ANNONS
Annons

Chinon objektiv till pentax k100d????

Produkter
(logga in för att koppla)

zupercoven

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!

Första posten från mig får handla om ett problem jag har.

Har en del gamla chinon objektiv med K-bajonett fattning(tror jag) och har kollat in en begagnad Pentax K100d och nu undrar jag om dom är kompatibla med varandra?

Jag har läst på pentax hemsida och i manualen, men inte förstått om det ska fungera.
Objektiven passar, men displayen till höger, uppe på kameran, visar bara
Av_ _ och blinkar. Tror att kameran vill att jag ska ställa in bländaren manuellt, men jag har inte klurat ut hur man gör...

Nån som har haft samma situation?

Hjälp!

Du måste ändra en inställning i kameran för att använda bländarringen på manuella objektiv, någonting i stil med "tillåt bländarring", minns tyvärr inte exakt vad menyn heter.

Kör sedan i manuellt läge på kameran, du får göra "stop-down" mätningar för att få en slutartid föreslagen. Vet tyvärr ej hur man gör det på en k100...

Hej allihopa!

Första posten från mig får handla om ett problem jag har.

Har en del gamla chinon objektiv med K-bajonett fattning(tror jag) och har kollat in en begagnad Pentax K100d och nu undrar jag om dom är kompatibla med varandra?

Jag har läst på pentax hemsida och i manualen, men inte förstått om det ska fungera.
Objektiven passar, men displayen till höger, uppe på kameran, visar bara
Av_ _ och blinkar. Tror att kameran vill att jag ska ställa in bländaren manuellt, men jag har inte klurat ut hur man gör...

Nån som har haft samma situation?

Hjälp!

Det går alldeles utmärkt att använda Chinon med pk-bajonett på en K100. Gå in i menyn och välj i inställningarna att tillåte bländarring. Sen ställer du programratten på "M" och mäter ljuset med att med högertummen (exempelvis) trycka in AEL-knappen. Bredvid objektivfattningen skall omkopplaren stå på "man" som avser manuell fokus. Sen är det bara att fota på...

Uffe

Det går alldeles utmärkt att använda Chinon med pk-bajonett på en K100. Gå in i menyn och välj i inställningarna att tillåte bländarring. Sen ställer du programratten på "M" och mäter ljuset med att med högertummen (exempelvis) trycka in AEL-knappen. Bredvid objektivfattningen skall omkopplaren stå på "man" som avser manuell fokus. Sen är det bara att fota på...

Uffe

Hmmm

Jag tyckte att jag gjorde som du beskrivit... :) tydligen inte...

pk-bajonett? är det samma som Pentax skriver som M(K) på sin hemsida?
det känns som en djungel att ta sig igenom alla förkortningar mm. :)

Vad betyder Av_ _ som blinkar till höger, som jag beskrev,?

TACK så hemskt mycket för era svar! Vilken snabb respons!

Troligen har du ett objektiv utan A på bländarringen; du ställer alltså in bländaren på objektivet. Tyvärr så saknar moderna Pentax möjlighet att läsa av bländaren. Jag tror det som blinkar bara talar om det för dig. Kameran vet allstå inte vilken bländare du har, det är därför du måste trycka på en knapp för att mäta eftersom kameran bländar ner objektivet för att mäta.

Prova att ta en bild och se hur den ser ut. Om det inte går att ta en bild har du troligen glömt AF-inställningen på Autofocus (ett fel som jag fortfarande gör ibland, men numera tar det bara en sekund innan jag kommer på vad som är fel). Med manuellt objektiv och Autofokus påslagen kommer kameran ta bilden när bilden har skärpa. Du kan alltså utnyttja detta, t.ex håll in avtryckaren och vrid långsamt fokusringen , alternativt Om något är på väg mot dig, håll in avtryckaren och bilden tas när föremålet är i fokus (funkar inte så bra på snabba objekt).

Troligen har du ett objektiv utan A på bländarringen; du ställer alltså in bländaren på objektivet. Tyvärr så saknar moderna Pentax möjlighet att läsa av bländaren. Jag tror det som blinkar bara talar om det för dig. Kameran vet allstå inte vilken bländare du har, det är därför du måste trycka på en knapp för att mäta eftersom kameran bländar ner objektivet för att mäta.

