ANNONS
Annons

Compact Flash 1gb...

Produkter
(logga in för att koppla)
Finne det någon teknisk anledning att inte köpa ett 1 gb Comapct Flash-kort? Är dessa rymliga på ngt sätt sämre än ett 256 mb-kort?

/Staffan

Enda nackdelen (mot fyra 256:eek:r) är väl att Du inte har möjlighet att fota om 1-gigaren skulle gå sönder. Annars är det väl inte något som talar emot som jag ser det.

/Fredrik

Min erfarenhet är att större kort är något långsammare. Jag tro mig ha märkt skillnad mellan 256 mb och 1 gb. Tror inte att det är inbillning men någon annan har säkert statistik. Själv använder jag hellre fler mindre kort, vanligtvis 256, än ett större kort. 1 gb rymmer ju en hel del bilder så om något skulle hända så kan det innebära en smärre katastrof. Cf kort är ju mycket pålitliga men som man säger, "shit happens". Dessutom finns ju möjligheten att man tappar bort ett kort så jag lägger helst inte alla ägg i en påse.

H

Comapct Flash Ultra...

Alltså rymliga kort möjligen något långsammare. Sen finns det ju kort som kallas ultra och som sägs vara snabbare och då undrar jag om det innebär att jag kommer att märka någon skillnad på min Canon 10D, eller om det finns en annan flaskhals som gör att slutresultatet blir oförändrat.

MVH Staffan

Du kanske inte märekr en hastighet när du skriver bilderna till minnet eftersom 10D inte kan skriva och läsa samtidigt.

Skillnaden märker du när du kopierar över bilderna till datorn oftast.

/M

Staffan Gildebrand skrev:
Finne det någon teknisk anledning att inte köpa ett 1 gb Comapct Flash-kort? Är dessa rymliga på ngt sätt sämre än ett 256 mb-kort?

/Staffan

De tidigare skribenterna har helt rätt in sin åsikt att "inte lägga alla ägg i samma korg" men den andra uppfattningen, dvs att de rymligare korten skulle vara långsammare tycker inte jag stämmer.
Jag bytte från ett standard Sandisk 128 Mb i min gamla CP5000 till ett standard Sandisk 512Mb och skillnaden i hastighet var enorm. Utan att överdriva så upplevdes det större kortet som dubbelt så snabbt.
Mitt nuvarande Sandisk Extreme 1Gb går oerhört fort i alla situationer jämfört med det gamla Lexar 16x på 128Mb som användes tidigare
/MVH Micke

Annan uppfattning

Min uppfattning om storlek på Compact Flash (och andra flyttbara minnen )är följande:

- ett kort som plockas ut och in i kameran har större chans att fallera. Om kortet sitter i kameran är det bättre skyddat mot bla statisk elektricitet och smuts, än ett kort som är utanför kameran.

-ett kort som inte sitter i kameran, kommer lättare på avvägar

- fler kort = lättare sammanblandning (vilket kort var det nu som jag redan hade bilder på)

Alltså använder jag ett stort kort (1 GB) och har ett litet kort (32 MB) endast som reserv för att det följde med kameran när jag köpte den.

Sån é ja/Håkan

Lite OT men ändå:
Hur många är det eg som tankar bilderna från kameran, alltså INTE använder en extern kortläsare???
Jag skulle få tuppjuck av att läsa från kameran förmodligen... ;)

MVH /Micke

Senast ändrad:
Håller med, jag tar alltid ut kortet och sätter i en extern kortläsare. Jag tycker att det fungerar bäst så eftersom man då inte använder något program för att föra över bilderna. Det blir rena kopior av originalfilerna (med bibehållet filnamn).

Jag överför faktiskt oftast bilderna direkt från kameran till en av hårddiskarna. Jag kör oftast med Canon's eget program med det naturligtvis så överförs bilderna med orginalnummer och direkt från kameran. Det går rätt sakta det är helt sant men jag har två datorer som jag kan avända och om jag känner för det kan jag jobba på samma maskin som överför bilder.

Oftast är det inte mer än ett par 256 kort i taget och då tar det inte allför länge.

H

AlfaGTV skrev:
Lite OT men ändå:
Hur många är det eg som tankar bilderna från kameran, alltså INTE använder en extern kortläsare???
Jag skulle få tuppjuck av att läsa från kameran förmodligen... ;)

MVH /Micke

Tex jag plockar aldrig ur kortet. Det är bara att sätta igång överföringen och gå och göra något annat ett tag. Håller helt med Håkan, ett stort och ett liett reserv känns för mig som det optimala.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar