** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Color Management i C1 (Capture One Pro)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag använder C1 och är osäker på hur jag skall ställa in "Color Management Settings".

Jag har en ICC profil som jag har skapat med en Spyder2. Jag vill göra om mina bilder till TIFF eller JPG i Adobe RGB. I min output destination (Working Space) i "Color Management Settings" skall jag då välja min ICC profil eller Adobe RGB.

Om jag väljer min ICC profil har även den information om sRGB eller Adobe RGB i sig? kan jag verifiera att den har Adobe RGB i sig på något sätt?

Vad definierar övriga val i denna dialog. Dvs "Web Destination" och "Proof Destination".

Stort tack på förhand!

Så här tolkar och använder jag de olika inställningarna i "Color Management Settings":

"Output destination (Working Space)"
----------------------------------------------------
Anger den profil som ska användas för det du ser på skärmen. Här väljer jag profilen "Adobe RGB (1998)".
Om jag vill se hur bildens färger ser ut när de skrivs ut på papper, så anger jag istället printerprofilen. "Soft Proofing" kallas det visst när man gör så.

Anger också den profil som används vid konvertering till fil, när "Color Management workflow:" är inställd på "Convert to Destination"

"Web Destination"
--------------------------
Anger den profil som används vid konvertering till fil, när "Color Management workflow:" är inställd på "Convert to Web destination". Som rubriken antyder, så är denna profil tänkt för bilder som ska web-publiceras. Här väljer jag profilen "sRGB IEC61966-2.1".

"Proof Destination"
--------------------------
Anger den profil som används vid konvertering till fil, när "Color Management workflow:" är inställd på "Convert to Proof destination". Jag använder den för att skapa filer för utskrift, och anger då t.ex. "ProPrint".

"Monitor Profile"
-----------------------
Anger den monitorprofil som ska gälla. Här ska ICC profilen från Spyder2 var angiven (jag använder samma produkt).

Tyvärr är jag inte helt nöjd med dokumentationen av C1, speciellt inte m.a.p. färghanteringen, men detta är i.a.f. min uppfattning om tingens ordning. Om någon har mera att tillföra, kanske korrigera någon missuppfattning från min sida, så vore ingen gladare än jag :)

Mvh Juha

Hej
Gå in i arbetsflöde och färghanteringsinställningar
Där ser du att programvaran har hittat vilken kamera som används och har därmed valt kameraprofil

Arbetsfärgrymden : Här väljer du lämpligen Adobe RGB eller om du vill arbeta med större färgrymd så kan du välja Wide Gamut. Du kan även välja Wide Gamut och exportera bilden till Photoshop där du antingen anpassar den större färgrymden till den mindre Adobe RGB (som är vanligast idag tillsammans med Color Match vad det gäller tryckeriernas önskemål) genom att proofa in färgerna i Photoshop eller genom att konvertera.

Web målprofil : s-rgb

Proof målprofil: Adobe RGB om du väljer denna profil som din arbetsfärgrymd eller annan profil tex din skrivarprofil. Beroende på vad du vill göra i programmet.

Skärmprofil: din genererade/uppmätta profil med spyder.

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar