Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture one hittar inte min kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Minelle

Medlem
Har en Nikon D80.

Har i dag laddat hem Capture one efter läsning här på forumet.
Vill kunna fota och bilderna ska direkt hamna i datorn för att kunna se kvalité och kunna göra inställningar i datorn, direkt.

Verkar jätte smidigt, men programmet hittar inte min kamera.

"ingen kamera ansluten"

USB inställningen i kameran står på PTP.

Jag använder usb kabeln och kan inte komma på vad jag gör för fel, snälla hjälp mig. Har hållit på sedan kl.10 i förmiddags och börjar ge upp...

Tacksam för hjälp!
Mvh Elle


Hittade precis det här:
Om du har installerat Capture One 4 PRO kan du även fotografera med anslutna Canon DSLR-kameror.

Så inte min Nikon?
Hittar inget program som följde med min kamera när jag köpte den, ligger nog i en bra kartong. Om nu inte detta program fixar detta, vad ska jag använda då?

Har lightroom 2 installerat och tycker mycket om att jobba i detta program, fixar lightroom att visa bilderna direkt när jag tagit dom?
Hur gör jag i så fall?
 
Senast ändrad:
Jag tror, utan att ha testat, att Lightroom fixar biffen åt dig.
Men jag vet dock inte hur du ska göra.
 
Jag tror, utan att ha testat, att Lightroom fixar biffen åt dig.
Men jag vet dock inte hur du ska göra.


Tack, ditt svar gjorde att jag tog mig en extra tid att söka och jag hittade äntligen Nikon Camera Control Pro 2.0, som "Try" och den visade bilderna när jag fotade, ska imorgon ge mig på att se hur jag får in bilderna i Lightroom. Hoppas inte det tar 10 timmar till. ;)
 
Har idag köpt en Canon 30D.

Programmet hittar inte denna heller, är inte 30D en:DSLR-kamera?

Snälla hjälp, vad gör jag för fel?
 
Ja, inga problem.
Kan flytta bilder från kamerans "map" till datorn och han känner av när jag sätter in usb kabeln och frågar vad jag vill göra.
 
Jag har själv en Canon 40D och kan med den bara göra sådär med canon's egen programvara, inget annat program funkar då canon har ändrat något så det inte funkar med annat verkar det som.
Så då får du göra via canon utility.
 
Det ska fungera med både Nikon D80 och Canon 30D enligt Capture One om du kör Pro-versionen, men kontrollera hur du ställt in kommunikationsporten i kameran, den ska stå på PC connection eller normal, Print/PTP fungerar inte med min 5D, kanske likadant med dina kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.