Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

chassikontakt för PC-Synkkabel

Produkter
(logga in för att koppla)

budda

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan köpa chassikontakter med PC-Synkkontakter om man vill bygga en egen blixtkontroll?

Jag kan givetvis byta kontakt på en synkkabel i ena ändan men det är ju lite proffsigare med rätt kontakt :)
 
PC-Syncen på studioblixtar har väl något liknande vanliga 5.5mm Photo va. Borde i sådant fall finnas på Elfa, eller t.o.m. Clas Ohlson och Kjell & Company.

Är det de mindre kontakterna du åsyftar så vet jag inte. Kolla med Elfa är mitt råd. Annars vet jag inte. Reservdelsorder från någon leverantör kanske.
 
Damocles skrev:
PC-Syncen på studioblixtar har väl något liknande vanliga 5.5mm Photo va. Borde i sådant fall finnas på Elfa, eller t.o.m. Clas Ohlson och Kjell & Company.

Är det de mindre kontakterna du åsyftar så vet jag inte. Kolla med Elfa är mitt råd. Annars vet jag inte. Reservdelsorder från någon leverantör kanske.

Det är de små som finns på kamerahuset och på min SB-28 blixt. Men jag får väl tillverka en specialkabel om det inte går att få tag på.
 
Jag hade en kort kabel till min gamla Nissin 350T som jag helt resolut klippte av och skarvade med lite tjockare högtalarkabel. Men min Nisson hade ju också 225V i sync-spänning. Fungerade bra. Borde gå att hitta äldre kablar i beg-butiker som du kan skarva eller ta donen från.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.