Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Closeup +10

Produkter
(logga in för att koppla)

prom64

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att köpa en närbildslins +10.
Finns det någon som har en sådan och kan
visa några bildexempel på hur resultatet blir?
Jus nu vill jag inte spendera massa pengar på en dyr macro objektiv.


MVH
Sebastian
 
Köp en Soligor 100/3,5 AF Macro från Cyberphoto på rea för 1576kr. Lite plastigt men lär vara ruggigt skarpt för priset. En högkvalitativ närbildslins är dyrare.

/Pontus
 
Köpte ett B+W 10x men det gav bara skärpa i mitten, men det kanske fungerar bättre med större sensor?
 

Bilagor

  • bw10.jpg
    bw10.jpg
    26.5 KB · Visningar: 490
Knappast... För att få kantskärpa måste du nog punga ut med 1313kr för en Canon 500D, en högkvalitativ försättslins med dubbla linser. Men dåliga försättslinser kan användas kreativt för vackra överstrålningseffekter på blommor och annat. Jag skulle sparat till Soligor-objektivet.

/Pontus
 
Tack för svaret/bilden.....det blir nog en soligor objektiv.

Ha en bra helg!
//Sebastian
 
Pongu skrev:
Knappast... För att få kantskärpa måste du nog punga ut med 1313kr för en Canon 500D, en högkvalitativ försättslins med dubbla linser.
Det är bara ni "stackars Canonfotografer" som behöver punga ut med så mycket. Nikons och Minoltas tvåelements försättslinser kostar mindre än hälften.
De går förstås bra att använda på Canonobjektiv också, om diametern passar. Eventuellt behövs stepupring.

Annars är den dåliga kantskärpan på billiga ettelements försättslinser och extrema tvåelements som 10+, bara ett stort problem när man fotar platta motiv som t ex mynt. När man fotar mer vanliga makromotiv, som blommor och insekter, är nästan alltid motivet i hörnen långt bort från fokusplanet och blir därför oskarpt i alla fall.

Olle
 
En annann lösning om budgeten är liten är en omvändningsring för ett par hundringar. Denna gör att du kan sätta objektivet åt "fel" håll, vilket gör att du kan gå betydligt närmare än annars.
 
Jag kommer att ta kameran med till Fotobutiken på måndag "låna" linsen och ta några testbilder.

Robin: Hur blir kvalite på bilderna om man gör så?

//Sebastian
 
Senast ändrad:
Det beror lite på vilket objektiv du använder. Oftast blir det betydligt bättre än att sätta linser framför.
 
Någon som har foto tagen med en Soligor 100/3,5 AF Macro? Erfarenheter av en sådan?

Tack på förhand!

//Sebastian
 
prom64 skrev:
Någon som har foto tagen med en Soligor 100/3,5 AF Macro? Erfarenheter av en sådan?

Tack på förhand!

//Sebastian

Hej Sebastian!

Denna bilden är tagen med objektivet du pratar om http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=148232 . Jag hade det till min minolta. Objektivet är plastigt och låter väldigt mycket när man använder autofokus men bilderna blir skarpa! Det var klart värt sina pengar om man inte har råd att skaffa något annat.
Objektivet i sig ger avbildningsskala 1:2 sen medföljer en lins man skruvar på som ger 1:1.

//Malin
 
SmurfMolly skrev:
Hej Sebastian!

Denna bilden är tagen med objektivet du pratar om http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=148232 . Jag hade det till min minolta. Objektivet är plastigt och låter väldigt mycket när man använder autofokus men bilderna blir skarpa! Det var klart värt sina pengar om man inte har råd att skaffa något annat.
Objektivet i sig ger avbildningsskala 1:2 sen medföljer en lins man skruvar på som ger 1:1.

//Malin


Snygt! Du har inte möjligtviss en färgfoto?
Det lutar åt att det blir en sådan objektiv men innan jag beställer så skulle jag vilja se hur färgåtergivningen blir.

//Sebastian
 
jag har fotat lite med tekniken att ha ett teleobjektiv på kameran och sedan ett normalobjektiv bakochfram utanpå.

jag hade flera exempelbilder uppe på fotosidan förut, men fick ta bort pga platsbrist.

En bild jag har kvar är denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=130867

det är en vanlig datorskruv som är ca 8mm lång.

förstoringen blir kraftig och kul.
jag fick kraftig vinjettering för normalobjektivet hade mindre diameter än telet.

//daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.