Annons

Clone out of order?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag får inte klonverktyget att funka. När jag väljer klonverktyget får jag ringen. När jag ska klona valt område med Alt kommer ringen med kryss i upp så allt funkar så långt. Men sedan när jag ska ta bort leverfläcken på halsen som i detta fall händer inget. Har jag kommit åt något av misstag eller gör jag någit fel?
Det är CS3.
 
Ett problem jag också har. Det kan vara fel på musen. När jag använder musen och funktionerna Lagningspensel och Kloningsverktyget fungerar det inte men när jag då byter till ritpennan (använder Wacom ritplatta) fungerar det. Byt mus och se om det fungerar.(jag har inte bytt musen eftersom det fungerar med pennan)
 
Har du kollat alla grundläggande inställningar, dvs arbetar du i rätt lager, vilket blandningsläge använder du, vad är opaciteten ställd till, osv?
 
Precis som Tomas säger här ovanför är det lätt hänt att man jobbar på fel lager, eller som jag, glömma att man bytt verktygets blandningsläge. Blandningsläget ser du i menyraden längst upp.
 

Bilagor

  • blandningslage.jpg
    blandningslage.jpg
    5.2 KB · Visningar: 279
Jo om jag har tidigare lager funkar det inte men om jag startar om allt och börjar med att klona märker jag att det funkar. Jag måste nog ligga i fel lager som ni skriver.
 
Det gäller att du antingen jobbar på det lager du har informationen på (alltså det du vill klona bort) eller så kan du klona på ett eget lager.

För att klona på ett eget lager behöver du först skapa ett nytt lager, välj därefter klonstämpeln och kryssa i "använd alla lager/sample all layers" i menyraden. Klonstämpeln kommer då hämta information från alla lager men måla på ett eget lager. Fördelen med det är att du t ex kan slå på/av lagret hur du vill, justera opaciteten, använda blandningslägen osv... allt som du kan göra med ett vanligt lager alltså. Ytterligare en fördel är att du lätt kan sudda bort delar av din kloning om du skulle ångra dig i ett senare skede.
 

Bilagor

  • all-layers.jpg
    all-layers.jpg
    5.5 KB · Visningar: 254
Tack David för dit engagemang. Jag gjorde som du sa men det funkade inte. däremot går det att klona när jag ligger i background. Alltid något men ditt förslag lät bra.
 
Du kanske har kommit åt Quickmask läget, men kan du klona på bakgrundslagret så är det nog nått annat knas...
 
Hm... nu går det segt med hjärnverksamheten.

Kan du kopiera bg-lagret och klona på det?
 
Ett litet användbart tips om man har problem med ett verktyg; gå upp till verktygskontrollpanelen och högerklicka på verktygsikonen (längst till vänster) och välj Reset Tool. Då nollställer man verktyget till fabriksinställningarna, brukar ofta hjälpa. Men kanske inte är problemet i ditt fall. Har du några Adjustmenst layers/Justerings lager? Detta har jag råkat ut för att det kan leda till att kloningsverktygen beter sig lite udda. Annars kommer jag just nu inte på några andra ideer ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.