Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

capture one eller rawshooter

Produkter
(logga in för att koppla)
Windows versionen har inte, Mac versionen har.
Detta är en av dom funktionerna som är plannerad för 4.0.
Givetvis kan man dra ut Capture One fönstret så att den passar över två skärmar men då ska man tänka på att stätta skärmprofil i Capture One så att den passar till den skärm som har huvud previewn.
 
Bildjämförelse i Capture One Pro (off topic)

Fred H skrev:
.. dual screen jämförelse ...
Capture One Pro (3.7.1 för Windows) har denna möjlighet till bildjämförelse - se dumpen nedan - genom knappen "compare captures side by side".

Men: om du zoomar i de två jämförda bilderna för att kolla in detaljskärpa, minspel och liknande upptäcker man att de INTE uppdateras utan att de kvickt blir pixligare ju mer man zoomar - ganska kass, förmodar att detta är en bugg i programmet som förhoppningsvis rättas till i kommande versioner.

Om man istället (normalfallet för mig) bara har en enda bild i mittfönstret uppdateras den i takt med att man zoomar kraftigt - bra - här kan man detaljgranska bilden ordentligt utan att den blir grov och pixlig.
 

Bilagor

  • jämförelsefönster1.jpg
    jämförelsefönster1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 513
Tyvärr har inte C1 zoommöjligheter utan har endast två lägen (eller kanske tre) med full skärpa, obegripligt för en så dyr programvara..

Gert
 
Re: Bildjämförelse i Capture One Pro (off topic)

cowboy skrev:
Capture One Pro (3.7.1 för Windows) har denna möjlighet till bildjämförelse - se dumpen nedan - genom knappen "compare captures side by side"....
Tack Bo. Du har lagt ner en massa arbete för att hjälpa mig.
Hur kunde jag ha missat det, när jag har använt det förut? Glömskan, grrr :-( Men, jag är "happy again".
Så, det bekräftar också vad jag sa innan, att om man har C1 då behöver man inte skaffa det nya RAWShooter Plus. De är ganska likvärdiga.
/Fred
 
Får jag lägga mig i?

Jag har laddat ned testversionerna av Rawshooter och Capture One och jag är inte helt nöjd med någon. Nu kan det bero på att jag inte lärt mig dem men ändå.

Rawshooter känns lätt att arbeta med (när jag väl kom på hur man sparar bilderna). Jag tror jag skulle kunna lära mig den snabbt men jag får inte bra färger hur jag än gör. Däremot blir bilderna skarpa och välexponerade.

Capture One Pro tycker jag är svårbegriplig och det känns inte som om jag kan göra mycket mer än att antingen låta det vara som det är eller trycka på auto. Det är svårt att se hur slutresultatet kommer att se ut och bilden jag arbetar med är för liten. Det känns som att arbeta i blindo och hoppas på att slutresultatet blir bra. Kanske är programmet främst tänkt för att göra konverteringar av stora mängder med standardinställningar.

Vad säger ni som kan dessa program? Jag kanske ska berätta att jag använder CS i vanliga fall.
 
Jag håller också på att lära mig Rawshooter.
Men om ni får bleka färger så testa att ändra Appearance från Custom till Normal. Om ni inte justerar de inställningarna manuellt dvs.

Rawshooter kom jag in i direkt som Eva säger, Capture One laddade jag ned efter Rawshooter men avinstallerade ganska snabbt.
 
gsengma skrev:
Jag har samma känsla som du vad avser Rawshooter, dvs problem med väldigt avslagna och bleka färger.

Gert

Blekt blir det inte för mig men jag är däremot skeptisk över autofunktionen, ofta så blir bilderna oerhört blåa om jag använder den. Nåt jag borde ställa om nånstans?

Däremot så tycker jag att jag fått till ett bra arbetsflöde när jag själv behandlar bilderna manuellt & då blir dom bra också.

Ska tillägga att jag bara jämfört med Convertern i CS2 som jag dock inte blir vän med. Den är säkert bra men jag fixar, som RAWnybörjare, inte att få till nåt bra arbetsflöde med den.

//Larsa
 
C1LE+Olympus E-1

Får vi nya profiler också t.ex till Olympus E-1?
LE 3.7.1 ger ibland ganska fula "artefarketer" (om det nu stavas så)
 
Hm, jag får övermättade färger med blåton i Rawshooter.

Sa förresten fel, det är CS2 jag använder. Jag har inga problem med den men fort går det inte. Nu envisas jag alltid med att ställa in allt manuellt.
 
Det är samma sak för mig Eva, jag lyckas inte bygga upp ett snabbt arbetsflöde. Jag är rädd att det dock har mer att göra med att jag inte kan låta bli att pilla lite på varje bild. För mycket perfektionist. Rawshooters prioriteringsfunktion kanske är något för mig (även om man lika gärna kan använda ACRs stjärnor....vilket jag ju inte gör).
 
Re: C1LE+Olympus E-1

thosta skrev:
Får vi nya profiler också t.ex till Olympus E-1?
Jag har sju olika Olympus E-1-profiler i min Pro 3.7.1. (Workflow > Show color management settings > ..)

"Olympus E-1 Generic V3" är daterad 2005-03-08. De övriga är från mars och november -04.
 

Bilagor

  • olympus_e1_profiler1.jpg
    olympus_e1_profiler1.jpg
    57.6 KB · Visningar: 497
.Z. skrev:
Blekt blir det inte för mig men jag är däremot skeptisk över autofunktionen, ofta så blir bilderna oerhört blåa om jag använder den. Nåt jag borde ställa om nånstans?

Däremot så tycker jag att jag fått till ett bra arbetsflöde när jag själv behandlar bilderna manuellt & då blir dom bra också.

Ska tillägga att jag bara jämfört med Convertern i CS2 som jag dock inte blir vän med. Den är säkert bra men jag fixar, som RAWnybörjare, inte att få till nåt bra arbetsflöde med den.

//Larsa

Det enda som finns är "Processing parameters" (i alla fall i premium versionen) men jag har experimenterat med inställningarna i det formuläret och är osäker på om det verkligen är det du letar efter. Det finns ingen möjlighet att justera färgbalansen i den menyn och är det inte det du letar efter att parera den på alla bilder som annars blir lite för blå?

Jag har också en 7D och jag tycker inte jag har några färgproblem. Däremot hade en kille jag känner med en Canon 350D svåra såna där rött och grönt blev väldigt fel i RSE.
 
C1LE+Olympus E-1

Hej Bo!
Jag har bara 2 E-1 profiler i min version (3.7.1.126 för att vara noga). Där ingår E-1 Generic V3.
Jag kanske uppgraderade lite för tidigt.
Är det någon som vet hur man aktiverar "Proof målprofil", den är helt grå på min version, alla andra profiler kan användas.
 
Du får nog uppgradera från "LE" till "Pro" (?)

thosta skrev:
Är det någon som vet hur man aktiverar "Proof målprofil", den är helt grå på min version, alla andra profiler kan användas.
Menar du rutan "proof destination" i "color management settings" (har engelsk programversion) så verkar - om jag nu förstår fikonspråket rätt - den funktionen bara stödas i Pro-versionen.

Ur hjälpfunktionen, sök på "proof destination":

"Proof Destination: Embeds the selected proof destination profile in the processed TIFF or JPEG file. The application converts the image to the default workspace or to CMYK on-the-fly."

och

"Only Capture One PRO provides CMYK output - one of the many advantages of Capture One PRO over Capture One LE."

Gissar, kan ha fel.
 
Eva R skrev:
Capture One Pro [...] och bilden jag arbetar med är för liten. Det känns som att arbeta i blindo och hoppas på att slutresultatet blir bra.
Med tryck på olika funktionstangenter kan du visa eller dölja delar av panelerna. Tryck t ex F9 så ser du bara bilden. Med en mouse-over effekt i övre högra hörnet kan du få ut en liten mini-meny för vissa verktyg, t ex zoom. F8 döljer bara miniatyrerna till vänster, F6 verktygen, o s v.

Någon kommenterade zoomen i Capture One. Den är inte riktigt bra, det blir pixligt - om man inte väljer att zooma med knappen men då kan man inte välja zoomningsgrad.

Personligen tycker jag att färgåtergivningen i Capture One är bra men ibland kan grönt bli lite väl intensivt. Profiler för den som önskar finns att köpa på http://www.etcetera.cc/pub/.

Capture One är bra men kan helt klart bli bättre. Sannolikt är dock Aperture en betydligt större utmaning för Phase One än vad Rawshooter är.
 
Jag gjorde en jämförelse mellan C1 Pro samt RawShooter och tycker att RS ger något mer detaljer.
Har lagt upp 3 bilder, alla är körda rätt genom programmen utan någon korrektion från min sida. Skärpningen i C1 är satt på standradvärde för soft look samt standard look. Skärpningen i RSP är också default.

Skulle vara intressant o se eran bedömning.

C1 Pro Soft look:
http://www.andreas-sandberg.se/images/test/c1soft.jpg

C1 Pro Standard look:
http://www.andreas-sandberg.se/images/test/c1standard.jpg

RawShooter Premium 2006:
http://www.andreas-sandberg.se/images/test/rsp.jpg

/Andreas
 
Jag tycker att C1 Pro Standard look bilden är den bästa varianten bland de tre publicerade.
Himmlen är blåare på RS bilden.
Men du har en dammkorn på sensorn :)
RS 2006 är nästan lika. En del saker tycker jag mycke om hos RS 2006 som saknas faktiskt i RS 2005.

/Fred
 
Jepps jag håller helt med dig! Dammet är borta sedan länge ;) Tänkte bara om man kunde se detaljskillnader på samma skärpenivå i bilderna. C1 Pro Standrad är ju den som ser helt klart trevligast ut.
Men tittar man per pixel så ser den nästan för skärpt ut i detaljerna. Har slängt upp den som 50x70 förstoring på väggen och där drog jag på lite mer skärpning och det ser kanon ut! Redigerade såklart bort dammet då ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.