Annons

Cirkulärt eller Linjärt polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

czappa

Aktiv medlem
Har lagt ut en annons på polarfilter och nu blir jag utfrågad om det är cirkulärt eller linjärt polarfilter. Det är linjärt men jag vet inte exakt vad skillnaden är. Kan någon förklara?
 
Om jag inte är helt ute och reser så har jag för mig att det cirkulära fungerar med auto-fokus.
Vilket dock inte det linjära gör.

Någon som vet bättre kanske kan fylla på.
 
Har du tillgång till ytterligare ett polarisationsfilter som du vet är icke circ. pol. så kan du testa genom att hålla filtren först med kamerasidan åt mot dig och det kända icke circ. pol. filtret närmast ljuskällan och sedan rotera dem så de stänger ute ljuset helt genom att det linjärt polariserad filtret släpper igenom vertikalt(eller horizontellt) polariserat ljus och det andra filtret blockerar det. Byt sedan plats på filtren utan att rotera dem. Blockeras ljuset fortfarande helt så är det okända filtret ett linjärpolariserat filter gör det inte det så är det ett cirkulärpolariserande filter. Denna slutsats kan du dra eftersom ett cirkulär polariserande filter blockerar en polarisationsrikting och därefter delar upp det ljus som inte blockerats i en ungefär lika stor del vertikalt som horisontellt polariserat ljus (kallas circulärpolariserat ljus). Ett vanligt linjärpolariserande filter gör samma sak förutam att det ljus som inte blockeras (motsatt polarisation till det som blockerats) nu inte delas upp.

Ett enklare sätt är kanske att läsa på filterkanten står det bara polariserande är det sannolikt ett linjärpolariserande filter. Står det circ. pol. eller liknande är det circulär polariserande ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.