Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Capture One - Det jag ser är inte det jag får ut.
- Trådstartare Vikentij
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Vilken färgrymt e det du konverterar till? Är det den konverterade bidlen som är blek. Prova sRGB som utprofil.
Är det däremot det du ser på skärmen finsn en knapp i översta raden som stänger av färghanteringen, det e inte bra stänga av den.
Roine
Är det däremot det du ser på skärmen finsn en knapp i översta raden som stänger av färghanteringen, det e inte bra stänga av den.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
japp
men vad titta du på i då? dvs vad ahr du sammanfogar bilderna i för program?
Beskriv gärna flödet mer utförligt
men vad titta du på i då? dvs vad ahr du sammanfogar bilderna i för program?
Beskriv gärna flödet mer utförligt
Vikentij
Aktiv medlem
Kameran är inställd på Adobe RGB 1998 (a98).
Capture One är också inställt på a98.
Monitorn är satt till a98.
Jag lägger bilden (i RAW format) i en tom katalog.
Startar CO och navigerar till katalogen.
Nu ser jag bilden som huvudobjekt i CO.
Utan att förändra något väljer jag "Process".
Color Management workflow är satt till Convert to Proof destination. Proof desitnation är satt till a98.
När processen är klar, dyker bilden upp och visas med Windows Picture and Fax Viewer.
Redan här ser man skillnaden.
I tron om att det är Windows P&F Viewer det är fel på provar jag att öppna upp JPG bilden i ett antal andra verktyg. Resultatet är tyvärr densamma, bilden i CO är annorlunda.
Fundering: Spelar kamerans färgrymd inställning någon roll om man kör RAW?
Capture One är också inställt på a98.
Monitorn är satt till a98.
Jag lägger bilden (i RAW format) i en tom katalog.
Startar CO och navigerar till katalogen.
Nu ser jag bilden som huvudobjekt i CO.
Utan att förändra något väljer jag "Process".
Color Management workflow är satt till Convert to Proof destination. Proof desitnation är satt till a98.
När processen är klar, dyker bilden upp och visas med Windows Picture and Fax Viewer.
Redan här ser man skillnaden.
I tron om att det är Windows P&F Viewer det är fel på provar jag att öppna upp JPG bilden i ett antal andra verktyg. Resultatet är tyvärr densamma, bilden i CO är annorlunda.
Fundering: Spelar kamerans färgrymd inställning någon roll om man kör RAW?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Ser direkt två problem med min ringa kunskap
1. Adobe e ingen skärmprofil, den skall vara sRGb eller nått en kalibreringssak skapat, jag kör spyder
2. De program du nämner hanterar väl inte färgprofiler?
Mitt enkla tips är:
===================
1. ställ skärmen på 6500 grader kelvin, kör adobe gamma kalibering o ha den profilen som standard, den blir sRGB med bra kontrast o ljus
2 Kör sen en konvertering i C1 till sRGB
3. titta
4. Återkom
Ser direkt två problem med min ringa kunskap
1. Adobe e ingen skärmprofil, den skall vara sRGb eller nått en kalibreringssak skapat, jag kör spyder
2. De program du nämner hanterar väl inte färgprofiler?
Mitt enkla tips är:
===================
1. ställ skärmen på 6500 grader kelvin, kör adobe gamma kalibering o ha den profilen som standard, den blir sRGB med bra kontrast o ljus
2 Kör sen en konvertering i C1 till sRGB
3. titta
4. Återkom
Vikentij
Aktiv medlem
Nu ser färgerna lika ut men inte skärpan. Bifogar en bild som visar upp skärpan i C1 och i PS.
Ang färgrymd...
Är nedanstående tolkning korrekt?
Kameran, monitor, program, skrivaren och allt skall köras i Adobe RGB 1998. Detta framgår i boken The Photoshop CS2 Book For Digital Photographers.
Scott Kelby skriver såhär:
Once you've got your camera set to right color space, it's time to set up Photoshop that way too. Back in Photoshop 5.5, when Abode (and the world) where totally absorbed with Web design, they switched the color space from Monitor RGD to sRGB (which some pros refer to as "stupid RGB"). It was great for graphics that were destined for the Web. At that time, digital photography hadn't caught hold like it has today, so it seemed like the right think to do, and at that time, it probably was. However, now we have to change the color space to something that's more appropriate for photography: Adobe PGB (1998)
Ang färgrymd...
Är nedanstående tolkning korrekt?
Kameran, monitor, program, skrivaren och allt skall köras i Adobe RGB 1998. Detta framgår i boken The Photoshop CS2 Book For Digital Photographers.
Scott Kelby skriver såhär:
Once you've got your camera set to right color space, it's time to set up Photoshop that way too. Back in Photoshop 5.5, when Abode (and the world) where totally absorbed with Web design, they switched the color space from Monitor RGD to sRGB (which some pros refer to as "stupid RGB"). It was great for graphics that were destined for the Web. At that time, digital photography hadn't caught hold like it has today, so it seemed like the right think to do, and at that time, it probably was. However, now we have to change the color space to something that's more appropriate for photography: Adobe PGB (1998)
Bilagor
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Nu e e i vart fall inte jag helt med:
1. Det e skillnad på vad "experter" anser o vad din publik ser, de flesta ser på mina bilder i sRGB okaliberat
2.Du kan gärna använda, och antagligen bör, använda adobeRGB i redigering mm, men för att visa i web eller ANDRA ej färgkaliberade applikationer, se punkt 1
Så mitt enkla tips är att var sak har sitt syfte, mål o metod, så mixa inte mellan dessa.
Roine
Nu e e i vart fall inte jag helt med:
1. Det e skillnad på vad "experter" anser o vad din publik ser, de flesta ser på mina bilder i sRGB okaliberat
2.Du kan gärna använda, och antagligen bör, använda adobeRGB i redigering mm, men för att visa i web eller ANDRA ej färgkaliberade applikationer, se punkt 1
Så mitt enkla tips är att var sak har sitt syfte, mål o metod, så mixa inte mellan dessa.
Roine
Mafor
Aktiv medlem
När jag tittar på bilderna så tycker jag mig se en sak.
Din jpg bild i Adobe RGB verkar inte vara öppnad i ett program som kan hantera färgprofiler. Vad jag vet så kan varken Fax viewer eller ens bildvisaren i Elements hantera färgprofiler rätt och då visas en Adobe RGB så grådassig som din jpg.
Testa att öppna den i Photoshop CS eller liknande och se om du får samma problem.
Du kan även testa att konvertera till sRGB som windows kan hantera.
Din jpg bild i Adobe RGB verkar inte vara öppnad i ett program som kan hantera färgprofiler. Vad jag vet så kan varken Fax viewer eller ens bildvisaren i Elements hantera färgprofiler rätt och då visas en Adobe RGB så grådassig som din jpg.
Testa att öppna den i Photoshop CS eller liknande och se om du får samma problem.
Du kan även testa att konvertera till sRGB som windows kan hantera.
Vikentij
Aktiv medlem
Mattias,
Den grå-dassiga bilden är "källan". Den färgglada är "utgåvan" som visas i CS2.
Bortsett ifrån vilken är "snyggare" vill man ha samma resultat efter C1 processen.
Efter att ha ändrat monitorn till sRGB, ser utgåvan färgmässigt mera korrekt ut(Korrekt=källa).
Det finns dock stark vilja att få det att fungera med Adobe RGB 1998 rakt av och så skapar jag förminskade jpg i sRGB som jag skickar runt till vänner o bekanta.
Den grå-dassiga bilden är "källan". Den färgglada är "utgåvan" som visas i CS2.
Bortsett ifrån vilken är "snyggare" vill man ha samma resultat efter C1 processen.
Efter att ha ändrat monitorn till sRGB, ser utgåvan färgmässigt mera korrekt ut(Korrekt=källa).
Det finns dock stark vilja att få det att fungera med Adobe RGB 1998 rakt av och så skapar jag förminskade jpg i sRGB som jag skickar runt till vänner o bekanta.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
enig
skärpan i C1 kan du ställa i preferenses. Jag har ställt bort den (jobbar så här):
1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.
2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.
3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm
3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins
roine
skärpan i C1 kan du ställa i preferenses. Jag har ställt bort den (jobbar så här):
1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.
2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.
3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm
3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins
roine
Mafor
Aktiv medlem
Om du vill framkalla så är det fördel att använda en rymlig färgrymd som Adobe RGB. Crimson rekomenderar Adobe RGB vid framkallning. När det gäller skrivare så tror jag att samma sak gäller.
Dock skall man vara medveten om att varken skrivare eller framkallning på labb kan återge Adobe RBG färgrymden fullt ut så det kan vara läge att softproofa bilderna innan man skriver ut/framkallar. Crimson har en softproof profil på sin hemsida som man kan ladda hem.
Dock skall man vara medveten om att varken skrivare eller framkallning på labb kan återge Adobe RBG färgrymden fullt ut så det kan vara läge att softproofa bilderna innan man skriver ut/framkallar. Crimson har en softproof profil på sin hemsida som man kan ladda hem.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
enklast här är ju att i PS kolla:
under view, prof kan du ju se bilderna i de olika profilerna, skrivare osv.
roine
under view, prof kan du ju se bilderna i de olika profilerna, skrivare osv.
roine
Vikentij
Aktiv medlem
Roine,
Jag greppar inte riktigt hela allt...
1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.
Okej, låter vettigt.
2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.
Jag fotar med 350D som är inställd på A98. Går information förlorad om jag konverterar färgprofiler emellan? Innehåller RAW bilden färgprofiler?
3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm
Okej.
3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins
Vilka färgprofiler?
Om du har någon skrivare, har du tilldelat några specifika färgprofiler till den?
Jag greppar inte riktigt hela allt...
1. I C1 ställer jag levels o vitbalans samt exponeringskompensering då jag klantat till exponeringen.
Okej, låter vettigt.
2. i C1 rätar jag upp ev lutande horisonter samt beskär, sen konverterar jag till sRGB, dock har jag Magnes färgprofil till 1D mk2, 5D, 350D o D60 beroende vilken kamera som jag fotat med.
Jag fotar med 350D som är inställd på A98. Går information förlorad om jag konverterar färgprofiler emellan? Innehåller RAW bilden färgprofiler?
3a. För att visa modellen/kunden bilderna kör jag BreezeBrowser på de konverterade bilderna, den skärper o lägger in mitt namn i bilden, skapar webalbum mm
Okej.
3b, för slutresultat så redigerar jag o skärper i PS cs2, ofta med intellisharpen II från Fred, men med CS2 så kör jag mest med PS egen sharpen, där använder jag ofta Fred Mirtandas actions o plugins
Vilka färgprofiler?
Om du har någon skrivare, har du tilldelat några specifika färgprofiler till den?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
jag kör raw, C1 kan inte hantera annat?!
jag kör raw, C1 kan inte hantera annat?!
Mafor
Aktiv medlem
RAW är bara rådata från kameran och innehåller ingen färgrymd som sRGB eller Adobe RGB
När det gäller färgprofil så bör du kalibera din skärm med en hårdvarukalibrator. Det är nog det enda sättet att du vet att du ser korrekta färger. Många av dessa kan även kalibrera skrivare..
Nu är jag nubörjare inom detta så rätta mig gärna om jag har fel men man skall väll inte blanda ihop färgprofiler (icc) som man kan få fram gemon att kalibrera skärmen med sRGB och Adobe RGB som är färgrymder.
När det gäller färgprofil så bör du kalibera din skärm med en hårdvarukalibrator. Det är nog det enda sättet att du vet att du ser korrekta färger. Många av dessa kan även kalibrera skrivare..
Nu är jag nubörjare inom detta så rätta mig gärna om jag har fel men man skall väll inte blanda ihop färgprofiler (icc) som man kan få fram gemon att kalibrera skärmen med sRGB och Adobe RGB som är färgrymder.
Senast ändrad:
Vikentij
Aktiv medlem
Mafor skrev:
RAW är bara rådata från kameran och innehåller ingen färgrymd som sRGB eller Adobe RGB
När det gäller färgprofil så bör du kalibera din skärm med en hårdvarukalibrator. Det är nog det enda sättet att du vet att du ser korrekta färger. Många av dessa kan även kalibrera skrivare..
Nu är jag nubörjare inom detta så rätta mig gärna om jag har fel men man skall väll inte blanda ihop färgprofiler (icc) som man kan få fram gemon att kalibrera skärmen med sRGB och Adobe RGB som är färgrymder.
Mattias,
Kan du förklara det där med att blanda ihop profilerna?
Similar threads
- Svar
- 30
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K