Advertisement
ANNONS
Annons

Check av färgrymd vid uppladdning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Ibland ser man bilder på fotosidan som ser lite "dassiga" ut, färgerna är dova och de ser utt behöva justeras i nivåer eller liknande. När man lämnar en kommentar kan man mötas av oförstående och det beror ofta på att bilden är i färgrymden Adobe RGB som lämpar sig illa för visning i t ex Internet Explorer, trots att den ser bra ut i Photoshop (om man inte proofar för bildskärmen). Man bör använda sRGB och det skulle vara smidigt med en funktion som kollar färgrymden i uppladdade bilder och varnar eller indikerar för något som inte är sRGB. Nu kanske inte färgrymdsinfo finns sparad i bilderna och jag vet inte om man kan detektera det på något sätt i det fall den inte finns med i bilden, någon annan kanske vet?

Lyfter tråden för mitt problem är liknande.

I Photoshop ser bilden bra ut som den ska. Adobe RGB.

Sedan kopierar jag bilden och klistrar in i ett nytt dokument i photoshop för att inte ha med all EXIF info vid uppladdning och bilden får helt andra färgtoner.

Vad beror detta på och hur undviker jag det. Grundfrågan är ju egentligen hur jag får bort EXIF utan att ändra färgerna.

kawill skrev:
Lyfter tråden för mitt problem är liknande.

I Photoshop ser bilden bra ut som den ska. Adobe RGB.

Sedan kopierar jag bilden och klistrar in i ett nytt dokument i photoshop för att inte ha med all EXIF info vid uppladdning och bilden får helt andra färgtoner.

Vad beror detta på och hur undviker jag det. Grundfrågan är ju egentligen hur jag får bort EXIF utan att ändra färgerna.

Får bilden andra färgtoner i photoshop? Det låter konstigt. Eller kan det vara så att det nya dokumentet per automatik tilldelas färgrymden s-rgb, och att sen adobe-rgb bilden du klistrar in där blir färglösare därför, precis som en Adobe-rgb bild på webben. Testa att konvertera bilden till s-rgb innan du klistrar över den i det nya dokumentet.
Annars finns enklare sätt att bli av med EXIF. Kör "spara för web" i PS, innan du laddar upp bilden. Då skalas EXIF-informationen bort från filen.

/jer.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.