är således inte synonymt med "det sämsta".

tettimul skrev:
Den tråden var väl inte alls urspårad innan du svarade? De länkar som var innan ditt inlägg visade inte till lågpris kort utan till sidor som säljer minneskort av olika fabrikat av CF-typ för en billig peng. Lite billigare än i Arjeplog bara men sånt är livet. Ett Sandisckort för 300 eller 500 är lika bra var man än köper det. Konsumentens uppgift är att hjälpa varandra hitta rätt vara till rätt pris, sen får fotohandlare tycka vad de vill.
Helt rätt!

Ursäkta mig, jag antog att ni sökte billigaste skit som finns. Det gör nämligen de flesta.

Vad trevligt att åtminstone två av er vet vad minneskorten kostar i Arjeplog.
Då har ni i alla fall varit hit och kollat läget och vet vad ni pratar om.

hornavan skrev:
Ursäkta mig, jag antog att ni sökte billigaste skit som finns. Det gör nämligen de flesta.

Vad trevligt att åtminstone två av er vet vad minneskorten kostar i Arjeplog.
Då har ni i alla fall varit hit och kollat läget och vet vad ni pratar om.

Billigast behöver inte betyda skit. Det gäller att vara vaken konsument idag och välja med förnuft. Man blir alltid lurad det gäller bara att bli så lite lurad som möjligt!. Sandisk har bra grejor, det är inte det, frågan är om dom är överprisade idagens läge? Varför betala mer än nödvändigt? Vilken affärsman skulle gladeligen förlora pengar på en business? Som YRKESMAN har det kanske inte så stor betydelse på småsummor som minneskort kan uppgå till, men många bäckar små... Dessutom är det ju kunderna som betalar i sista änden! M.a.o Köp dom som har lägst pris/MB. 1 års eller livstids garanti är till för att utnyttjas!!! Funkar inte "skiten" så tillbaka med det igen och tala om det här!

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.