Prova att ta en bild och se hur den ser ut. Om det inte går att ta en bild har du troligen glömt AF-inställningen på Autofocus (ett fel som jag fortfarande gör ibland, men numera tar det bara en sekund innan jag kommer på vad som är fel). Med manuellt objektiv och Autofokus påslagen kommer kameran ta bilden när bilden har skärpa. Du kan alltså utnyttja detta, t.ex håll in avtryckaren och vrid långsamt fokusringen , alternativt Om något är på väg mot dig, håll in avtryckaren och bilden tas när föremålet är i fokus (funkar inte så bra på snabba objekt).

Försökt ta bilder men har inte lyckats.
Fokusfunktionsväljaren stod på MF, manuell fokus.

Försökt ta bilder men har inte lyckats.
Fokusfunktionsväljaren stod på MF, manuell fokus.

Då är det med största sannolikhet customfunktionen för att tillåta objektiv med bländarring som du inte lyckats ändra. Dessutom skall du köra M, vet inte om K100 tar bilder om du har kameran på Auto, A eller T, jsg skulle inte tro det. M är det som gäller.

Någonstans i bakhuvudet gnager ett litet minne av att en del Chinonobjektiv kan fastna på Pentaxhus.
Är det så?

Någonstans i bakhuvudet gnager ett litet minne av att en del Chinonobjektiv kan fastna på Pentaxhus.
Är det så?

Inte de helt manuella i alla fall.

De enda jag känner till som ökända för att kunna fastna är Ricoh-objektiv med KR-fattning, dvs. de objektiv som har ett P-läge på bländarringen samt elektriska kontakter i själva fattningen. Det tycks dock vara lite individuellt mellan olika sådana objektiv för en del har använt dem länge utan problem.

Det verkar dock vara rätt bökigt att få loss dem om de fastnar så man kanske inte skall prova... Å andra sidan finns det flera sätt att bygga om dem på om man vill kunna använda dem på sin moderna Pentax, här är ett.

Men det var alltså Ricoh, Chinon hade vad jag minns aldrig någon modell med program- eller bländarautomatik och hade därför heller aldrig någon skum variant på K-fattning, och därför bör de fungera utmärkt. Eller fanns det en CP-någonting..? På länken ovan kan man i alla fall se varför Ricoh-objektiven kan fastna och kontrollera sin egen utrustning om de ser likadana ut eller ej,

Det var nog Ricoh jag tänkte på.
Men Chinon hade som du säger en CP-modell med programautomatik, men där ställde man in minsta bländaren o så fixade det sig.
Det fanns ju faktist ett autofokusobjektiv oxå, med IR-mätning, en 35-70 om jag inte missminner mig helt.

Hallå allihopa!

har fått det att funka, det var bara att ändra till att använda bländarring i menyerna... som ni skrev längre upp.

Tack för hjälpen allihopa!

Nu ska jag försöka lösa mysteriet med batterier och kameror...

Hallå allihopa!

har fått det att funka, det var bara att ändra till att använda bländarring i menyerna... som ni skrev längre upp.

Tack för hjälpen allihopa!

Nu ska jag försöka lösa mysteriet med batterier och kameror...

Se där! Då är det bara att fota på. K100:an är suverän på denna punkt, att kunna hänga på vad som helst med pk-bajonett (med undantag för Ricoh-oblektiv med P-läge som nånon skrev) och få ljusmätning och tidsautomatik att fungera på ett bra sätt. Det är suveränt.

Mvh
Uffe

Ja, det känns fruktansvärt smidigt att kunna ta farsans gamla objektiv från slutet av sjuttiotalet o bara köra...

Smart/snällt gjort av pentax!

... även så nya DA objektivet 16-45 mm (i förhållande till FA eller äldre som jag tror du syftar på). Edit: och en del andra DA gluggar...

Synd att Pentax inte kan göra något (eller vill/ tycker inte själva att det är något att bry sig om/kan göra något åt) problemet med CA som tyvärr, enligt min mening, liiiite för många objektiv lider av (dvs probelm med CA (oavsett ifall vi väljer att kalla det purple fringing eller inte ;))).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar