Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One - Det jag ser är inte det jag får ut.

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag sa så är jag nybörjare inom färghantering men som jag har förstått det så vill vi ha samma färg från vår kamera in i C1 vidare till Photoshop och ända ut på skrivaren.

Jag har ställt in min kamera på Adobe RGB för att få arbeta med en så rymlig Färgrymd som möjligt. Man bör även säkra att Photoshop arbetar i samma färgrymd.

I photoshop ställs detta in under >Redigera>färginställningar och ställ in arbetsfärgrymden till Adobe RGB.

Du bör även ställa in C1 till "Output Destination (workingspace), under Colour management settings" till Adobe RGB dock innehåller inte RAW filen någon färgrymd. Dock vill du att dina Tiff eller jpg filer skall innehålla dessa när du har konverterat din raw.

För att allt detta skall bli bra behöver du även säkra att din skärm visar korrekta färger. Det gör du genom att hårdvarukalibrera din skärm. Då bygger kalibratorn upp en FÄRGPROFIL (icc profil) som definierar hur färger skall visas på din skärm. Denna färgprofil är frikopplad från FÄRGRYMDEN och kan användas för att både sRGB och Adobe RGB färger skall visas korrekt.

FÖr att även få detta riktigt bra när du skriver ut på egen skrivare så bör du även ladda mer en färgprofil för din skrivare/fotopapper. Tex på Epsons hemsida kan du ladda ner icc profiler som du sedan definierar som skrivarprofil i Photoshop. När du sedan skriver ut så kan säkra att Adobe RGB finns som färgrymd på filen samt att Photoshop både utnyttjar färgprofilen för din skrivaren och ditt aktuella fotopapper.

Jag kanske har svamlat helt här men då får ni gärna rätta mig. ;-)
 
Viktigt att tillägga att du behöver även säkra att både Photoshop och C1 använder din färgprofil som din kalibrator skapade.
 
Monitorn står nu på en profil som jag laddade ner från tillverkarens hemsida.

Laddar in en bild i C1. Gör en export till sRGB och en till Adobe RGB 1998.

Alla tre bilder ser olika ut.


Vad visar C1?
Var ställer jag in det C1 visar?

Jag vill att C1 skall visa samma bild som processeras vid exporten med Adobe RGB 1998.
 
hej

C1,PS o vissa ENSTAKA program visar färgkaliberat o färgprofilhanterat. DVS tar hänsyn till färgprofiler. OBS att du vid utskrift har två såna, en profil mot skärm o en mot skivaren.

Skall du ha det på papper så tillkommer ytterligare en kalibrering. Färgrymden beskriver som jag ser det bara antalet toner för en given färg, inte om det blir helt fel, oftast ser man inte detta med blotta ögat ju! Men tex Adobe RGB e bättre på grönt än RGB då den har fler nyanser just den färgen, o vi människor är känsligast för fel i grönt ju!.


Så mitt intryck är att du bör söka mer o djupare förståelse kring detta, bla C1 o PS är inte ditt problem alls, båda dessa gör helt som du säger, inte som du menar om du förstår mig.


roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.