ANNONS
Annons

Close up filter.

Produkter
(logga in för att koppla)

bjällertroll

Ny medlem
Halloj

Jag har precis köpt två stycken close up filter. +4 och +10. Dom är till mitt objektiv på 70-200 (Canon EOS 350D) och nu är jag mera nyfiken på hur dessa fungerar.
När jag sätter på dom på kameran och kör, så är det helt blurrigt. Det är med andra ord apsvårt att hitta fokus. Är det så att dessa inte fungerar till ett zoomobjektiv såsom 70-200 mm ? Eller är det jag som helt enkelt inte får det att fungera bara?

=/

Jag är väldigt tacksam för hjälp, då jag gogglat har jag mera fått upp recensioner på jämföringar av filter istället för hur man egentligen gör.

Tusen tack för hjälpen!
 
Välkommen till makrovärlden :) Närghränsen flyttas närmare objektivet, dvs du kan bara fokusera skarpt på någon till några decimeters håll framför frontlinsen. Dessutom minskar skärpedjupet radikalt, det rör sig snarare om millimetrar än centimetrar. Ställ upp något lämpligt litet föremål på ett bord och så närmar du dig föremålet sakta med kameran så ser du till slut var du hittar fokus. Att flytta kameran fram och tillbaks kan vara en bättre metod att hitta fokus, än att vrida på fokusringen.
 
Filter? är det inte försättslinser vi talar om?
+4 och +10 antyder att det är linser, och du kan göra dig säker genom att titta och se om de beter sig som förstorningsglas. Kika i dem direkt med ögat och försök se hur nära du får skärpa. Siffran är vanligen dioptrier, och brännvidden blir då det inverterade värdet, och +10 skulle då bli 0,1 meter.

+4 och +10 är MYCKET, och närgränsen kommer att bli mycket nära.
En vanlig kit försättslinser brukar vara +1, +2, och +4, där +4 är det mest extrema som man sällan använder.
Så +10 verkar väldigt mycket.

De
Roy
 
Vad som händer med försättslinser är att du förkortar brännvidden. Uträknat som ex. ger 1000/med brännvidden ger dioptritalet för brännvidden. Dvs 1000/200 ger +5. Lägg till linsens dioptrital t.ex +10 ger +15. Dela sedan 1000/15 vilket ger 66,6 mm brännvidd vilket gör att du kan komma närmare motivet på bekostnad av att det ej går att fokusera på oändligt. Du kan sedan ställa som jag brukar göra fokusringen på mitten mellan närgräns och oändligt. Närma dig motivet till det verkar skarpt och tryck då ner knappen. Behövs då oftast bara lite justering av autofokusen. Eller fokusera manuellt.
 
Tusen tack för hjälpen allihopa :)
Jag var helt klart lite puckad och fick för mig att jag kunde stå kvar på samma ställe, zooma in och det skulle se bra ut. Får man skylla på att man är trött singelmamma eller ska jag spara det kortet till ett senare tillfälle ? ;)

Tyvärr så blir jag väldigt förvirrad när folk pratar siffror och mera åt det "kalla fakta"-hållet. Så även om ni menar väl så hänger jag inte fullt med så mycket, men tids nog så kommer det också :) Jag behöver bara läsa om det hela ett par gånger så sjunker det nog in.

Så nu när jag sitter här med mina nya fina filter (Close up, Soft focus, gråfilter) så har jag helt plötsligt idébrist vad man ska ta bild på. Är inte det typiskt så säg ?

Tusen tack hur som helst för snabba svar och väldigt bra hjälp!

Mvh
Frida
 
Gör som jag idag. Fikakorg, 50-200mm med +1 och +2 samt Pentax fisheye-zoom utan linser och en torr ekgren full med riddarskinnbaggar plus att jag blev full av myror plus en del vårblomster. Våren är fyll av liv.
 
Bildexempel?

Jag har också funderat på att köpa en Close Up lins (+10), främst på grund av att jag helt enkelt inte har råd att köpa ett ordentligt macro objektiv. Men innan jag slår till så skulle det naturligtvis vara kul att se ett prov eller två på bilder som är tagna med hjälp av en Close up lins. Har någon något att visa?
 
Du kan söka bilder tagna med en viss produkt här på Fotosidan. Gå in under produkter så hittar du. Här är sökresultatet för Hoya +4 närbildslins: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=7323

Värt att tänka på kan vara att närbildslinser uppför sig olika på olika objektiv. Effekten blir större desto längre brännvidd, samtidigt som bildkvaliten sjunker. På vissa zoomar lär de heller inte fungera så bra, fråga mig inte vilka. Två eller flerlinsiga linser ger generellt bättre resultat. Exempel på flerlinsiga linser är Raynox, som ger bra resultat. Hoya ger annars också bra resultat.
 
En persons hemsida om macro är Enrico Savazzi. Dessvärre inga bilder med försättslinser men mycket text. Bilder med andra kombinationer. Känns inte som något saknas. http://savazzi.freehostia.com/photography/default.htm. Han har fotograferat macro och close-up i över 30 år.

Tack för länktipsen! Nu när jag läste på Enrico Savazzi's hemsida så verkar det dock som att det är bättre att jag avstår att köpa en Close up lins och istället sparar ihop till ett ordentligt macro objektiv. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.