Annons

CCD modul utbytt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fermanstorp

Ny medlem
Har en Pentax K10D inköpt för 7 måndarer sen, fick lämna in den i maj för den började ta knall rosa bilder, även linjer som var rosa i bilderna.
Pentax bytte ut CCD modulen, kameran har funkat fint tills förra veckan, nu funkar inte AF längre. Suck har lämnat in den igen.
Är det någon som har stött på samma problem?

Mvh Veronica M

Jag har sett två meddelanden tidigare under två års tid om sensor bytt pga rosa bilder (en var en K100D och den andra en K10D), så så värst vanligt är det inte (men visst kan vi alltid ge en känga åt Sony för att deras sensor plötsligt färger bilderna rosa :) ).

Utbytt AF modul har jag inte sett något meddelande om alls i detta forum, så vad jag kan se så är du först. Grattis! :) :)

Den ena kameran reagerade med rosa färg bara i kallt väder om jag minns rätt. Min K10a funkar bra än...

Tack för svaren, jag avvaktar svar från serviceverkstaden.

Korkad fråga kanske men min dotter tar sjukt mycket bilder så kan man slita ut en kamera rent
hypotetiskt. Uppe i 12000 bilder hittils.
Hon sover nästan med kameran så jag får ha den på nåder när jag ska fota ;-)
Men så ska hon bli fotograf och någonstans ska man börja.

//veronica

Fermanstorp skrev:
Tack för svaren, jag avvaktar svar från serviceverkstaden.

Korkad fråga kanske men min dotter tar sjukt mycket bilder så kan man slita ut en kamera rent
hypotetiskt. Uppe i 12000 bilder hittils.
Hon sover nästan med kameran så jag får ha den på nåder när jag ska fota ;-)
Men så ska hon bli fotograf och någonstans ska man börja.

//veronica

Jag har tagit 23000 bilder sedan Mars. Inga problem alls.

Ja, man kan slita ut en kamera.
Det är slutaren som har en begränsad livslängd, men jag har sett rapporter om att det finns de som har nått över 100 000 exponeringar med den.
Däromkring ligger gränsen för den, och då behövs det en ny slutare och sen fungerar den igen.

Sen kan ju CCD:n ge upp, men där finns det än så länge inte så många rapporter om vad som egentligen händer. (det verkar som att antalet "döda pixlar" ökar med tiden).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar