Annons

Cobra ringblixt?????

Produkter
(logga in för att koppla)

reso75

Medlem
Hej
Har hittat en ringblixt för 700 pix, men märket gör mig konfunderad,,,,,,Cobra
Nån som vet?

I fotoaffären här hemma vid, har aldrig hört om Cobra tidigare. Skulle precis handla en Sigma em-140 när gubben drar fram denna ur rockarmen. Har kostat 1300, nu 700,,,,,,,,låter FÖR billigt därför vill jag kolla med macrofreaksen här.

Bilder på internet finns inte vi goolge el altavista som jag kan hitta.

Den har någon form av automatik på bländare 5,6 men hur det funkar med din kamera är väl osäkert. Hur som helst lär man få köra den manuellt. Om det går att variera ljusstyrkan så är den väl användbar, annars är det lite tveksamt.

En blixt med fullständig TTL som passar din kamera ger helt andra möjligheter.

Jepp, det är den.

Yes man måste köra manuellt, ska kolla så man kan variera ljusstyrkan, kan man det så ska jag slå till, 700 spänn i dessa samanhang är ju inte hela välden.

För 15-20 år sen (minst) ägde jag en ringblixt, som såg på pricken ut som den där. Den hette något annat, minns inte vad.

Automatiken fungerar med en sensor i blixten, så den fungerar lika bra (eller snarare dåligt) med alla kameror.
Mätvinkeln är stor och sensorn sitter väldigt "offside" i förhållande till objektivet, så att mäta ljuset på t ex en liten spröd blomma är dömt att misslyckas. Då fungerar det nog bättre vid dokumentfotografering.

Något behov av att variera ljustyrkan hade inte jag. Ledtalet var 5 enligt tillverkaren. Det var nog en kraftig överdrift, åtminstone för mitt ex. Så mindre än full effekt var det aldrig tal om. Tror inte heller att det gick variera effekten, om jag minns rätt.

Kanske har man lyckats förbättra den under de tjugo år som gått, annars är den nog inget bra köp.

Olle

Man får vad man betalar för är min erfarenhet,,,,

Jan Olof; TTL betyder?

Jag har sett macrobilxtar med ställbara armar som blixtarna sitter på, var får man tag på sånna om man nu inte bygger själv?

Det blir nog bara ett stativ hos fotohandlaren i morgon............

reso75 skrev:
Man får vad man betalar för är min erfarenhet,,,,

Jan Olof; TTL betyder?

Jag har sett macrobilxtar med ställbara armar som blixtarna sitter på, var får man tag på sånna om man nu inte bygger själv?

Det blir nog bara ett stativ hos fotohandlaren i morgon............

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=em-140dgn

Nikons digitala kameror har i-TTL.
Ljusmätningen sker genom objektivet Through-The-Lens

Canons DSLR har e-TTL.
Blixten fyrar av en förblixt som kameran mäter innan exponeringen, därefter kommer huvudblixten under själva exponeringen.

Det är kul med makro.
En avancerad ringblixt är ju ett mycket fint redskap för den hängivne.

Har man ingen externblixt innan så kan det vara ett hyfsat alternativ. En extern blixt har man ju nytta av i många andra situationer.
Med en omnibouncer på blixten och kanske även en förlängningssladd till blixten så går det ofta att sätta fint blixtljus på makromotiven.

Makro med extern blixt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/714300.htm?set=lp

Tack för infon

Tillbaka på ruta ett......em-140dg, 3000+ svdollar känns och det hade varit super att komma undan med 700, men det är som det är.

OK, så mätningen kallas TTL

Jepp, har skaffat "vanligblixt" och omnibouncer och är hel nöjd, jag tror till och med att Jan Olof var inblandad den gången och hjälpte till.

Vill dock även testa en ringblixt för det där härligt skuggfria macrot som inte lämnar något åt fantasin,,,,,,,,,,
Återkommer när jag exprimenterat lite med den.

Tack en gång till!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar