Annons

Charteresa knäckte min Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Åkte på en tvåveckor tur till Alanya i Turkiet. Med mig hade jag min Mark III med ett 17-40mm på. Efter en vecka strejkade plötsligt kameran och error 01 visas i displayen där den klagade på att det inte var kontakt mellan objektiv och kamerahus och att kontakterna skulle rengöras!!! Rengjorde kontakterna frenetiskt så guldet blänkte , men icke. Så länge jag hade kameran inne på rummet i normal temperatur ca 20-23 grader funkade den fint men när jag tog ut den , ca 30-35 grader och ganska fuktigt så kom felet direkt. Påpeka att jag hade kameran i en plastpåse när jag gick ut i värmen för att undvika kondens. Väl hemma har den fungerat perfekt. Har dock lämnat in den på vekstad för genomgång. Blir dock grymt besviken att denna "stridsvagn" inte klarar en simpel chartersemester. Inbillat mig att den ska klara lite tuffare miljö innan den klappar ihop. Har läst om fotografer som fotograferat i regn utan problem. Eller ?? Lite orolig då vi planerar för en safariresa till våren. Skulle svimma om den skulle börja krångla precis när lejonet tar ett språng ..... Ska bli mycket intressant vad kameraverkstaden hittar..
 
Det låter mycket underligt. 30-35 är inte ens en särskilt extrem temperatur, hade det handlat om motsvarande på minusskalan hade det varit mer förståeligt. Jag är nyfiken på vad verkstaden säger, uppdatera oss!
 
Fukt är ofta jobbigare än värme. Jag har mest hört problem från djungel/regnskogsområden med hög värme och extrem funkt.

Kanske är det objektivet som inte klarade klimatet? Det kan ju förklara felkoden.
 
<tillbaka

Jaha , då var kameran tillbaka. Teknikern ringde och berättade att dom inte hade kunnat få fram felet. Dom hade provat allt möjligt , bla lagt den i frysen , men den fungerade klockrent som den skulle !?
Därimot hittade han lite oxidation på kontakterna !!!!? på objektivet. Rengjort dom och jag får prova igen. Dom bjöd på detta. Hatten av för den vekstaden.
 
Det var inte så att du satt på ett luftkonditionerat rum med optiken av och stängde in nedkyld och fuktig luft som spökade till det i värmen ute?
 
Jaha , då var kameran tillbaka. Teknikern ringde och berättade att dom inte hade kunnat få fram felet. Dom hade provat allt möjligt , bla lagt den i frysen , men den fungerade klockrent som den skulle !?
Därimot hittade han lite oxidation på kontakterna !!!!? på objektivet. Rengjort dom och jag får prova igen. Dom bjöd på detta. Hatten av för den vekstaden.

Då blir det till att åka till värmen igen eller vänta ett år på nästa värmebölja!
 
Ja och nästa resa till värmen blir ett safari till Kenya. Känns inte helt bra kan jag säga. Funderar på att köpa ett beganat hus typ 40D att ha i reserv. Håller tummarna..
 
Min plastiga ej vädertätade 450D har aldrig klagat i tropiska klimat, tagen ut och in ur AC-rum utan påse. Kondens visst men aldrig strejk. Låter märkligt att en MkIII skulle krokna av annan orsak än materialfel.

Du bör kunna kontrollera kontakternas skick med en multimeter(Ohm)
 
Du kan väl göra ett växthustest eller skruva upp värmen ordentligt i bilen för att simulera? Vill du testa fukt och värma är det ju bara att stänga in sig i badrummet och låta duschen spola varmvatten. Känns som det borde funka i teorin i alla fall :)
 
Varför la dom kameran i frysen när du hade problem med värme?


Känner du ingen som har en bastu?
Om du har är det ganska lätt att återskapa de förhållanden du beskriver, kasta lite vatten på aggregatet så får du fuktigheten...

Lycka till.
 
- Dom hade ingen "klimatkammare" på den verkstaden att testa den i , så därför testade dom frysen för det var enda sättet dom kunde fixa en extrem miljö. Har haft samma tanke på som ni att sätta den i en bastu eller i badrummet och duscha varmt så det ångar.

- Visst är det konstigt att en Mark III kroknar på en charter. Hade en gammal D10 som jag släpade med i tre veckor i Thailand , och den fick stryk vill jag lova men både stötar , fukt , sol , regn , damm och annat. Men den tugga på utan att protestera. Så visst blir man grymt besviken när man lägger ut femsiffrigt belopp på en Mark III med detta resultatet.

- Vet ej om mitt 17 - 40 är vädertätat. Hittar ingen beskrivning att det ska vara så , men vid bajonettkopplingen sitter en gummitätning som tätar direkt mot kamerahuset.

Återkommer när jag gjort en test.
 
Det var inte så att du satt på ett luftkonditionerat rum med optiken av och stängde in nedkyld och fuktig luft som spökade till det i värmen ute?

Den nedkylda luften är per automatik torrare än den utanför för den kan inte lösa lika mycket vatten.
Kondensen kommer sig av att kameran är kallare än daggpunkten för luften utanför när man tar ut den.

Lite som att lägga en fryst kyckling på upptining.
 
Den nedkylda luften är per automatik torrare än den utanför för den kan inte lösa lika mycket vatten.
Kondensen kommer sig av att kameran är kallare än daggpunkten för luften utanför när man tar ut den.

Lite som att lägga en fryst kyckling på upptining.

Under normala omständigheter så är det så. I t.ex ett hotellrum eller annat med varierande AC-teknik och kvalitet kan den likväl hålla lika hög luftfuktighet som ute. Därav frågan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.