ANNONS
Annons

CF vs SD, i en 1D Mark II N

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Läste på Sports Illustrated att SD-kort bara var en nödlösning. Hur kommer det sig?
Om korten i sig har samma läs/skriv-hastighet så borde det väl inte spela någon roll?
Eller är kameran snabbare att skriva på CF?

Jag har ett 4GB CF sandisk E3 nu, och tänkte även köpa motsvarande SD. Så jag har 8GB totalt i kameran. Vill gärna fota med SD-kort till vardags, då min laptop har en sådan läsare inbygd. Finns det några nakdelar med det?

Och en annan fråga.

Varför kan man göra en "low level format" på SD-kort i kameran, men inte på CF-kortet?

SD-kortet kom till eftersom Canons tekniker lyckades banta ner storleken på elektroniken mot föregångaren 1D.

Att kalla det nödlösning är löjligt. SD-korten når högre skrivhastigheter än CF. Med en uppdaterad programvara ska mark II-kamerorna klara SD-kort över 2 GB.

har kört 4gb sdhc i min 1dmk2 utan problem

obs dock att det e lite lurigt i vart fall på 1dmk2 att om du kör med två kort, plockar ur det ena o slår på kameran väljs det andra in.

Trodde jag tappat bilder då jag råkade komma åt luckan så den stängdes o kameran strartade igen medan jag tömde kortet, fortsättningen av sessionen hamnade då på sd kortet istf cf kortet.

Före uppgraderingen av kameran hände den sig om man försökte formattera sd kort av typen sdhc (4gb i mitt fall)

Roine

Finfint. Då blir det ett 4gb SD Sandisk E3 när det kommer in i lager.
Då har man 8 gig i kameran, och slipper hålla på med lösa kort :)

Tack för era synpunkter.

hej igen
det svettiga är att ytterst få sd läsare tar sdhc kort, köpte ett sandisk kit på dustin med en liten läsare till. Tömmer normalt kameran via fw kabeln till kameran.

Men ingen av mina gamla sd läsare tar 4gb kortet.

kör mes sd korten i G7 an, o CF i 1Dmk2.

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar