Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Colorvision Spyder2 GRUPPINKÖP???
- Trådstartare greggan
- Start datum
Michael f8
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Jag instämmer med det som Niklas ovan här sa. Jag trodde i all ära att gråkil och Adobe gamma fungerade riktigt bra. När jag sedan köpte en Spyder 2 Pro Studio när jag ändå beställde saker från BHphoto sist så visade det sig att det blev en står skillnad på mina skärmar(diamondtron 22"), speciellt i lågdagrarna så behöver det oftast något som ät bättre än våra ögon. Det blev stor skillnad och jag ser numera vad som händer i de riktigt mörka partierna.
Det trots att jag följt instruktioner för gråkilar, etc. Färgtempen är en annan femma, den var nästa inte något off alls när jag körde med ögonen.
Hur ofta behöver man använda den?
Blir det förändringar varje gång man startar skärmen?
Är det stora förändringar t.ex. en vecka i mellan kalibreringarna?
Gråkil och adobe gamma gjorde ju "stora" förändringar på min skärm.
/Michael
Senast ändrad:
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Maverick skrev:
Det ska finnas nått slags kort som hjälper en att se färgstick. Såg det på en fotoskola en gång. Ser ut som färgade OH-papper ungefär...
Mvh
Maverick
Visst finns det s.k. viewing filter för att hitta färgkorrigeringar vid färgkopiering men det löser man ju för digitala bilder idag med preview i PS när man färgbalanserar.
hansen2
Aktiv medlem
Re: Tull och moms.
Vilka mjukvaror ingår i priset/är det de mjukisar man behöver eller behöver man komplettera inköpet med fler program?
/Johan
greggan skrev:
Tanken är att det ska bli ett regelrätt köp där vi betalar såväl tull som moms.
I dagens läge har jag hittat ett pris på 139USD
så jag tror nog att vi har råd med Tull och moms.
Desto fler vi blir desto lägre blir doch även dessa
kostnader då ju även fraktpriset räknas in i tull/moms paketet!
S/
Länk till prisagent:
http://reviews-zdnet.com.com/Panton...6-31216920.html?tag=ob_50&orderby=50&sort=asc
Vilka mjukvaror ingår i priset/är det de mjukisar man behöver eller behöver man komplettera inköpet med fler program?
/Johan
UrbanJ
Aktiv medlem
Såg den på Joy Components i Söderhamn för 3290:- vilket måste vara ett ge bort pris här hemma.
www.joycomponents.se
www.joycomponents.se
greggan
Aktiv medlem
Förväntat Pris på Spyder2
Den spyder som jag siktar på är den enklare av spyder2 varianterna som heter just Spyder2
det som skiljer den mot spyder2PRO är mjukvaran.
Man kan senare uppgradera om behov uppstår.
Priset blir ca 140USD+Frakten, tull + moms delat med antal inköpta Spyder,s!
"What you get
· Spyder2 colorimeter
· Spyder2 monitor calibration software (unlimited site license)
· Installation Guide
· Free Technical Support
· Free Software Updates
Please note: Spyder2 does not support multiple monitor configurations, white point correction routines and auto black/white luminance adjustment. If you require this, please look at Spyder2PRO Studio which has the more advanced tools available for professional users."
Här en länk till ett PDF som berättar om inehållet i Spyder2: http://shop.colourconfidence.com/pdf/ColorVision/Spyder2_cc.pdf
Den spyder som jag siktar på är den enklare av spyder2 varianterna som heter just Spyder2
det som skiljer den mot spyder2PRO är mjukvaran.
Man kan senare uppgradera om behov uppstår.
Priset blir ca 140USD+Frakten, tull + moms delat med antal inköpta Spyder,s!
"What you get
· Spyder2 colorimeter
· Spyder2 monitor calibration software (unlimited site license)
· Installation Guide
· Free Technical Support
· Free Software Updates
Please note: Spyder2 does not support multiple monitor configurations, white point correction routines and auto black/white luminance adjustment. If you require this, please look at Spyder2PRO Studio which has the more advanced tools available for professional users."
Här en länk till ett PDF som berättar om inehållet i Spyder2: http://shop.colourconfidence.com/pdf/ColorVision/Spyder2_cc.pdf
niklasl
Aktiv medlem
Jag har mitt program i standardläge som det kom, med två veckor mellan kalibreringarna. I praktiken blir det 3-4 veckor eller mer mellan. Ofta blir det någon liten justering, men inte alltid.Michael f8 skrev:
Hur ofta behöver man använda den?
Blir det förändringar varje gång man startar skärmen?
Är det stora förändringar t.ex. en vecka i mellan kalibreringarna?
greggan
Aktiv medlem
Svar från tullen!
Tullen skriver såhär!
"Hej!
Tack för ditt e-brev. Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2005-1792.
Vid import från icke EU land erläggs
- tull och
- mervärdesskatt
Tullsatsen varierar för olika varor, vanligen 0 – 20 %.
Det är klassificeringen i tulltaxan som avgör tullsatsen. En tänkbar klassificering av varan är enligt varukod 9031803990. Till denna varukod är knutet tullsats 4 %
Mervärdesskatten är 25 %
Tullen beräknas på varans tullvärde som är din totalkostnad för varan inklusive frakt och transportförsäkringskostnad
Mervärdesskatt beräknas på summan av tullvärde och framräknat tullbelopp."
Det skulle då innebära följande ca pris/Spyder2 kitt
Lite grovt räknat 10xspyder2 inkl frakt = ca12000:-X1,04x1,25= ca1560:-/st (Räknat på 150usd/st)
Troligen blir det något billigare då jag hittat priser runt 140USD i dagsläget.
Vid ev samordnat köp behöver jag 1000:- i förskott för att kunna hämta ut paketet.
Det tillkommer dessutom en fraktkostnad (kolla postens prislista) för de som inte kan hämta i Stockholm (bor på söder).
Jag har även kontakt med en svensk nätbutik som kan sälja enstaka ex för 1895:-
den nätsäljaren undersöker nu möjlighet till mängdrabatt och har lovat att
återkomma det gör jag också :0)
Tullen skriver såhär!
"Hej!
Tack för ditt e-brev. Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2005-1792.
Vid import från icke EU land erläggs
- tull och
- mervärdesskatt
Tullsatsen varierar för olika varor, vanligen 0 – 20 %.
Det är klassificeringen i tulltaxan som avgör tullsatsen. En tänkbar klassificering av varan är enligt varukod 9031803990. Till denna varukod är knutet tullsats 4 %
Mervärdesskatten är 25 %
Tullen beräknas på varans tullvärde som är din totalkostnad för varan inklusive frakt och transportförsäkringskostnad
Mervärdesskatt beräknas på summan av tullvärde och framräknat tullbelopp."
Det skulle då innebära följande ca pris/Spyder2 kitt
Lite grovt räknat 10xspyder2 inkl frakt = ca12000:-X1,04x1,25= ca1560:-/st (Räknat på 150usd/st)
Troligen blir det något billigare då jag hittat priser runt 140USD i dagsläget.
Vid ev samordnat köp behöver jag 1000:- i förskott för att kunna hämta ut paketet.
Det tillkommer dessutom en fraktkostnad (kolla postens prislista) för de som inte kan hämta i Stockholm (bor på söder).
Jag har även kontakt med en svensk nätbutik som kan sälja enstaka ex för 1895:-
den nätsäljaren undersöker nu möjlighet till mängdrabatt och har lovat att
återkomma det gör jag också :0)
niklasl
Aktiv medlem
Hittade denna artikel på Outbackphoto med jämförelser mellan olika hårdvarukalibreringssystem.