Annons

CF minneskort till D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
När man köper kort så kan man välja märke, storlek och sedan skrivhastighet. Men hur stor betydelse har det sistnämnda?

Är det värt att hosta upp med dubbelt så mycket pengar för ett snabbare kort? Märks det överhuvudtaget när man fotar om man kör på ett billigare kort?

När man köper kort så kan man välja märke, storlek och sedan skrivhastighet. Men hur stor betydelse har det sistnämnda?

Är det värt att hosta upp med dubbelt så mycket pengar för ett snabbare kort? Märks det överhuvudtaget när man fotar om man kör på ett billigare kort?

Vad gäller skrivhastighet skrev jag faktiskt till Nikon för ett par veckor sedan och frågade om just detta. Svaret jag fick var att den faktiska skriv och läshastigheten oavsett om man köpt en D3, D3s eller D3x är 21mb/s från buffert till kort, så snabbare kort än så helt enkelt är bortkastade pengar.

//Rickard

Vad gäller skrivhastighet skrev jag faktiskt till Nikon för ett par veckor sedan och frågade om just detta. Svaret jag fick var att den faktiska skriv och läshastigheten oavsett om man köpt en D3, D3s eller D3x är 21mb/s från buffert till kort, så snabbare kort än så helt enkelt är bortkastade pengar.

//Rickard

Hahaha... ja det var då typiskt! Snacka om att man blir lurad av alla siffror och slänga pengar på onödig teknikutveckling. Kan ju hända att korten är snabbare att ladda ur till datorn men det är ju fånigt att betala grymt mycket extra pengar för.

Svaret jag fick var att den faktiska skriv och läshastigheten oavsett om man köpt en D3, D3s eller D3x är 21mb/s från buffert till kort, så snabbare kort än så helt enkelt är bortkastade pengar.
Enligt Galbraiths tester skyfflar D3 data åtskilligt snabbare än så. Tyvärr har han inte uppdaterat tabellerna på länge, så de senaste typerna av kort är inte med.

Hahaha... ja det var då typiskt! Snacka om att man blir lurad av alla siffror och slänga pengar på onödig teknikutveckling. Kan ju hända att korten är snabbare att ladda ur till datorn men det är ju fånigt att betala grymt mycket extra pengar för.

Som du skriver ligger vinstern i överföringen, framför allt när korten börjar bli 8, 16 och 32 GB stora.
Är man en sådan fotograf att man fyller dem vid varje session så finns det tidvinster att göra vid överföringen till datorn. Men det kräver också en snabb läsare, gärna med firewire och de kostar också en massa pengar.

Så det är dyrt att ha bråttom.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto