Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Colin Prior

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var nyligen i Skottland och blev där tagen av Colin Prior's fantastiaska naturfotografier. Om jag bara kunde komma i närheten av Colins prestationer vore jag lycklig.

Är det någon som vet vad Colin brukar använda för utrustning när han fotograferar panorama landskap?
 
Vet ej, men en gissning är Fuji 617, velvia 50 och polfilter plus värmande och ND filter. Kan ju vara en 18x24 kamera med 6x17 mag också förstås!
 
Skottland bjuder på bra motiv, men som dock kräver att man har tid att vänta på vädret och ljuset då det inte är alltid man vet när solen infinner sig på vissa stället. Det finns mängder med fotoböcker över ung. samma lochar, glens, bergskedjor, den ena mer vacker än den andre. Colin är definitivt riktigt bra, men långt ifrån den ende.

Det trista när jag var där var att de massiv som jag tyckte lämpade sig för panoramar åkte jag förbi när det var gråmulet och jag hade 400a film i kameran. Velvia 50 åkte i när jag vandrade upp på ben nevis och det var sol, men knepigt med panorama när man är uppe på själva berget.

Någon gång ska jag åka tillbaka med stativ och framförallt, tid och åka runt mer enbart för att plåta. Nu drev jag vännerna till galenskap som det var. Sen har jag fortfarande inte hunnit fixa till det bästa panoramat då det inte ens skulle blivit panorama från början. Olika brännvidder, exponeringar och dessutom scannade negativ lämpar sig inte för ihopslagning, men skam den som ger sig.

Här är några av de småsaker som kommit upp.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=61930
Det lustiga med bilden the prison var att efteråt när jag skulle leta vykort, så fanns det flera olika som var tagna ur precis samma vinkel och några meter ifrån där jag stog, med väldigt snarlikt utsnitt. Så det verkar vara mode i vissa typer av kompositioner.

Tänkte försöka få upp det bra panoramat nu i veckan, men det är lite mer pill att göra.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.