Annons

Circles of confusion för Panasonic DMC-LX3

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken circles of confusion har Panasonic LX3?

-- Nicke
Samma som alla andra objektiv (eftersom kameran inte har med det att göra), vid en given brännvidd och ett visst bländarvärde, samt ett visst avstånd från skärpeplanet. Med tanke på hur du formulerat frågan så antar jag att du inte vet vad det innebär. Kan du precisera dig?

Samma som alla andra objektiv (eftersom kameran inte har med det att göra), vid en given brännvidd och ett visst bländarvärde, samt ett visst avstånd från skärpeplanet. Med tanke på hur du formulerat frågan så antar jag att du inte vet vad det innebär. Kan du precisera dig?

Circle of confusion har väl uteslutande med sensorstorleken att göra?

Circle of confusion har väl uteslutande med sensorstorleken att göra?
Det beror på vad du menar. En oskärpecirkel (vilket är en rätt bra svensk översättning) har inte med sensorstorleken att göra alls, men om det är skärpedjup som avses så använder man kortare brännvidder för mindre sensorer, och därmed blir oskärpecirklarna mindre.
En kamera "har" inte någon oskärpecirkel. Det är ett fysikaliskt uttryck för att beskriva hur stor en punkt renderas i skärpeplanet samt framför och bakom detta, beroende på objektivets upplösning (i skärpeplanet då), bländaröppning och avbildningsskala.

Nu undrar vi alltså vad det är trådskaparen vill veta. Hur kort skärpedjup man kan få? Det går ganska lätt att räkna ut, i alla fall i jämförelse med andra sensorformat vid samma bildvinkel och bländare.

Nu undrar vi alltså vad det är trådskaparen vill veta. Hur kort skärpedjup man kan få? Det går ganska lätt att räkna ut, i alla fall i jämförelse med andra sensorformat vid samma bildvinkel och bländare.

Ursäkta om jag var lite otydlig i min fråga. Jag använder en program från Magnus Karlsson som i min mobil räknar fram skärpedjupet för olika bränvidder, men till detta behöver jag oskärpecirkel på min LX3.

-- Nicke

Sensorn i LX3 är bara marginellt större än den som sitter i LX2 (1/1,63" resp. 1/1,65") så du kan nog lugnt använda värdet för LX2; 0,007mm.

Enligt dofmaster.com så har en LX2 en "circle of confusion" på 0,007mm
Kan det duga som ungefärligt värde?

Edit
Jag var visst lite långsam. Emil vann :)

Enligt dofmaster.com så har en LX2 en "circle of confusion" på 0,007mm
Kan det duga som ungefärligt värde?
Vid vilket avstånd, vilken brännvidd, vilken bländare och vilket avstånd från mätpunkt till skärpeplan? En kamera har som sagt inte någon oskärpecirkel. Det är ett mått på skärpa eller oskärpa där man måste veta en rad parametrar för att det ska vara av något som helst intresse. 0,007 mm låter som den linjära storleken på en pixel, vilket är något helt annat.

Tillägg: Att mäta skärpedjup i millimeter är ganska märkligt, men det går om man vet vilken oskärpecirkel man anser vara tillräckligt liten för att anse som skarp. Det finns inget absolut mått på detta, utan det får man avgöra med sina ögon. Enda användningsområdet för detta torde vara när man fotograferar med hyperfokalinställning.

ja ba, noll koll

Vid vilket avstånd, vilken brännvidd, vilken bländare och vilket avstånd från mätpunkt till skärpeplan? En kamera har som sagt inte någon oskärpecirkel. Det är ett mått på skärpa eller oskärpa där man måste veta en rad parametrar för att det ska vara av något som helst intresse. 0,007 mm låter som den linjära storleken på en pixel, vilket är något helt annat.

Ingen aning. Jag vet helt enkelt inte vad jag snackar om :)
Jag bara återger vad som anges på dofmaster.com. Uppenbarligen är det ett värde de använder sig av för sina beräkningar

Ingen aning. Jag vet helt enkelt inte vad jag snackar om :)
Jag bara återger vad som anges på dofmaster.com. Uppenbarligen är det ett värde de använder sig av för sina beräkningar
Jag är rätt skeptisk till alla dessa skärpedjupsberäknare på nätet måste jag säga. Det intressanta när det gäller skärpedjup torde vara hur stora oskärpecirklarna blir på ett visst avstånd bakom skärpeplanet. Alltså hur oskarp bakgrunden är i förhållande till bildens storlek. Det ändras (precis som skärpedjupet om man envisas med att mäta det i millimeter) med avbildningsskalan (motivets avstånd till kameran samt brännvidden) och bländaren.

Det här är ett väldigt intressant ämne som det faktiskt är rätt lätt att räkna på rent matematiskt. Men man måste veta precis vad det är man är ute efter för att få ut något vettigt av alla siffror. Det de flesta antagligen har störst nytta av är om man jämför sin kamera med småbildsformatet. Alltså; "hur oskarp blir bakgrunden med LX-3 vid motsvarande 60 mm och full bländaröppning, jämfört med t. ex. 60/2,8 på FF".

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar